Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs/agility

Dixie

Recommended Posts

Skrevet

Nå er det født en sort toypuddeltispe som vi skal få fra oppdretteren om ca. 6 uker :D

Jeg skal begynne med agility, og alle i familien skal gå på valpekurs :)

Så spørsmålet er: når kan man begynne med agility og valpekurs o.l? :)

Vi vurderer Oslo Hundeskole :ahappy:

Skrevet

Det blir anbefalt om vente til hunden er ferdigutviklet før du begynner med agility, med tanke på belastning. Men du kan alltid begynne tidlig med grunnferdigheter. :) Som: sitt og bli ved start Springe gjennom hindrene med bommen liggende på bakken, slik at hunden lærer seg den grunnleggende, springe igjennom tunneler og slikt. :)

Skrevet

Det blir anbefalt om vente til hunden er ferdigutviklet før du begynner med agility, med tanke på belastning. Men du kan alltid begynne tidlig med grunnferdigheter. :) Som: sitt og bli ved start Springe gjennom hindrene med bommen liggende på bakken, slik at hunden lærer seg den grunnleggende, springe igjennom tunneler og slikt. :)

ok, takk :) men anbefaler du å gå på valpekurs? :)

Skrevet

Valpekurs er alltid bra for å få et godt grunnlag for hund og eier, en lærer der den grunnleggende kontakten og lydigheten. Så ja, jeg vil anbefale et valpekurs for å få hjelp til å bygge en god plattform å bygge videre trening på. En kan aldri gå rett på å trene apparat og hele øvelser, verken i lydighet eller agility eller noe. En må ha grunndressuren på plass, og den kan en starte med når valpen hentes - som i at hunden lærer hva den heter, lærer belønningsformer, lærer kontakt, lærer innkalling, lærer å lære, også videre.

Skrevet

Valpekurs anbefales virkelig, da du lærer hvordan du skal håndtere ulike situasjoner. Alder pleier å være fra 2 mnd til rundt 6 mnd +/-. :)

Agilitykurs bør du vente med til hunden er minst 10 mnd. Dette pga belastningen av å hoppe hindre klatre på møne osv. Agility er veldig belastende for hunden. :)

Skrevet

Nå er det født en sort toypuddeltispe som vi skal få fra oppdretteren om ca. 6 uker :D

Jeg skal begynne med agility, og alle i familien skal gå på valpekurs :)

Så spørsmålet er: når kan man begynne med agility og valpekurs o.l? :)

Vi vurderer Oslo Hundeskole :ahappy:

Gratulerer med valp! :ahappy:

Jeg begynte med valpekurs på min forrige hund når han var ca 10 uker gml.

Ang agility er det mye som kan trenes uten hinder. Noen klubber har grunnferdighetskurs i agility hvor også valper får delta. (f.eks Gilabb Hundesenter)

Her er også noen tips :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...