Gå til innhold
Hundesonen.no

Algeforgiftning hos hund

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Generell regel er vel at hunden ikke skal drikke eller bade i stillestående vann, spesielt uten fiskeliv.. Dødt planteliv, avføring fra dyr/gjødsel og mye sol øker trivselen til algene. Det er ikke alltid mulig å se algene, men noen algeoppblomstringer, i ferskvann, sees som misfarging av vannet i innsjøer, dammer og pytter. Kan gi lukt og smak til vannet (myrlukt), noen dammer og innsjøer bli grønne eller røde om sommeren, og er oppblomstring av blågrønalge, som kan være giftige. Andre indikatorer er grøn "mose" på vannflata eller grønnt seigt "gress" som vokser opp av vannet. I saltvann langs kysten se man ofte, om våren, at vannet er grumsete og hvit aktig. Fargen på vannet er ikke alltid synlig, så man skal alltid være obs i områder der vannet ikke er i konstant bevegelse, spesielt når det har vært varmt en stund..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
    • Kan jeg spørre om hvilke hunderaser som har minst jaktinstinkt? Er det kun selskapshundene?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...