Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksplosjoner i Oslo sentrum

Mirai

Recommended Posts

Gode venner som bor nærmere er på vei for å gi blod.

Det er sykt, sykt, sykt å angripe en ungdomsleir........

Har vært på Utøya selv, så det blir helt surrealistisk når noe sånn kan skje DER...

I hvilken risikoanalyse er "Væpnet mann går amok på Utøya" et tenkbart scenairo????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Mine fettere kommer seg visst ikke hjem helt enda, tror de mottar noe form for krisehjelp, og de er vanskelige å få tak i. De har det sikkert best der sammen med de andre ungdommene. Er bare så redd for hva de har opplevd.

Takk for klemmer!

Min søster er reddet ut fra Utøya, i sjokk, men fysisk i god behold.

Vi har vært så redde :icon_cry:

The irony av det hele var at jeg sendte henne en mld etter at vi hørte om eksplosjonen i oslo for å høre om hun var i sikkerhet (ap/auf politiker), da hun svarte at hun var på Utøya, jeg svarte jo at det var godt hun var der i sikkerhet.. Under to timer etterpå får vi sjokk nyheten om at det er en episode på Utøya. Så fikk vi mld om å ringe politiet for de ble beskutt, så hørte vi ikke mer.Heldigvis kom hun i sikkerhet. Nå er pappa på vei for å hente henne hjem.

Dette har vært en forferdelig, grusom dag og jeg har grått flere ganger i dag en jeg har gjort de siste ti årene tilsammen..

:hug: :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltså... :cry: jag har inga ord... detta är bara helt förfärligt!

Sänder en tanke till alla dem som var på plats under den hemska tragedien, till alla dem som blev skadade, till alla dem som varit rädda och till dem som mist någon dem har kär. Tänder ett ljus för alla dem som inte överlevde dagens fruktsansvärda angrepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Sitter og venter på oppdateringer om 2 jeg kjenner som jobber som advokater i regjeringen (to forskjellige departement). En av de sitter også i avlsrådet i raseklubben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe terroraksjon. Mannen som står bak er tatt.

Hans hovedmål er helt klart Utøya, for det utførte han "in their face". Dette var helt klart en handling mot politikken, og kanskje så spesifikt som mot arbeiderpartiet eller rett mot AUF.

Bomben i sentrum var en avledning som i tillegg var en bonus for den skyldige.

Jeg tror det dreier seg om 30-40 døde ungdommer, politiet tør bare ikke gå ut med det enda. Alle er ikke funnet, og flere av dem kan være forsvunnet på svømmeturen da de prøvde å redde seg selv.

Det er MIN teori...

Fant et bilde av noen av de døde i fjæren (bare sånn til advarsel for de som ikke ønsker å se dette)

Dette er grusomt, og i dag skulle dødsstraff vært en del av det norske straffesystemet!

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110...asjon-pa-utoya

Mine tanker går til pårørende, både til de døde og til overlevende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke er muslim i Norge i dag. Det var nok ikke enkelt i går heller, med de fordommer vi gjerne har mot alt som ikke er som oss, men i dag og videre fremover, så kommer det til å bli langt mer vanskelig. Og det er til tross for at det er kun et ørlite mindretall som står for ødeleggelsene i Oslo i dag, kanskje ikke mer enn en håndfull - og det skal alle få svi for?

Hvorfor nevner du muslimer? Er det fordi du har fordommer imot de og tror det bare er de som gjør kriminelle ting? Ikke noe rart muslimer kan ha det vanskelig når folk har slike holdninger.

Jeg vil egentlig stenge og kontrollere ALLE ved grensene jeg. Uansett hvilken nasjon og religion de har. Alle bør vise pass og identifisere seg og registreres og det bør være en legitim grunn for at de skal få komme inn. Da får man litt kontroll med hvem og hva de gjør i Norge - ikke som nå, der det er fritt fram så lenge man er i shengen land. Paradis for bander osv slik det er idag.

Nå kan det jo se ut som jeg var for rask med gjettingen min og beklager i så fall til alle utlendinger i denne saken hvis det viser seg at dette er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at dette er en veteran jeg, som ikke er fornøyd med AP og norsk rolle i utenrikspolitikken.

Det er ihvertfall noen med militær trening som nok kjenner godt til risikoanalyser og dermed fått omgått dem. Våpnene er det vel staten som har delt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel mer et eksempel på en av de gruppene som fort får pes når det skjer ting som dette. Ser det fort på Facebook f. eks, folk er raske med å rette fingeren i retning muslimer og "utlendinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nevner du muslimer? Er det fordi du har fordommer imot de og tror det bare er de som gjør kriminelle ting? Ikke noe rart muslimer kan ha det vanskelig når folk har slike holdninger.

