Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er en typisk "unghund" for deg?


Kitano

Recommended Posts

Jeg lurer på hvilke egenskaper folk knytter til begrepet "unghund". Hva er typiske ting unghunder gjør? Finnes det forskjeller på kjønn? Hvordan merket du overgangen fra valp til unghund til voksen? Jeg ser mye snakk om at unghunder ofte omplasseres, hvorfor? Og i hvilken aldersperiode er man unghund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er unghund fra 8-9mnd, og frem til 2-3år. På schäfermixen eg hadde merka eg ingenting, ho ble bare brått voksen, mens eurasierhannen eg har nå hadde bomull i ørene frem til han var 18-20mnd gammel. Han har fortsatt springfjærer i beina og knappenåler i rumpa, bruker nok i vert fall ett år til før han er "voksen" :)

Hvorfor folk omplasserer unghunder? Kan kanskje ha noe med at det ble mer jobb enn forventet å få en lydig hund? At mange rett og slett ikkje har kunnskap eller mulighet/vilje til å innhente kunnskap for å få skikk på en hund. Ellers finnes det nok utallige grunner for at folk ikkje kan/vil ha hunden sin lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen skjønner ingenting og kan ingenting, men er i det minste søt.

Unghunden har lært seg en rekke kommandoer, men gidder ikke å utføre noen av dem og virrer bare rundt mens den gjør deg smågal.

Den voksne hunden kan masse kommandoer og utfører dem som den skal. Er lydig og behagelig og hvis den finner på noen sprell, er det bare sjarmerende.

Sånn kort oppsummert. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De regnes vel som unghunder fra de er fem måneder. Vi fikk Fibi da hun var åtte, og Scilos kom til oss da han var rundt året.

På Fibi merket jeg egentlig ingen stor forskjell før Scilos kom. Hun ble roligere etter hvert, men jeg har alltid tenkt at det var på grunn av omgivelser og det hun lærte. For hun var jo voksen før hun forandret seg så mye.

Første gang vi møtte Scilos (på Kreta) var han fem måneder. Jeg kan ikke si at jeg merket noen forskjell på han fra Juli til Januar. Men jeg merket forskjell på Fibi så snart han som i hus- hun ble plutselig den voksne storesøstra! :lol: Jeg har vel egentlig ikke merket noen forskjell på Scilos i det hele tatt. Kanskje det hadde noe å gjøre med at han ble kastrer rett etter han kom til oss? Kan ble kom kanskje aldri ordentlig inn i puberteten?

Når det gjelder valper kan jeg ikke uttale meg. Jeg har hatt hund hele livet, men de har liksom kommet av seg selv :whistle:

For meg er en hund unghund fra den er 4-5 måneder til de er.. to-tre? Når jeg hører at en hund er et år gammel, tenker jeg unghund. Hører jeg to eller tre tenker jeg voksen, så det er vel mellom der et sted. Kommer litt ann på hunden jeg har foran meg.

Det at mange omplasserer unghunder, tror jeg kommer av både pubertetstiden - hannhunder som plutselig blir interessert i løpetid og slikt - og at de har hatt hunden "lenge nok". De har kanskje oppdaget at det var mer jobb enn de trodde, eller så ble ikke hunden slik de forventet at den skulle bli helt av seg selv. Det finnes jo også de som oppdaget at blandt annet lekebitingen ikke var like morsom og søt når hunden ble stor. De som ikke gidder å henge i andre enden av båndet når hunden "plutselig" ble sterk og "aggressiv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er unghundperioden når hunden er veldig aktiv og energisk (ja litt mer enn det som er ventet), tester grensene og gjør mye tull, blir døv og man må hele tiden repetere. Ja det er som en ungdom rett og slett. Ikke moro å høre på "mor", vil bare gjøre som den selv vil og gjøre mye sprell og livligheter. Er rastløs og umoden i oppførselen. Blir mye mer opptatt av det motsatte kjønn, markerer, snuser, kjekke seg litt. Spesiellt det siste der er vel den største overgangen fra valpetiden.

Dette er jo veldig individuellt og alle har vel sitt syn på hva de mener er unghund tid. I mine øyne kan en hund være unghund til de er 3 år, for raser utvikles og modnes så forskjellig.

Jeg ser at det er meget mange dobermann hanner i unghund tiden som blir omplassert.(10 mnd-2 år) Triste greier, men mange folk takler ikke all den aktiviteten og testingen av grensene som den type hund gjerne gjør. Tror ikke folk er forberedt på hvor mye jobb det kan være med en unghund..

Nitro er fortsatt i unghundperioden sin, og er meget aktiv og hyper. Venter tålmodig på at han skal lande :P

Tror nok at man legger størst merke til dette på hannene. Tispene går overgangen gjerne litt roligere.

Jeg syns at unghundtiden begynner fra 6-9 mnd og oppover. Alt avhenger av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror selv at trening ikke er dumt i denne alderen, men man bør ha i bakhodet at de kan være litt ukonsentrerte og hormonell til tider og at man da ikke straffer unødig (noen gjør det, fordi de syns hundene er ulydige). Vær mer tålmodig, men kosekvent. Det er bare bra å kreve litt av dem til tider. Men ja, det er viktig å ikke mase og "slite ut" kommandoene, men heller tren kortere økter og krev da fokus fra hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen skjønner ingenting og kan ingenting, men er i det minste søt.

Unghunden har lært seg en rekke kommandoer, men gidder ikke å utføre noen av dem og virrer bare rundt mens den gjør deg smågal.

Den voksne hunden kan masse kommandoer og utfører dem som den skal. Er lydig og behagelig og hvis den finner på noen sprell, er det bare sjarmerende.

Sånn kort oppsummert. :whistle:

Du verden så treffende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...