Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gjør dere det?


hundefrelst

Recommended Posts

Vi TENKER jo på å ha et kull på tispa vår et langt stykke inn i framtiden. Hun er per dags dato kun 6 mnd, så om det blir er jo ikke sikkert og vi får se hvordan det blir når den tid kommer. Men vi lurer jo litt og sitter jo med spørsmål som kanskje er greie å få svart på allerede nå? :rolleyes2:

Vi er usikre på hvordan det er å finne en hannhund, tar man bare kontakt med en evt oppdretter og spør på lån eller hvordan gjør man det? :icon_confused:

Også er det prisene, hvordan tar de seg betalt, eller er dette veldig individuelt på hva de ønsker? Ser her for meg bytte i valp, penger pr valp eller penger kun for parring?

Regner også med at eier av hannhund stiller krav til tispa helsemessig? Noe som selvfølgelig skal settes høyt oppe - vi skal absolutt ikke ha kull på henne om det ikke passer for oss, om vi ser at det kan bli for mye for oss, eller om tispe rett og slett ikke egner seg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi TENKER jo på å ha et kull på tispa vår et langt stykke inn i framtiden. Hun er per dags dato kun 6 mnd, så om det blir er jo ikke sikkert og vi får se hvordan det blir når den tid kommer. Men vi lurer jo litt og sitter jo med spørsmål som kanskje er greie å få svart på allerede nå? :rolleyes2:

Det er bedre å planlegge for tidlig enn for sent. :ahappy:

Vi er usikre på hvordan det er å finne en hannhund, tar man bare kontakt med en evt oppdretter og spør på lån eller hvordan gjør man det? :icon_confused:

Mange raseklubber har oversikt over hannhunder som er godkjent etter klubbens avlsregler, så en kan lete i listene etter passende kandidater å sjekke ut nærmere.

Mange raseklubber har et avlsråd som kan komme med anbefalinger til hvilke(n) hannhund(er) som vil kunne passe til deres tispe (men ikke alle avlsråd er like gode og har like god oversikt over rasen, så en må vite at det er kompetente mennesker bak tillitsvervene).

Det vil være naturlig at du tar kontakt med din egen oppdretter for å få innspill og tanker til hva slags hannhund du kan trenge til din tispe, for å veie opp for hennes feil, unngå dobling av det en ikke vil ha med videre, og generelt få veiledning fra en som kanskje kjenner din tispes linjer godt.

Når en har valgt seg ut en hannhund, er det naturlig å ta kontakt med eier (det kan være en oppdretter eller en "menigmann") for å vise interesse, presentere sin tispe, si litt om hvorfor denne kombinasjonen ønskes, og få i gang en kommunikasjon.

Jeg har et valpekull på seks uker nå, og jeg hadde falt for en svensk hannhund via bilder og eiers beskrivelser av ham på bloggen, samt at jeg likte hans stamtavle. Jeg tok kontakt, forklarte at det var en potensiell forespørsel jeg kom med, og at jeg ønsket å treffe hannhunden live. Så avtalte vi et tidspunkt det kunne passe å treffe hannen, jeg likte hannen live, vi kommuniserte videre på mail og chat, jeg fikk svar på noen spørsmål jeg hadde, jeg gjorde research andre steder (kontaktet hannhundens oppdretter, kontaktet eier og oppdretter av hannhundens far, og en del andre, for å få vite mer detaljert informasjon bakover på linjene eller for å dobbeltsjekke at informasjonen jeg satt på var korrekt), jeg mailet fremdeles med hannhundeier om hvordan våre hunder var å ha i hverdagen, delte kritikker, ga egne vurderinger og andres vurderinger av hundene, og endte opp med å skravle, bli kjent og bli venner, men det er altså ikke nødvendig eller viktig for parringen :lol: Til slutt bekreftet jeg overfor hannhundeier at jeg var veldig interessert i å bruke ham, og håpte at de fremdeles likte min tispe - også hadde vi en gjensidig åpenhet om at det var mulig å trekke seg ut av avtalen før parring om det skulle dukke opp informasjon som gjorde parringen mindre attraktiv å foreta.

