Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til fòring av operert valp

Solo

Recommended Posts

Jeg har en valp som ble operert i magen for noen dager siden. Han hadde svelget en pipeleke hel og den måtte derfor fjernes kirurgisk. Nå får han et spesialfòr fra dyrelegen og får kun 1 ss pr gang x flere pr dag.

Han kan fòres med større og større porsjoner etterhvert men jeg lurer litt på om jeg skulle fòre med annet enn tørrfòr i en periode når han kan spise normalt igjen. Tenkte på dette valpeforet V&H? Han er ganske tynn og jeg vil gjerne "feite" han opp litt. Han har dårlig apetitt på tørrfòret til vanlig, både når jeg bløter det opp og hvis jeg gir det litt tørrere. Så å gi mer tørrfor kommer ikke til å funke ser jeg for meg:/

Hvis jeg kjøper av V&H sitt for, hvor mye ca pr dag? Noen andre råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne gi VOH, men begynn meget forsiktig. Gi bare en mullfull i gangen og ofte. Dette fordi han er mage/tarm operert OG fordi han ikke er vant til det høye fettinnholdet.

Når han takler maten fint, skal han ca CA 4% av sin egen vekt pr dag. Dvs om han veier 10 kg skal han ha ca 400 gram pr dag. Det virker veldig mye, men husk at over halvparten er vann, så han vil drikke mye mindre enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hadde gjennomgått samme type operasjon (spist stein) så forte jeg på Hills a/d bokser i starten. Ofte og lite. Om jeg husker rett så gikk han på det til stingene ble tatt. Stor hund,så det ble litt dyrt..men men. Etter stingene ble tatt gikk jeg tilbake til V&H men gav ofte og lite. Om du gir a/d så står det på hvor mange bokser i forhold til vekt. V&H 2% av forventet voksenvekt eller 4% av nåværende valpevekt. Gå over til V&H du :) Lykke til med lekespiseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Pan ble operert (åpnet både mage og tarmer..) ble han også foret på Hills våtfor fra boks en stund.

Etter en uke eller noe gikk han over på en tørr variant som skulle stå til oppbløting en time eller mer..

Så, etter ytterligere en stund (i overkant av to uker etter operasjonen mener jeg å huske..) gikk vi tilbake til vårt gamle foringsregime.

V&H er IKKE en måte å feite opp en hund på. Det er derimot en måte å gi de fin og sunn mat uten alle karbohydratene det er i tørrfôret..

Kombinasjonen av fett og karbohydrater er den mest effektive måten å feite opp en hund på, men hva er egentlig poenget? Det er alt for mange feite hunder der ute fra før, hunden din har best av å være slank, også under oppveksten.

Valpefett som man tidligere mente var sjarmerende og sunt er faktisk farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å overfòre hunden min men han er undervektig og trenger å spise rikelig etter en litt tøffere start...

Har du konsultert en veterinær angående at hunden din er undervektig? Da bør en dyktig veterinær kunne komme opp med forslag til hva du bør gjøre..

PS: Ikke bruk en veterinær som er helt opphengt i de 20 timene eller hva de har med undervisning fra Hills og Eukanuba..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med veterinær angående dette og hun mente også at valpeforet til V&H kunne gjøre ham noe hardere i magen og at hun ikke ville startet med det så snart etter operasjonen iallefall. Men han skal fortsett med a/d en stund og se om ting retter på seg når han blir helt frisk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
    • Er det noen som har kompetanse når det gjelder forvask av spisebestikk og servise før man setter det inn i maskin med kort vaskesyklus (steamer). Skal man vaske med håndoppvaskmiddel først, eller bare bruke rent vann? Finner ingen spesifikk beskrivelse hos mattilsynet. Har bare hørt at det kan ødelegge maskinen. Hvis noen har en link å vise til, helst fra produsent (Miele, Hobart el.lign.) hadde det vært fint.  
    • Huken multisele eller Troll nomesele. 
    • Avstand? Om hun kjefter, ta henne bort fra ham. Eller ham bort fra henne.  Dette er en prosess som tar mye tid, så jeg tenker at det kan være hun har større behov for rom og avstand en god stund til. Å ta igjen et par år med sosialisering som skulle skjedd fra valpestadiet vil ta lang tid og mye tålmodighet tror jeg.
    • Nå har frøken Lilje, usikker omplasseringshund, bodd hos meg i 3,5 mnd. Hun begynner å bli ganske husvarm og trygg på meg, men andre hunder og fremmede mennesker som tar kontakt er skumle, så de prøver hun å skremme bort. Det er greit nok, jeg skjønner at det har vært hennes eneste forsvar så langt i livet. Men så har vi en veldig grei og trivelig nabohund som vi har gått litt turer med, og han kjefter hun voldsomt på. I begynnelsen var det helt sikkert usikkerhet, hun ville gjerne følge etter og være nær han på tur, men så snart han snudde seg og så på henne ble det skummelt = bjeffing. Men nå synes jeg nesten det bikker over i bølling fra hennes side, for nå kjefter hun på han nesten uansett hva han gjør. Han er verdens snilleste og lar henne være helt i fred, så det er absolutt ikke noen grunn til at hun skal holde på sånn. Og ikke minst er det fryktelig urettferdig at han skal få så mye kjeft for ingenting. Hva gjør man? Hun er helt klart fryktelig dårlig sosialisert og har godt av å være sammen med snille hunder, men denne oppførselen synes jeg er uakseptabel.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...