Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge et kull


Stine

Recommended Posts

Oppdretteren til Tuva skal kjøpe et kull av oss, og siden ingen av oss har vært borti det her før så spør jeg sonens alltvitende mennesker :D

Hva er vanlig at eieren av tispa får? Valpene skal være hos oppdretter så jeg har ingen utgifter med det. Jeg har jo HD/AD røntget henne og stilt hu ut endel, men det hadde jeg jo gjort uansett så regner med at man ikke får noe kompensasjon for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det noen som gjør i min rase.. Oppdretteren X eier omtrent ingen tisper selv, har heller ingen på foravtale.. Og han "leier" inn tisper ifra sitt eget oppdrett for å avle på.. Litt dårlig avtale, muligens.. Men de som eier hundene stiller på utstilling, røngter og øyelyser.. Og så betaler han alt som har med parringa å gjøre.. Oppdretter henter tispa og har kullet hos seg selv osv., og de som eier tispene får kompensasjon at de får ca kjøpesummen for en valp i betaling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle har forskjellige avtaler. Det viktigste er at dere har en avtale dere begge er komfortable med, og at den avtalen er VELDIG klar -og helst skriftlig i forkant.

I mitt tilfelle stilte jeg med hannhund (importert sperm) og tok alle utgifter i den forbindelse.

Vi delte alle nødvendige utgifter (helsetesting av tipsa, reg. av valpene, vetrinær +++) og delte også alt av inntekter likt.

Tispe-eier hadde valpene hjemme hos seg de første 6 (+) ukene, jeg hadde de bare de to siste her hjemme.

Jeg hadde alt ansvar når det gjaldt "papirarbeid", kontakt med valpekjøpere, for/etter-arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal lage en skriftlig avtale en god stund før det skjer ja :)

Jeg tenker kanskje sånn 1000 kr per levende valp opptil 4-5 stk, så valpepris etter det? Valpeprisen ligger på 12000-13000 kr. Jeg skal selv ha en tispe fra dette kullet, men kommer det bare en så vil jeg at oppdretter skal ha den. Hun skal jo også øyelyses før parring, hvem betaler det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De avtalene jeg har hørt om har også innebåret at oppdr. har all jobben med tispen under tiden hun har valpene (Yodels avtale blir annerledes på akkurat dette punktet).

Og da har prisen av en valp (eller muligheten å få en valp) vært ansett som grei kompensasjon.

Hundeeieren "mister" dog hunden sin i et par mdr - men får da kanskje to tilbake? Eller så får den gratis fôr og pass av den i to mndr og en valpepris rett-i-lomma uten jobb.

JEG hadde ikke sett på det som noen dårlig avtale. Men det er kanskje fordi at jeg anser de pengene man "tjener" på valpekullet faktisk hovedsaklig dekker planleggingen, kunnskapen som ligger bak kombinasjone samt selvsagt oppfølgingen av avkommene, ikke bare kiloprisen på selve valpen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "mister" jo tispa i 6 mnd pga det her(når det gjelder utstilling) Heldigvis skal det skje på vinteren, så spor sessongen går vi ikke glipp av :lol:

Så det er vanlig å få valpepris uansett hvor mange det er? (tenker på alt over 1 nå, litt kjedelig å ta fra dem alle penga :lol: )

er det også rett og rimelig at jeg har 1 valget på tispe? Det mener jeg da, men kan hende jeg tenker i helt feil baner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vi skal lage en skriftlig avtale en god stund før det skjer ja :)

Jeg tenker kanskje sånn 1000 kr per levende valp opptil 4-5 stk, så valpepris etter det? Valpeprisen ligger på 12000-13000 kr. Jeg skal selv ha en tispe fra dette kullet, men kommer det bare en så vil jeg at oppdretter skal ha den. Hun skal jo også øyelyses før parring, hvem betaler det?

Det som er vanlig på belger i sånne tilfeller er følgende:

Den som låner tispen bærer alle kostnader i forbindelse med paring, fødsel, registrering osv. Viktig å få med i avtalen at den som leier tispen er ansvarlig for kostnader i forbindelse med keisersnitt osv. også. Og om tispen ikke er forsikret så må vedkommede sørge for at tispen er forsikret før paringstidspunkt og frem til etter at valpene er levert minst.

Kompensasjon for lån:

1-3 valper = 1/2 valpepris eller kjøp av en valp for halv pris

fra 4 valper = prisen for en valp, alternativt en valp

Om du velger valp er det en selvfølge at du har førstevalget i kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange forskjellige avtaler.