Nei, jeg har ikke fordommer mot muslimer. Jeg antar at de er som resten av verden, en salig blanding av folk - noen idioter, noen ålreite, noen snille, noen ikke så snille, men bare et ørlite mindretall av de gærne nok til å gjøre noe ala det som har skjedd i Oslo i kveld. Mitt svar til deg var farget av utallige statusoppdateringer fra facebook, hvor alle har gått ut i fra at det var Al Quida som sto bak, jeg gikk ut fra at du også snakket om det.

Men så viste det seg at vi ikke trenger å importere gærninger, gjorde det ikke? Vi kan lage de helt selv vi.. Så kan vi jo lure på hvor vi skal sende han hen, når løsningen på all kriminalitet er å "sende de ut av landet"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det dreier seg om 30-40 døde ungdommer, politiet tør bare ikke gå ut med det enda. Alle er ikke funnet, og flere av dem kan være forsvunnet på svømmeturen da de prøvde å redde seg selv.

Jeg tror også det er snakk om et mye høyere antall. :(

Etterhvert kommer detaljene frem og historier jeg egentlig ikke vil høre. Jeg gruer meg til sorgen som kommer etter sjokket, og jeg håper så inderlig det går bra med de overlevende og at de ikke er ødelagt for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er så surrealistisk. Hadde jeg ikke vært i Hemsedal nå, hadde det vært meget, meget sannsynlig at jeg hadde vært i sentrum da det skjedde - i den ene eller andre jobben, eller for å få gjort unna noen ærender. Søsteren min og kjæresten hennes bor like, like ved regjeringskvartalet og jeg er bare så vanvittig glad for at begge er i god behold, og at de ikke var på vei hjem fra for eksempel matbutikken i VG-bygget.

Også får jeg lyst til å rope SPAR MÆ til alle som spekulerer i hvem som står bak og nøyaktig hva som har skjedd. Det viktigste bør være å ta vare på de skadde, ta hånd om pårørende og vitner, få oversikt og finne omkomne samt la politiet få jobbe i fred med teknisk og taktisk etterforskning. Jeg blir småkvalm av journalister som stiller irriterende og innpåslitne spørsmål som det overhodet ikke er noen vits i å få svar på i kveld, og jeg syns det er direkte ille med de internasjonale mediene som nesten automatisk har antatt at det er al-quaida eller tilsvarende som står bak.

Og hva skal man gjøre nå? Jeg kan jo ikke legge meg så lenge nyhetssendingene fortsetter på både TV2 og NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar til deg var farget av utallige statusoppdateringer fra facebook, hvor alle har gått ut i fra at det var Al Quida som sto bak, jeg gikk ut fra at du også snakket om det.

Neida, det var ikke det jeg mente, men selvfølgelig kan man ha sine tanker om hvilke personer/grupperinger som er istand til å gjøre noe slik og ha et vist grunnlag kanskje pga Norges aktiviteter i visse land.

Men så viste det seg at vi ikke trenger å importere gærninger, gjorde det ikke? Vi kan lage de helt selv vi.. Så kan vi jo lure på hvor vi skal sende han hen, når løsningen på all kriminalitet er å "sende de ut av landet"..

Nå er vel ikke Norge eller andre land forskånet fra å ha gærninger - det kan klikke og gå gæli for alle nasjoner og mennesker. Men tar man inn gærninger så blir det vel ekstra mange, det ser da ikke ut som at vi klarer å ta oss av våre egne gærninger engang ...

Man sender vel ikke egne gærninger til andre land - sett de på enecelle, behandle de eller hva som helst som hindrer de i å gjøre slikt igjen.(er vel endel som vil innføre dødsstraff også i denne saken ser det ut som) Vi bør ta oss av våre egne - både banditter og lovlydige, så får andre land sørge for det samme for sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har fått bekreftet at alle "mine" er ok. Tante begynte på ferie i dag, og var derfor ikke på jobb. Fire vinduer på hennes kontor hadde visstnok blitt blåst ut.

Akkurat nå sa de på TV2 at Ringeriket sykehus hadde behandlet 38 (!) ungdommer for skuddskader...

Bombingen midt i Oslo var ille, men å angripe forsvarsløse ungdommer, fanget på en øy, det er rett og slett forjævlig. Og bare et feigt kryp kan finne på noe sånt. Jeg har felt tårer for ungdommene på Utøya og deres pårørende i dag. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig, veldig glad for at jeg har fått bekreftet at ingen av mine nærmeste var i Oslo i dag, lillesøsteren min som ofte er i Oslo, er heldigvis på Sørlandet hos våre besteforeldre.

Jeg føler dypt med alle som er skadet, skremt, i sorg og har stor respekt for alle de som er på jobb i kveld/natt, med å ta hånd om de som trenger det.

