Gå til innhold
Hundesonen.no

trenger sårt hjelp!


silly

Recommended Posts

Jeg har en hannhund (blandingshund) som er 7 mnd, og en voksen tispe som er 6 år, denne også en blandingshund. Alt har egentlig fungert veldig bra, men for en liten stund siden skulle jeg ta med meg "valpen" på en tur alene, og det gikk ikke noe bra. Han bjeffer og knurrer på alt som kommer imot oss. Jeg blir jo selvfølgelig superstressa, og gjør nok situasjonen ikke noe bedre. Tenkte kanskje at det var fordi han ble usikker når tispa vår ikke var med, så jeg tok en tur etterpå med begge to, MEN det hjalp ingenting. Han fyrer løs på alt som kommer, og da begynner også tispa og bjeffe, og hun har aldri bjeffet noe særlig før. Hun har alltid godt bra med andre hunder og mennesker. Så hva skal jeg gjøre med dette? Jeg har prøvd å finne noe svar her, men tenkte det var best å heller legge ut ett innlegg selv, og håpe noen kan hjelpe meg.

En annen ting som jeg bekymrer meg over er at han har veldig lett for å stikke av (om ungene glemmer å lukke ytterdøra etter seg). OG når han da først er løs, ja da er han ikke lett å få tak i igjen. Vi bor rett ved en ganske trafikert vei, så jeg er jo veldig redd for at han skal bli påkjørt. Det nytter ikke å løpe etter han, eller rope, så mange ganger må jeg bare gi opp, og håpe at han kommer hjem. Han kommer jo etterhvert, men jeg synes det er forferdelig kjipt at han ikke kommer når jeg roper. Kanskje noen har noen tips til meg om hva jeg skal gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at du har en valp på 7 mnd som aldri har vært på tur uten den andre hunden? Isåfall har dere kommet litt feil ut, men ingenting som ikke kan fikses. Anbefaler dere som ovennevnte å finne et kurs eller en hundeklubb der dere kan få hjelp.

Unghunden er i en alder der det skjer mye både i kropp og hode, og verden kan være stor og "skummel". Hvis han i tillegg aldri har møtt verden alene før, så kan han nok føle behov for å forsvare seg og sitt. Hvilke raser er han blanding av?

For å lære hunden innkalling og kontakt må dette trenes masse på! Igjen kan kurs være en god idé. Aldri løp etter hunden når han stikker av, og belønn alltid når han kommer til deg frivillig. Søk på "innkalling" på forumet her, så finner du nok en god del tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs er det så lite av her jeg bor, og skal vi på kurs så må vi kjøre gjerne 10 mil, og det går ikke når vi begge jobber og har tre barn. Men jeg er åpen for alt annet :) Han har dessverre ikke gått så mange turer alene nei, siden jeg får så dårlig samvittighet ovenfor den andre hunden vår. Og når tiden ikke alltid strekker til så har vi tatt de begge på tur sammen. Men skjønner jo nå at det ikke har vært så lurt. Tror nok at heretter så tar vi turer med valpen alene, så får vi jo håpe at han blir bedre da. Er det best at jeg ignorer oppførselen hans når har fyrer løs på det vi treffer eller skal jeg gjøre noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs er det så lite av her jeg bor, og skal vi på kurs så må vi kjøre gjerne 10 mil, og det går ikke når vi begge jobber og har tre barn. Men jeg er åpen for alt annet :) Han har dessverre ikke gått så mange turer alene nei, siden jeg får så dårlig samvittighet ovenfor den andre hunden vår. Og når tiden ikke alltid strekker til så har vi tatt de begge på tur sammen. Men skjønner jo nå at det ikke har vært så lurt. Tror nok at heretter så tar vi turer med valpen alene, så får vi jo håpe at han blir bedre da. Er det best at jeg ignorer oppførselen hans når har fyrer løs på det vi treffer eller skal jeg gjøre noe??

Trene masse på kontakt og sitt er lurt. Men pass veldig godt på at du ikke belønner at han bråker mot andre hunder. Kanskje det finnes en instruktør i nærheten som kan gi dere noen privattimer? Det er utrolig hjelpsomt å få en person som kan litt til å se ting "utenfra". Hvor bor dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Farsund kommune, og jeg har nå undersøkt litt og funnet en "hundeskole" ca. 1 times kjøring herfra. der har de kurs (men det passer veldig dårlig for oss) og så har de "enetime" og det virker veldig bra. Men tenkte å prøve ting selv først. Vet jeg har tålmodigheten til det, men jeg trenger bare noen tips siden jeg aldri har vært i denne situasjonen før. Faktisk første gang jeg har en valp, for den voksne hunden vi har fikk vi da hun var 1,5 år gammel. Det er jo til tiden veldig slitsomt med den "nye" hunden i huset, men jeg vil ikke gi opp :) Han er jo en veldig flott unghund, utenom det at han "angriper" folk og dyr når vi går tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå trent med han i noen dager, og det har forandret seg veldig :) Nå når vi går tur, og han "fyrer løs" så får jeg han til å sitte med en gang, og får straks kontakt med han. Da er han helt stille og rolig :)) Utrolig så fort det var gjort :) nå reagerer han nesten ikke på folk eller dyr, men om folk eller dyr kommer brått på han, ja da bjeffer han litt, men tier så fort jeg sier sitt :)) Så tusen takk folkens, for tips og råd :)) Nå ser jeg lyst på alt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...