Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp.


bikkjene

Recommended Posts

Tja, les bøker. Kjøp/lei/lån/stjel følgende, les dem grundig, og du skal være rimelig greit forberedt;

Valpesosialisering - Gry Løberg

100% positiv hverdagslydighet - Arne Aarrestad

Bra relation - Kenth Svartberg

Lek med meg! Aktivitetshåndbok for hund og menneske - Christina Sondermann

Kontakt nærmeste gode hundeskole og meld deg på valpekurs og grunnkurs med en gang.

Lykke til ;)

PS

Misforstå meg rett, dette er selvfølgelig ikke alt, men et minimum. Spør gjerne om det er noe mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg bør tenke på når jeg skal hente en valp? Hva er lurt å ta med på første tur hjem? Noe jeg bør tenke på de første to-tre-fire døgna? Noe mat? Hva slags mat? Noe leker? Hva slags leker er best?

Ha med når du henter valpen:

Håndklær, aviser, tørkerull, bærsjeposer (valper kan fort bli bilsyk)

Bånd/leielenke (hvis du ikke får med fra oppdr)

2-3 første døgn:

La valpen undersøke og bli kjent med omgivelsene

ALT skal være hyggelig, positivt og trygghetsskapende for valpen

Ta det med ro, slapp av hjemme, litt smålufting i hagen (nærme hjemmet), ha det hyggelig sammen!

Det er ingen hastverk med å ta den med ut på alt mulig - eller møte masse fremmende folk og dyr.

Mat?

Forhåpentligvis får du med litt fra oppdr, men hør om dette på forhånd så du har dette klart.

Det samme med seng/soveplass, pledd, leker, skåler osv. Kjekt å ha klart hjemme før valpen kommer.

Leker?

Kommer an på rasen - størrelse og holdbarhet varierer enormt. Tauknuter, tyggebein, en stor ball (så stor at den ikke kan svelges!), pleier ofte å funke... Gammelt kjøkkenhåndkle med knute på, sokk med tennisball inni, etc er billige alternativer.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg bør tenke på når jeg skal hente en valp? Hva er lurt å ta med på første tur hjem? Noe jeg bør tenke på de første to-tre-fire døgna? Noe mat? Hva slags mat? Noe leker? Hva slags leker er best?

Det jeg anbefaler er at du kjøper inn noen ruller med tørkepapir og slik spray som fjerner all lukt (enzym-nedbrytende) i urin. Du får det i zoobutikker eller på nett, f.eks. her. Det er greit å ha når du får valp i hus, for det vil bli uhell. Men du kan langt på vei begrense hvor mange det blir.

I starten går man gjerne ut hver halvtime eller time med den lille, og alltid hver eneste gang den har spist, når den våkner etter å ha sovet, når dere har lekt og når dere ellers ser behovet. Ikke somle, rett ut så fort den våkner, for de tisser ofte i løpet av sekunder etterpå.

Tyggeting bør du ha nok av til en liten valp som klør i tennene, som f.eks. tørket oksemuskel, det er viktig å ha. Du får kjøpe noen forskjellige, sånn at du finner ut hvilken type akkurat din hund liker best. Legg dem rundt i huset så du aldri har langt til nærmeste tyggeting og kan få tak i dem fort. For valper biter på alt! Særlig fingre og bein. Da er det viktig å ha et alternativ å tilby valpen å tygge på, som dere dytter inn i valpens munn så fort den begynner å tygge på noe som ikke er lov. Da lærer den fort hva som er lov og ikke lov. Ikke gi deg. Biter den i fingrene dine, dytt inn et tyggebein. Bare vrir den seg vekk fra det og går løs på fingre igjen, dytt det inn mellom tennene dens på nytt. Til slutt skjønner den at hver gang den biter i noe, så får den tyggebeinet og at det er DET som er meningen å bite i. Denne metoden fungerte strålende hos oss.

Grunnen til at jeg skriver litt om akkurat det med valpebiting, er at det ofte er nettopp det nybakte hundeeiere kicker mest over og blir frustrerte over. De fleste har ikke ventet at valper skal bite sånn....! :-) Men det er altså helt normalt, og det er du som må vise valpen hva som er lov å bite i og ikke.

Handle-listen min innebar bl.a. halsbånd og kobbel i lettvekt-materiale, enkelt og greit til en ung valp. Skal ikke være tunge kjettingkobbel eller strupehalsbånd til valp altså!

Deretter hadde jeg mat- og vannskål i hus og på plass, et par hundesenger i forskjellige rom, noen leker (tennisballer og et par dra-leker), kloklipper-tang, børste og kam. De tre sistnevnte er viktig å begynne og øve med, så valpen blir vant til den type stell fra den er liten. Selv om valpen har kort pels og ikke trenger så voldsomt mye stell riktig ennå, så er det viktig å starte tidlig uansett med tilvenningen. Slurver man med det, kan man i verste fall ende opp med en voksen hund som blir helt rabiat og ikke står i ro et sekund når det er tid for pelsstell og undersøkelse av tenner og kloklipp.

Jeg tok frem børsten dagen etter at jeg hentet valpen jeg, og begynte allerede da. Samme med klørne og klipping av dem.

Når det gjelder mat, får du vite av oppdretter hva slags mat valpen er vant til å få. Det er viktig å vite at dersom du vil benytte deg av et annet fôr enn oppdretter (noe du selvsagt står fritt til å velge), så må byttet av fôr skje gradvis og over tid i minst en uke. Ellers ender du i verste fall opp med en dårlig liten valp som har kraftig diarè i noen dager. Og det er IKKE morsomt å tørke opp etter.... :P

Du kan også kjøpe noen form for belønningsgodbiter for hund. Treningen og belønningen av en valp kan begynne med det samme. Den lærer fort enkle kommandoer som f.eks. sitt. Belønn også alltid rikelig med ros og en godbit hver gang den har gjort fra seg ute.

NB! Husk at belønningsgodbitene skal være SMÅ. Del om nødvendig opp godbitene i mindre, passelige biter. Det skal bare være knapt en liten "ert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edikk! :D

*ref vaskeråd tråden*

Og hva du skal ha med deg når du henter hunden kommer ann på hvor langt du skal reise med den.

For en kortere reise hadde jeg bare tatt med tørkerull, hundeposer, godbiter og kobbel. For en lengre hadde jeg tatt med meg leker i tillegg til vannskål og litt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...