En jeg har sett bli praktisert er at tispeeier får henimot det samme som hannhundeier - altså i dette tilfellet ti prosent av inntektene. Oppdretter har alle utgifter, alt praktisk arbeid, og tispas eier får den prosenten som takk for lånet og kompensasjon for at en selv har ett mindre kull å kunne ha på tispa.

I mange tilfeller med slike avtaler, betyr det jo også at tispeeier har fått en bedre valp enn en vanligvis ville fått - at oppdretter ikke har hatt mulighet til å beholde valp selv, og solgt "sin" valp mot å få låne den tilbake selv senere. Dermed har valpekjøper fått førstevalget i kassa, mens den kanskje vanligvis ville fått en dårlige valp å starte eget oppdrett med, å stille og å jobbe med. Det er en verdi i det også.

Det er viktig at en har alt skriftlig og har dekket alle eventualiteter og what if's som kan oppstå - og at det er oppdretter som dekker absolutt alt.

En bør også ha en enighet om hva som skjer om tispa dør under fødsel/keisersnitt. En liker ikke å tenke på det, men det kan skje. Det samme gjelder om det oppstår komplikasjoner som gjør at tispa mister videre avlsmulighet (at livmor må fjernes), om en selv hadde tenkt til å bruke tispa i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, jeg har blitt litt klokere :D

Vi skal ta en liten diskusjonsrunde til helga, for da møtes vi igjen. Og jeg synes sånt er greit å ta face to face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg har sett bli praktisert er at tispeeier får henimot det samme som hannhundeier...

Det er da en vesentlig større påkjenning og risiko for tipsa ved å ha et kull, enn for en hannhund...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en vesentlig større påkjenning og risiko for tipsa ved å ha et kull, enn for en hannhund...?

Ja - men tispeeier har jo ikke noe mer arbeid enn hannhundeier.

Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du tenker på eller hvor du vil. Tispa får vel ikke en lettere fødsel om eieren får betalt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - men tispeeier har jo ikke noe mer arbeid enn hannhundeier.

Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du tenker på eller hvor du vil. Tispa får vel ikke en lettere fødsel om eieren får betalt mer?

Jeg tenker at hun mister jo tid med hunden. Altså. Først er hun drektig i 2 mnd, så har hun valper i 2 mnd. Den tiden kunne hun brukt til utstilling, trening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hun mister jo tid med hunden. Altså. Først er hun drektig i 2 mnd, så har hun valper i 2 mnd. Den tiden kunne hun brukt til utstilling, trening osv.

Joda, men det gjør en jo med eget kull også.

Det er jo heller ikke så at en må kutte ut all trening fra og med parring og fram til levering.

Mange tisper har også timet røyting til perioden de går drektig og har valper, så da mister en utstillingstid uansett.

Jeg ser det som en prioriteringssak - vil en ikke låne bort tispa si, så gjør en det ikke og kan disponere henne 24/7.

Vil en låne bort tispa til en erfaren oppdretter, er det i tillegg til økonomisk kompensasjon også en mulighet til å få et fint samarbeid, lære mer, høre hvordan den oppdretteren tenker ved valg av hannhund og gransking, dra erfaring fra oppdretter i forhold til preging og sosialisering av kullet, kunne være med på fødsel og lære av det, etc - som eier av tispa står en i en posisjon som gir en rett til større deltagelse enn enhver annen, tenker jeg, og den kunnskapen en da har mulighet til å tilegne seg kan en ikke sette en prislapp på.

Ja vel, så mister en andre ting - men en må vel også kunne kommunisere med oppdretteren som skal låne tispa og avtale at en låner ut på den og ikke den løpetiden? Så kan en time ut fra sesong og planlegge deretter.

En kan bare ikke få i pose og sekk.

Edit: I forhold til at det går en del uker hvor en ikke har tispa hos seg, vet jeg om flere som har benyttet den tiden til å gjøer ting som er vanskelig å gjøre med hund i hus - for eksempel en lang ferie, jobbe masse overtid, pusse opp, også videre.

Så må en også huske at det er oppdrettere som returnerer fôrtisper/lånetisper når valpene er fem uker gamle, fordi øvrig flokk kan ta seg av videre oppdragelse og de trenger ikke "melkebaren" lenger. Da har en redusert tiden tispa er borte med nesten en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister jo 6 mnd med tanke på utstilling, men det gjør ikke så veldig mye. Det kommer flere utstillinger :D Ikke har staffen noe spes røytetid heller, så det har ikke så mye å si anngående utstilling.