Også er det prisene, hvordan tar de seg betalt, eller er dette veldig individuelt på hva de ønsker? Ser her for meg bytte i valp, penger pr valp eller penger kun for parring?

Dette varierer fra rase til rase, og velmeritterte hannhunder kan være dyrere å få bruke enn ubeskrevne blad.

En mye brukt praksis en kan finne igjen på tvers av raseskillene, er dog et fast beløp for selve parringen - en sprangavgift. Den kan være på 1.000 kroner og oppver. Deretter er det ofte en prosentsats av valpeprisen, for eksempel ti eller femten prosent. Så om en får seks valper som selges til 10.000 kroner stykket, og hannhundeier skal ha 10 prosent, skal den altså ha eksempelvis 1.500 kroner for spranget og 6.000 kroner for de seks valpene.

Det kan være lurt å ha i parringskontrakten at de får betalt for de valpene som lever ved eksempelvis fem uker, og ikke antall fødte valper. Du får jo ingen inntekt på svake valper som dør tidlig, og altså er det ingen grunn til at hannhundeier skal ha økonomisk kompensasjon for den valpen.

En annen hyppig benyttet praksis er en flat parringsavgift, uavhengig av antall valper eller om tispa går tom - for eksempel at hannhundeier skal ha 10.000 kroner, done deal. Eller 20.000 for den saks skyld.

Noen hannhundeiere vil gjerne ha en valp, men da er det vanlig at hannhundeier betaler mellomlegget. Som i eksempelet over, hvor hannhundeier skal ha 1.500 kroner + 6.000 kroner, så vil det mangle 2.500 kroner for full valpepris - da betaler hannhundeier den summen for en valp, og får resten slått av siden det er sprang- og parringsavgiften.

Det er altså mange ulike praksiser ute og går, men sjekk i ditt rasemiljø hva som er normalen der.

Regner også med at eier av hannhund stiller krav til tispa helsemessig? Noe som selvfølgelig skal settes høyt oppe - vi skal absolutt ikke ha kull på henne om det ikke passer for oss, om vi ser at det kan bli for mye for oss, eller om tispe rett og slett ikke egner seg :ahappy:

En seriøs hannhundeier vil sette krav til tispa, på samme måte som at en seriøs oppdretter setter krav til hannhunden.

Mange raseklubber har retningslinjer eller regler for avl, i forhold til hva som ansees som et godkjent kull sett opp mot raseklubbens ønske for rasens utvikling og satsningsområde. Å se på disse punktene kan være en god start for å forberede avlsklarering av sin egen tispe, og å styrke muligheten for at eier av en god hannhund vil takke ja til forespørselen.

Det kan for eksempel være krav til HD- og AA-røntgen, utstillingsresultat, jaktpremiering, en kan se på søskens resultat og helsestatus, det kan være mentaltester, andre helseundersøkelser, også videre.

Hvis du leser i de ulike kulltrådene her, kan du ofte finne informasjon om hva slags praktiske og avlsetiske forberedelser oppdrettere kan gjøre, og du kan få et innblikk i hvordan oppdretterhverdagen kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma: Tusen takk for et langt, utfyllende og et meget behjelpelig svar! :D Har forsåvidt fulgt med litt i disse kulltrådene, og det har ikke fått meg mindre lyst til å ha et kull, men ser og tenker meg at det er en hel del jobb bak det å ha valper :whistle:

Ser at prisene da varierer veldig, så må nesten bare høre med eventuelt eier på hva de vil ha :)

Og et svar fører til flere spørsmål? :lol:

En valp skal jo til veterinær og lignende før leveringstid? For eks chip, vaksine, sjekk og lignende (er det mer så gjerne føy til, jeg har enda ikke satt meg inn i alt som valpen skal gjøre hos veterinær før levering :) )

Ligger en slik veterinærtur på mye pr. valp/hele kullet? Trenger ikke nøyaktig, men kanskje ca? :)

Beklager hvis jeg spør dumt, og er det mer jeg ikke har spurt på som er relevant og kjekt å vite så gjerne kom med det også :icon_redface:

MonicaT: Der skal jeg sjekke ut vettu :) Vi skal stille på jaktprøver, og håpet er jo at hun blir jaktpremiert :) Vi skal også stille henne noen ganger, og går det noen lunde bra og hunden trives med det så blir det helt sikkert en del utstilling også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye info på www.nesk.no, og det er jo også greit å følge med der inne med tanke på fremtidig avl.

