Gå til innhold
Hundesonen.no

Frøken er drektig


Margrete

Recommended Posts

og det er jo hyggelig.

Jeg har noen spørsmål, eller strengt tatt bare ett, kanskje to?

Vel, Kladden er ekstremt på henne og jeg har skilt de. Er dette riktig av meg å gjøre, siden de er flokkdyr? Leste ett sted at hun kan bedekkes igjen etter noen timer, så jeg har vel strengt tatt bestemt at slik må det bli :P

Jeg har ikke helt oversikten over når hun ble bedekket. Når kan jeg se at det straks er på tide, så jeg får fulgt litt ekstra med henne? (for jeg følger jo ikke med nå :P) Hun sover mye, og ser ut som hun har svelget en pære stakkars. Hun har stått ute med meg i dag, og hun spiser gress greit, selv om det var nokså mange sovepauser.

Hilsen bekymret bestemor...

At man kan bli så glad i slike små gnagere da! Jeg er jo mer bekymret og spent enn datterbarnet jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin går drektige i gjennomsnitt 68 dager (63-70 dager). Hver unge gir omtrent 60-80 grams økning av morens vekt når det nærmer seg termindato, og de blir født fiks ferdige, med pels, tenner og det hele. De spiser vanlig føde med det samme.

Ellers er det ikke noe ved marsvinets atferd som avslører at fødselen nærmer seg. Ikke graver de og ikke søker de inn i huler eller noe. De bare føder :P Derfor er det nesten umulig å si terminen om man ikke vet når de paret seg.

Et lite tips til slutt... ;) Vær klar over at ungene blir kjønnsmodne etter bare noen få uker...! For å unngå søskenparinger, skilles kjønnene når de er 3 uker gamle. Hannene blir kjønnsmodne når de er ca 5 uker, og hunnene et sted mellom 3 og 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med marsvinbabyer :) Vi hadde tre ikke planlagte kull på jobben de siste ukene, og som blir nevnt over her så er det vanskelig å forutse når ungene kommer. Jeg kom på jobb en dag, oppdaget en liten baby, snudde meg vekk noen minutter å jammen var det ikke en baby til. Vi tok med den ene til vetten, da den var veldig "overdrektig", og slutten å bruke bakbeina. Dette var vist helt vanlig i følge vetrinæren da marsvin får en bekkkenløsning når de føder, pluss at babyene ofte kan komme i klem for nervene. Vi tok ultralyd og en uke senere kom det tre vakre små vesen til verden uten noen form for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, marsvin er så herlige dyr! :wub: det første marsvinet jeg hadde syntes jeg var litt tjukk når vi had kjøpt henne, og syntes liksom hun bare la på seg. Også plutselig hadde jeg 3 marsvin i stedet for 1, noe jeg selvfølgekig ertet boren mn med siden han bare hadde 1 :aww: mamma trodde ikke på meg når jeg kom løpende og var super fornøyd med å ha fått 2 til..hehe..dyrebutikken kjøpte tilbake de 2 barna når de var gamle nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken er et perfekt navn til et marsvin! :)

Mitt barndoms-marsvin het Petra, døpt av meg som seks-åring, hehe.

I dag har vi to guttemarsvin da, og de er døpt av en ni år gammel gutt og navna ble deretter :whistle: Den ene fikk navn etter hvordan han så ut (pelstypen) og den andre etter en figur i en tegnefilm som gikk på kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, men det vil jeg da ikke skal skje med frøken! :s Gjorde dere noe spesielt med henne? Mat og drikke og slikt? Viktig å krisemaksimere :P

Jeg har vært borti mange drektige marsvin og det er det første vi har tatt til vetrinæren, så det er nok ingen krise altså :) Var også litt vanskelig å vite hvor langt hun var på vei da vi ikke viste når hun var blitt parret. Vi gav henne bare topp mat, agurk osv som vi strødde c-vit på da vi var redd hun ikke fikk i seg nok, hun la seg rett ved drikkeflasken så hun fikk i seg vann på egenhånd :) masse masse lykke til, og jeg forventer bilder av marsvingrisbabyer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med marsvinbabyer :) Vi hadde tre ikke planlagte kull på jobben de siste ukene, og som blir nevnt over her så er det vanskelig å forutse når ungene kommer. Jeg kom på jobb en dag, oppdaget en liten baby, snudde meg vekk noen minutter å jammen var det ikke en baby til. Vi tok med den ene til vetten, da den var veldig "overdrektig", og slutten å bruke bakbeina. Dette var vist helt vanlig i følge vetrinæren da marsvin får en bekkkenløsning når de føder, pluss at babyene ofte kan komme i klem for nervene. Vi tok ultralyd og en uke senere kom det tre vakre små vesen til verden uten noen form for hjelp.

Nå fikk jeg plutselig skikkelig medfølelse for de stakkars marsvinene! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken har født!

6023181390_b46b61ca15_z.jpg

To små, sprell levende, søkk våte, fiks ferdige bebiser kom nå i kveld. Frøken er fremdeles stor, og siden jeg ikke kan noe som helst om marsvin eller marsvinfødsler så lurer jeg på om det kan være en til inni der som skal ut. Hvertfall så har mor og barn fått fred og ro, mor spiste lystig på et salatblad da jeg gikk inn igjen etter å ha stengt alt så hverken pappan eller katter eller noe annet skal komme og plage de søte små. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helledussen :wub: Sikker på at de ikke er i familie med Xen? De likner da mistenkelig på hennes valper :innocent:

:lol: Surrogatmor!

Gratulerer til Margrete med barnebarn og til Anette som jordmor og tante!

Jeg trodde ikke marsvin kunne få så mange unger, at det derfor ikke er grunn til å forvente flere. Jeg leste litt om dette da jeg forsøkte å få mitt marsvin drektig, men det er hundre år side, så mulig jeg husker feil.

Jeg hadde ett kull, som var på en baby, og trodde ikke det var unormalt. Men dette er oppdrettergjerning fra forrige århundre... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tre! Magefølelsen min stemte, men den siste er en innmari dårlig berner. Uten brunt og med masse hvitt på bakparten. :lol::wub:

Kjenner jeg er veldig glad for at Snusern og Jodlern fastholder at griser er mat, ikke venner, så jeg kan faktisk ikke si at en eller to av dem skal flytte til meg. Bra, for de er innmari søte! Og jeg trenger virkelig ikke flere dyr. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tre! Magefølelsen min stemte, men den siste er en innmari dårlig berner. Uten brunt og med masse hvitt på bakparten. :lol::wub:

Kjenner jeg er veldig glad for at Snusern og Jodlern fastholder at griser er mat, ikke venner, så jeg kan faktisk ikke si at en eller to av dem skal flytte til meg. Bra, for de er innmari søte! Og jeg trenger virkelig ikke flere dyr. :aww:

Trillinger - og vi fraskriver oss ethvert slektskap :lol:

Så du tror ikke at du på en uke kan ha vendt hundene til marsvin :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helledussen :wub: Sikker på at de ikke er i familie med Xen? De likner da mistenkelig på hennes valper :innocent:

:lol: :lol:

Gratulerer til Margrete som bestemor - og Rak som surrogatbestemor :D. Nesten så man kunne fått lyst på slike små marsgriser - det er vel omtrent det eneste dyret jeg IKKE hadde hjemme da jeg var lita *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, søteste små nurkene det! :wub: hadde det ikke hvert for samboer som synes det holder med en katt og en hund så hadde jeg hatt marsgriser jeg å, de er så herlige og nydelige :aww: tror jeg skal ønske meg det til bursdagen, kan hende han overasker meg da, lov å håpe :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...