Og jeg tenker også sånn at det er en vinn vinn situasjon for meg, en gang i fremtiden har jeg lyst til å bli oppdretter. Og nå har jeg mulighet til å få mere kunnskap uten å være "direkte" involvert selv. Jeg har et utrolig godt sammarbeid med oppdretter, og vi har blitt mer venner enn oppdretter-valpekjøper siden vi kjøpte hu, og det setter jeg utrolig pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg mister jo 6 mnd med tanke på utstilling, men det gjør ikke så veldig mye. Det kommer flere utstillinger :D Ikke har staffen noe spes røytetid heller, så det har ikke så mye å si anngående utstilling.

Og jeg tenker også sånn at det er en vinn vinn situasjon for meg, en gang i fremtiden har jeg lyst til å bli oppdretter. Og nå har jeg mulighet til å få mere kunnskap uten å være "direkte" involvert selv. Jeg har et utrolig godt sammarbeid med oppdretter, og vi har blitt mer venner enn oppdretter-valpekjøper siden vi kjøpte hu, og det setter jeg utrolig pris på.

Hvorfor mister du seks måneder?

Tispen kan stilles til hun er seks uker på vei - deretter leverer du tispen til oppdretter og får henne tilbake 10-11 uker senere og da er det jo bare å stille igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel vente så og så lenge etter at tispa har født til hun kan stilles ut igjen?

Og nei, jeg vil ikke drasse med en nyparra tispe på utstilling, her skal hu ligge med beina i været helt til fødsel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man må vel vente så og så lenge etter at tispa har født til hun kan stilles ut igjen?

Og nei, jeg vil ikke drasse med en nyparra tispe på utstilling, her skal hu ligge med beina i været helt til fødsel :lol:

Du kan stille hunden når valpene er levert, eller når valpene er 8 uker - såfremt tispa er i form da selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stille hunden når valpene er levert, eller når valpene er 8 uker - såfremt tispa er i form da selvsagt.

3.7 Helsestatus

Hund kan ikke delta dersom:

‐ den er syk

‐ den har utøy

‐ den er blind og/eller døv

‐ drektig tispe kan ikke delta 30 dager før fødsel, beregnet fra 63 dager etter første parring.

‐ tispe har valper under 75 dagers alder.

Jeg tror dette var en endring som kom i år, men en må altså vente en god stund etter levering før en får ta med tispa i ringen. X'en valper er leveringsklare 19. august, men hun får ikke delta på noe som helst før 7. september. Jeg antar det er for å formalisere at tispa skal ha en sjanse til å komme seg igjen og få litt "alenetid" mellom valpekarriere og arbeidskarriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.7 Helsestatus

Hund kan ikke delta dersom:

‐ den er syk

‐ den har utøy

‐ den er blind og/eller døv

‐ drektig tispe kan ikke delta 30 dager før fødsel, beregnet fra 63 dager etter første parring.

‐ tispe har valper under 75 dagers alder.

Jeg tror dette var en endring som kom i år, men en må altså vente en god stund etter levering før en får ta med tispa i ringen. X'en valper er leveringsklare 19. august, men hun får ikke delta på noe som helst før 7. september. Jeg antar det er for å formalisere at tispa skal ha en sjanse til å komme seg igjen og få litt "alenetid" mellom valpekarriere og arbeidskarriere.

Takk :) Det var noe sånt noe jeg trodde ja. Ca 3.5 mnd etter fødsel da. Like greit å vente til 4 mnd da, så kan jeg stille valpis samtidig :lol:

Og ikke søren om jeg skal stille en nyparra tispe, skal verne om den bikkja med livet mitt så hu ikke blir stressa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat så det er "problematisk" for ei nyparra tipse å delta på normale aktiviteter. De er jo slettes ikke sjuke. Dette er noe som er fullstendig normalt for de. Bør kanskje skjermes fra ekstreme aktiviter og utfordringer.

Når det gjelder avtale mellom tispe eier og oppdretter så har jeg lånt bort min hund til oppdretter som hadde ett kull på henne. Og da hadde jeg henne hos meg fram til ca en uke før fødsel, og hentet henne igjen da etter 8 uker etter valpene var født. Jeg fikk dekket prisen for en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Det var noe sånt noe jeg trodde ja. Ca 3.5 mnd etter fødsel da. Like greit å vente til 4 mnd da, så kan jeg stille valpis samtidig :lol:

Og ikke søren om jeg skal stille en nyparra tispe, skal verne om den bikkja med livet mitt så hu ikke blir stressa :lol:

Flisespikking - men 75 dager er 2.5 måneder, ikke 3.5 måned :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...