Her er listen over NESK sine godkjente avlshanner.

Og her er avlskravene som NESK anbefaler, dvs kravene for å bli godkjent som NESK avlshund:

KRITERIER FOR GODKJENNELSE AV NESK AVLSHUND

Tittelen ”NESK avlshund” er et kvalitetsstempel som viser at hunden tilfredsstiller de krav NESK stiller til avlshunder. Hundeeieren skal selv søke om å få sin hund godkjent.

Jaktegenskaper for tispe:

Minst to premieringer à 1.UK, 2.AK eller bedre på jaktprøve

Hunden må minst en gang ha vist villig eller djerv reising.

Jaktprøvekritikkene skal ikke inneholde negative bemerkninger til hundens gemytt.

Jaktegenskaper for hannhund:

Minst 1.AK på jaktprøve.

Jaktprøvekritikkene skal ikke inneholde negative bemerkninger til hundens gemytt.

Utstilling:

To utstillingspremier, minimum "Meget god" (eventuelt 1. premie) etter at hunden har fylt 15 måneder, eller "God" (eventuelt 2. premie) etter fylte 24. måneder.

Alternativt én premiering med minst "Meget god" (eventuelt 1. premie) etter fylte 24. måneder.

Utstillingskritikkene skal ikke inneholde negative bemerkninger til hundens gemytt.

Ovennevnte krav til premiering på jaktprøve og utstilling skal være oppnådd innen hunden har fylt 5 år. Det kan dispenseres fra kravet om maksimumsalder for premier oppnådd på jaktprøve og utstilling. Avlsrådet vurderer dispensasjonssøknaden.

Helse:

Hunden og dens foreldre skal være erklært fri for HD. 50 % av kullsøsken til avlshund skal være røntget og hundens HD indeks skal være bedre eller lik gjennomsnittet for rasen. Avlsrådet kan i særskilte tilfeller dispensere fra kravet om 50 % røntgede kullsøsken.

Avlshunder skal ikke lide av atopi (kroniske hudlidelser), spondylose, hypotyreose eller ha hatt osteocondrose (OCD). Hunden skal være øyelyst med hensyn til PRA eller ha mindre enn 50 % sannsynlighet for å være arvebærer. CL status skal være kjent.

Eieren skal avgi egenerklæring på hundens helse. Eier plikter å melde fra til avlsrådet dersom hunden i ettertid pådrar seg noen av de ovenfor nevnte sykdommer.

Edit: Pris på vaksine og chip av valp vil jo variere fra sted til sted. Mange har også tilbudsordninger hvis du vaksinerer og chipper et helt kull samtidig. Dette vet nok oppdretterne på sonen her bedre enn meg, men er jeg helt borte i natten hvis jeg tipper i underkant av 1000 kr per valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å tilføye annet enn at det å være litt aktiv i klubben bli kjent med folk alltid er veldig positivt. Da vil du sannsynligvis få mye hjelp til å finne hannhund, samt også bli kjent med potensielle valpekjøpere.

Men så ble jeg jo selvfølgelig nysgjerrig på tispen din, hvor hun er ifra og slikt? (har jo blitt litt kjent i miljøet etter at foreldrene mine kjøpte seg Iver for halvannet år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powers: Tusen takk for linker og sideanbefalinger. Skal lete og følge med der :D

Priser jeg har fått så langt er overkommelig, så da skal vi ihvertfall ikke bekymre meg for det å ha råd :)

Siri Eveline: Hunden er ikke fra noen kjent oppdretter, bare et kull som ble til for at de var interessert i et kull, rett og slett :) Litt som vi, egentlig :whistle: Vi ble forsåvidt anbefalt de fra en oppdretter vi tok kontakt med fra Oslo, som vi viste interesse for - men de hadde ingen planlagte kull. Far er N UCH og er jaktpremiert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...