Gå til innhold
Hundesonen.no

inkalings problemer


per

Recommended Posts

han kan gå flere timer adme dæ og leke eller bare gå i hælene på dæ. så uten forvarsel så sæter han på sprang opp til nabogården og hilser på nabohunden det er ei tispe (hun er ikke varm) så går han og markerer rundt om kring mens jeg fær etter hanj og så kommer han til slut til meg. har prøvd så vidt inkalings band men da skjøner han at det er et band så da går han fint som han skal i band. det startet med at nabohunden ble varm/ hun kom til han først da. han er veldi lydi sånn ellers. det er en border colinger som er noen måneder over året. noen tips? (han bryr seg ikke så mye om godbiter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han kan gå flere timer adme dæ og leke eller bare gå i hælene på dæ. så uten forvarsel så sæter han på sprang opp til nabogården og hilser på nabohunden det er ei tispe (hun er ikke varm) så går han og markerer rundt om kring mens jeg fær etter hanj og så kommer han til slut til meg. har prøvd så vidt inkalings band men da skjøner han at det er et band så da går han fint som han skal i band. det startet med at nabohunden ble varm/ hun kom til han først da. han er veldi lydi sånn ellers. det er en border colinger som er noen måneder over året. noen tips? (han bryr seg ikke så mye om godbiter)

Border collies er jo gjerne veldig glad i baller, har du prøvd å trene innkalling med ballek som belønning? Eventuelt en draleke? Kong med tau i er ofte veldig populært hos gjeterhunder, for de kan man kaste som en ball (de spretter i tillegg veldig morsomt), la hunden jage litt rundt etter og man kan ha en skikkelig drakamp. I tillegg til at man kan fylle de med litt leverpostei etc selvfølgelig. Tror jeg enda har til gode å møte en BC som ikke er villig til å dø for kongen sin :whistle: Det gjelder selvfølgelig å gjøre leken (kongen, tennisballen, den fillete sokken u name it) fryktelig spennende og morsom, før man begynner å trene innkalling. Og å ikke lokke med leken, den skal være en belønning han plutselig får når han kommer bort.

Ellers så høres han jo veldig trivelig ut, at hannhunder i puberteten gjerne løper bort til tisper som har luktet godt før er ikke så veldig unormalt. Men da gjelder altså å hjernevaske de på at det at du roper er enda mer stas :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga hadde den fasen når hun var rundt året. Jeg passet på å alltid ha godbiter i lomma og kalta masse inn og hun fikk godbit og løp ut igjen. Prøvde langline litt men da gikk hun jo bare pent så jeg klarte ikke få noen effekt av den.

En gang var jeg ute i en time og prøvde å fange pøbelen... Det viktigste er å løpe ifra og om du har noen leker så lek med deg selv, Guri jeg hadde det så gøy der jeg satt :-P

Etter hun larte at jeg alltid har godbiter, og det er alltid sabla gøy loste det problemet med at å stikke til naboen og rundt vår gøy.

Hun fikk et tilbakefall av nanana du får ikke meg her om dagen i vår inngjerdede hage, da satte jeg meg På trappa og et par minutter etterpå kom hun luskende tilbake og gikk rett inn :lol:

Der loste seg for oss når hun innså jeg var kulest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jeg skal ikke fora etter han. men jeg skal gjøre noe som er kjempe artig for hanj når han stiker av, og bare vente til han kommer og rose han mye når han kommer?

Bingo! Det verste du gjør er å løpe etter han...Hvorfor skal han komme til deg da, du kommer jo til han? Og er du riktig uheldig kan du få en sånn "fang meg atferd". Under innlæringen er det lurt å ikke rope på hunden før han allerede er på vei mot deg. Også kan du begynne å rope når han bare tusler rundt og snuser, så når han snuser på noe spennende, og til slutt når han er på vei mot den andre hunden. Hører han ikke så lek med deg selv og la han være med i leken når han kommer bort. Et godt gammelt tips er det Anette& Amiga nevner, å løpe motsatt vei i mens du hopper, danser, jubler og har det SÅ kult! Men den ville jeg spart til "krisesituasjoner", altså bare brukt den når innkalling ikke fungerer. Og ikke rop mer enn en eller to ganger...