Ellers lurer jeg på, vet noen om noen tar hånd om dyrene i Oslo? Jeg så iallefall en dyrebutikk på tv der vinduene var blåst inn, og tv-folkene og alle andre ble flyttet vekk fra dette området. Da lurer jeg på, vet noen om dyrebutikk-ansatte har fått lov å komme inn igjen i området for å få ut dyr? Selvsagt er menneskene viktigst i en slik situasjon og politiet må få arbeide i fred, men dyr bør ikke lide likevel hvis de kan flyttes ut av området på en sikker måte? Noen som vet?

Jeg prøvde å ringe tv2's infosentral for å spørre, der var svaret at han ikke visste og at dette ikke var noe tv2 befattet seg med, ring dyrebeskyttelsen. Jeg sa at jeg bare ville spørre, siden tv2 jo har litt oversikt over det som skjer i Oslo, og de intervjuer mye forskjellige mennesker, da var svaret at "vi intervjuer ikke så mange dyr". Av alle ting. Anyways, prøvde å ringe Dyrebeskyttelsen, der er jo stengt. Prøvde å ringe Mattilsynet, der er stengt. Ringte til slutt VestOppland politikammer, han var veldig hyggelig og svarte rett og slett at han dessverre ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers lurer jeg på, vet noen om noen tar hånd om dyrene i Oslo? Jeg så iallefall en dyrebutikk på tv der vinduene var blåst inn, og tv-folkene og alle andre ble flyttet vekk fra dette området. Da lurer jeg på, vet noen om dyrebutikk-ansatte har fått lov å komme inn igjen i området for å få ut dyr? Selvsagt er menneskene viktigst i en slik situasjon og politiet må få arbeide i fred, men dyr bør ikke lide likevel hvis de kan flyttes ut av området på en sikker måte? Noen som vet?

Husker du hvilken butikk det var? Jeg kommer på kun to i nærheten. Den ene har ikke dyr. Den andre har alle dyrene i kjelleren, minus to papegøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det var ikke det jeg mente, men selvfølgelig kan man ha sine tanker om hvilke personer/grupperinger som er istand til å gjøre noe slik og ha et vist grunnlag kanskje pga Norges aktiviteter i visse land.

Og det er selvsagt akkurat det flertallet i Norge har gjort i dag. Og OM det var sånn at vi ble bombet pga vår innblanding i visse land, så hjelper det ikke å stenge grensa, gjør det vel?

Nå er vel ikke Norge eller andre land forskånet fra å ha gærninger - det kan klikke og gå gæli for alle nasjoner og mennesker. Men tar man inn gærninger så blir det vel ekstra mange, det ser da ikke ut som at vi klarer å ta oss av våre egne gærninger engang ...

Man sender vel ikke egne gærninger til andre land - sett de på enecelle, behandle de eller hva som helst som hindrer de i å gjøre slikt igjen.(er vel endel som vil innføre dødsstraff også i denne saken ser det ut som) Vi bør ta oss av våre egne - både banditter og lovlydige, så får andre land sørge for det samme for sine.

Jeg er uenig med deg på så mange måter at jeg ikke veit hvor jeg skal begynne hen, engang.

For det første, så mener jeg at det er feil med dødsstraff. Ikke bare fordi at det å ta menneskeliv er feil, men også fordi at det er fullt mulig å manipulere rettsvesenet, det er ikke direkte uvanlig med justismord, og det er ille nok å sperre folk inne i mange år for noe de ikke har gjort, om vi ikke skal ta livet av dem for så finne ut at de er uskyldige i tillegg. Døden er endelig. Fengselsstraff er ikke.

For det andre, så er mange av de som kommer til Norge truet på livet i sine egne land. Som en ytterste konsekvens vil f.eks det å rappe bilen til noen noen, blir staffet med toppen noen måneder i fengsel for en etnisk norsk nordmann, mens det kan være dødsstraff for en etnisk somalisk nordmann.

For det tredje, når folk snakker om å sende "de" hjem, så snakker de ofte om folk som er født i Norge. Hvor er hjem for de, om ikke her? Hvor mange generasjoner må ha bodd i Norge for at de skal forbli trygge i Norge, liksom?

For det fjerde, denne stadige "send de hjem"-greia, er dårlig forkledd rasisme - man ville aldri tenkt eller sagt det om f.eks en svenske, finne, eller kanskje en belger (det heter kanskje ikke belger når vi snakker om folk? Samma det..). Mine barn f.eks har en belgisk oldefar, om en av de gjorde noe kriminelt, ville INGEN sagt at de skulle sendes tilbake til Belgia. Hadde de hatt en somalisk oldefar derimot.. Da har det ikke noe med "utlendinger" å gjøre, da har det med hudfarge å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hvilken butikk det var? Jeg kommer på kun to i nærheten. Den ene har ikke dyr. Den andre har alle dyrene i kjelleren, minus to papegøyer.

Det vet jeg ikke, så ikke navnet. Hadde noe lilla i logoen tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...