Gå til innhold
Hundesonen.no

Kull "feid under teppet"?

schnart

Recommended Posts

En kamerat av meg og samboeren har hatt lyst på "familiehund" ett års tid. De har kikket litt rundt og har nå funnet seg en yndig krabat. Oppdretter virker ordentlig og har gjort dette før.

Men, de fortalte med at de får valpen billigere fordi oppdretter ikke ønsker å registrere akkurat dette kullet. Det var ikke en planlagt parring og ikke en parring oppdretter hadde valgt å gjøre (heller ikke på et annet tidspunkt). Da stusser jeg på et par ting siden jeg ikke vet så mye om avl.

Er det vanlig å "skjule" kull? Er ikke det litt uærlig hvis du ellers driver oppdrett/kennel med ambisjoner i bruks/oppdrett og ikke bare har et kull på den yndige familiehunden?

Ligger det noe annet bak som gjør at oppdretter ikke kan/vil registrere? Er det mulig å skjule et kull, de skal jo selges?

Har tenkt på dette en stund nå og blir hverken enig med meg selv, eller noe særlig klokere.. :whistle:

Noen som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får tilbud om å kjøpe uregistrerte valper etter HD og AA frie foreldre, foreldre som er frie for PRA, Katarakt, PL, PLL ol, som er sunne mentalt og som du ikke finner noe feil med hverken parring eller valper. Hvorfor er de ikke da registrert? Hva er oppdretters årsak til mangelfull registrering av valpene? Det koster ikke så mye å registrere valpekull hos NKK, så det er ingen grunn til at registrering ikke skal forekomme.

Det er i grunnen ingen, i mine øyne, noen grunn som rettferdiggjør at oppdretteren ikke har registrert kullet selv om det ikke var planlagt parring.

Det kan jo være seg at foreldredyrene er veldig nært beslektet også.

Har de navnene på foreldredyrene, registreringsnummerene deres ol, så de kan gå inn på Dogweb å sjekke dem?

Kan være seg tispa er for gammel til at kullet kan registreres elelr at hun har for mange kull allerede.

Det er ikke mulig å skjule et kull som allikevel skal selges. En oppdretter som ikke ville hatt kullet hadde enten gitt tispa abortspøyte eller hatt ihjel valpene etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Justisia. Skulle det være et virkelig "ille" kull, får heller valpene registreres med avlssperre og selges til redusert pris. Det er ingen skam å avle feil, men det er en skam å lyve om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet hvem foreldredyrene er, men de ser ikke noe veldig suspekt i dette eller bryr seg nevneverdig om at valpene ikke registreres. De skal ikke stille hunden og mener derfor registrering ikke er noe "must".

Mine tanker om forklaringen de fikk og hva som kan være bak det har jeg holdt for meg selv, da jeg ikke kan annet enn å spekulere. Valpene er født, de gleder seg. Vi har snakket generelt om hundehold før og jeg tror de vet hva de risikerer.

Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor en oppdretter som eller avler og som har dyr med resultater ender opp med å gjøre det slik. Det svaret vil jeg vel aldri få, men syns det er spennende å se hva andre som har peiling og erfaring tenker..

Men hvis noen da har et "uønsket" uregistret kull, mellom planlagte kull, så får valpene avlssperre. Men telles da kullet på tispa? Hvor godt følges reglene for avl opp liksom? Og hvor god "kontroll" har de på folk som er aktive? Blir uærlige litt sleipe oppdrettere fanget opp? Eller er det skummelt enkelt å gjøre akkurat som man vil..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Høres ut som ett kull for å tjene penger, det er nok av oppdrettere som bare registrerer annethvert kull og dermed parer tispa på alle løpetider, men fordi kun annethvert kull registreres så virker alt bare såre vel.

Det du kan gjøre er jo å sjekke dogweb å se om denne tispen har kull etter seg fra før og eventuelt når. Ett godt argument for ikke å kjøpe valpen vil jo være om tispen hadde kull også for seks måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Men hvis noen da har et "uønsket" uregistret kull, mellom planlagte kull, så får valpene avlssperre. Men telles da kullet på tispa? ....

Det teller så klart. Ellers ville det jo være fritt frem og avle vilt. Da kunne griske oppdrettere f.eks mer enn doblet antallet kull tispa får i sin levetid, ved å registrerte f.eks. annethvert kull med avlssperre. Sånn at f.eks. annethvert kull liksom "ikke teller"...

La oss si at tispen i denne saken her har hatt 4 kull fra før. Dette uplanlagte kullet er hennes 5.

HVIS oppdretter registrerer det kullet, blir det også hennes siste kull, da NKK ikke tillater mer enn fem kull. Ved å holde kullet unna registrering, kan oppdretter skjule det for NKK, og derved ha et kull til senere men da planlagt og "offisiellt" det femte (men i virkeligheten det sjette).

Uærlig så det holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...