Og ja, man må være villig til å se ut som en idiot til tider for å få en lydig hund... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Det verste du gjør er å løpe etter han...Hvorfor skal han komme til deg da, du kommer jo til han? Og er du riktig uheldig kan du få en sånn "fang meg atferd". Under innlæringen er det lurt å ikke rope på hunden før han allerede er på vei mot deg. Også kan du begynne å rope når han bare tusler rundt og snuser, så når han snuser på noe spennende, og til slutt når han er på vei mot den andre hunden. Hører han ikke så lek med deg selv og la han være med i leken når han kommer bort. Et godt gammelt tips er det Anette& Amiga nevner, å løpe motsatt vei i mens du hopper, danser, jubler og har det SÅ kult! Men den ville jeg spart til "krisesituasjoner", altså bare brukt den når innkalling ikke fungerer. Og ikke rop mer enn en eller to ganger...

Og ja, man må være villig til å se ut som en idiot til tider for å få en lydig hund... :whistle:

vi lærte vel forsåvidt på valpekurset og ikke rope før vi så valpen løftet hodet opp fra det intreasante så man fikk oppmerksomheten, time når man ropte.

Min kriseinnkalling er AMIGA i et gedigent hyl når hu var på strak vei mot veien og bilene :aww: tror aldri hunden har bråstopet så fort noensinne, tror hun hørte panikken i meg :P

Men du må tenke på å jobbe med det alltid, ikke når den stikker. Jeg går tur og lar de løpe løs på jordet også er de litt unna så roper jeg, og kanskje går litt bakover for å virkelig fåoppmerksomheten, så kommer alle og får godbit. Nå har jeg 3 hunder som piiiiiiiiiler bare jeg åpner munn og forventer godbit, Men jeg liker det heller sånn enn at de forsvinner i tide og utide :P lært meg å fylle opp i lomma før jeg går tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da ska æ begyne å rope når han løfte hodet og ser på mæ. så kan æ leik og ha det artig til han ser imot mæ ;) det er bra vi har bare en nabo som har sikt til huset vores ;)

På sikt kan du jo få med naboen på det også, at du skal leke og slikt me hunden og ha på et semi langt bånd, om hunden din løper mot de så lar du han stå i enden til du får oppmerksomhet og leker videre. Naboen kan gå forbi med hunden ol.

Er mange måter du kan jobbe og kvalitetssikre dette på fremover, men viktigst er i starten nå at du er kul, det er alltid gøy å komme til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forøvrig er det jo båndtvang nå, og du skal ikke ha ham løs.

der jeg bor går alle hunden løs;) så det går bra ;) va og snake med noboen nettop og hu sku skreme hanj hjem ;) med hageslangen så jeg får nå se hvordan det går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi alle kjører i 60 i 30-sonen så er det greit? ;)

nei det er vel ikke greit det. men grunen til at jeg vil ha han til å gå uten band er for jeg vil ha han som en gårds hund som kan bli med på turer osv. men jeg er enig med deg at en lov er ikke til og brytes men til og følges. men jeg har bestemt meg for at han skal gå uten band hjeme. for jeg menner at hunden har det mye bedre uten band ;) men det er mi mening og du har sikert en annen. men jeg vil ikke bli uven med deg for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe å si. For jeg orker ikke lese innlegget ditt engang pga dialektbruk, vil bare minne på at det ikke er lov å skrive på dialekt, det skal være bokmål eller nynorsk ;)

* Mener ikke å være "viktigper" men er utrolig tungt å lese dialekt *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk for alle tipsan har alerede prøv noen i dag ;) han kom til slut når du sprang adre veien, men kuene kom samtidlig også så da vart han redd og sprang tilbake. men det er da ivertfal en forbedring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe å si. For jeg orker ikke lese innlegget ditt engang pga dialektbruk, vil bare minne på at det ikke er lov å skrive på dialekt, det skal være bokmål eller nynorsk ;)

* Mener ikke å være "viktigper" men er utrolig tungt å lese dialekt *

skall prøve er vandt til og skrive dialekt;) ken skrive det så godt jeg kan uten dialekt for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han kan gå flere timmer ved siden av deg og leke eller bare gå i helene på deg. så uten forvarsel så setter han på sprang opp til nabogården. og hillser på nabohunden det er ei tispe (hun er ikke varm) så går han rundt om kring og markerer. mens jeg springer etter han og til slut kommer han til meg og blir med hjem. har ptøvd inkalings band men da skjøner han at han har band på seg og går som han skal i band. det startet med at nabohunden ble varm /hun kom til han først da. han er veldig lydi ellers. det er en border colinger som er noen måneder over året. noen tips? (han bryr seg ikke om godbiter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...