Gå til innhold
Hundesonen.no

Kull på Toller


Line&Luna

Recommended Posts

har noen bekjente som har en tollertispe på fire år. Hun har flere ganger hatt innbildt svangerskap, men de ønsker ikke å sterilisere henne da de planlegger ett kull på henne ved neste løpetid.

Jeg har lest her på sonen tråder om tollere med dårlig gemytt, og bare lurer på om det er noen spesielle "lover og regler" de bør følge før de setter valper på henne?

Det sto lite på retrieverklubben sine sider, og tenkte at her inne kan jeg kanskje finne oppdrettere som vet hva de snakker om og som har erfart både gode og dårlige tollere...

Er bare ute etter råd, tror kanskje ikke de har satt seg nok inn i hva det vil si å bli oppdrettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkel og familien hans hadde en tollertispe som ble avlivet for noen år siden, hun ble vel 8 år. Hun var helt utrolig skuddredd og redd for raketter på nyttårsaften, hørte hun et skudd langt oppi skogen så fløy hun inn under sofaen i panikk. Hendte hun tissa på seg også av redsel. I tillegg var hun ganske nervøs av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt raserådet...

Sjekk helsestatus og ta påkrevde prøver...

Sjekk opp helse til søsken..

Sjekk slektskap med eventuelle hanner...

Sjekk helsestatus og slekt på eventuelle hanner...

Vær svært kritisk til gemytt og skuddredsel osv.. Kanskje en MH-test...

Den lave genpoolen bør taes i betraktning, og finn en hanne hvor innavlsgraden bli så lav som mulig...

Og sikkert 100 andre ting som bør tas med til vurdering.

Tolleren er en rase som jobbes hardt med for å bedre og ta vare på det avlsmaterialet som finnes å få en bredere avlsbase etterhver...

Et arbeid som lett settes tilbake ved ubevist avl..

Håper ikke noen setter kull på en toller bare for å ha et kull...

Det må være svært gjennomtenkt og planlagt..

Vet man ikke hva man gjør, så gjør det i samråd med raserådet i retrieverklubben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: Leste du startinnlegget? :P

Line: Det beste er nok at de kontakter avlsrådet i retrieverklubben for å få råd om hvordan de bør forberede seg og hva som kan være potensielle hannhunder.

"Det sto lite på retrieverklubben sine sider, og tenkte at her inne kan jeg kanskje finne oppdrettere som vet hva de snakker om og som har erfart både gode og dårlige tollere..."

Er ikke opdretter, men tolket det sånn at hun ville ha erfaringer fra folk med dårlige tollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun røntget/øyelyst etc? Hva er statusen hennes på CEA/PRA? Er hun mentalt god nok til at det vil gagne rasen at hun fører sine gener videre? Mentaltest kan være et godt hjelpemiddel der. Hvordan står det til med foreldre/søsken/linjer bakover når det kommer til mentalitet og helse? Er dette ei tispe fra velbrukte linjer? Rasen trenger større genpool, og har bruk for nytt blod, det gjennomføres alt for mye avl som gir veldig få hunder i veldig mange stamtavler, om det ble forståelig :P. Deretter må man finne en hannhund som er frisk både psykisk og fysisk, som matcher hennes resultat på CEA/PRA osv osv. :) Det er mye som skal klaffe for at en kombinasjon er god nok til å gjenomføres. Mener jeg da.

Jeg er også av den mening at tolleren (og andre raser, for den del) ikke "trenger" kull fra eiere som "bare vil ha et kull på tispa si fordi hun er verdens beste". Nå vet jeg selvfølelig ikke om dette er situasjonen her, men jeg må innrømme at jeg fikk litt følelsen av det. Det er såpass mye "søppel" hos rasen, både av nye individer, og av linjer bak nyere hunder at jeg mener man bør være veldig grundig i undersøkelser av helse/mentalitet og hannhundvalg før man parer ei tispe, og for å kunne være grundig må man ha/evt tilegne seg, en god del kunnskap om de aktuelle temaene. Problemet er at man får alltids solgt dem, for det er jo flotte hunder, og for veldig mange valpekjøpere er det desverre nok...

EDIT: Jeg er veldig enig med Tore ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse dårlige erfaringer med mange raser jeg også, men om noen spurte om noen oppdrettere har gode og dårlige erfaringer med grå elghund,

så hadde jeg ikke trekt fram det ene individet jeg har truffet som er helt hysterisk å stakk av etter mye styr å rassering, å ble kjørt hjem i politibil etter jeg var der på jobb?

(True story)

Det er kjent at Tolleren er en rase som har "utfordringer", arbeidet har kommet LANGT de siste årene.!

Å vi som har toller håper at ingen setter kull på en toller som absolutt ikke bude vært blandet inn i avlen...

Edit:

(Det er også en sjanse for at dette er en tispe fra en linje som er lite brukt, og som har mange gode kvaliteter og fordeler å bringe til rasen, men fordelene må kunne bevises.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt meg mer enig med MarieR og Tore. Vi har store utfordringer i tolleravlen, og man skal ha mye kunnskap før man avler for at det skal gagne rasen. Selv gransket jeg linjer i et par år før jeg kjøpte toller og har fortsatt det arbeidet siden jeg ble tollereier for drøyt 4 år siden. Til tross for dette hadde jeg aldri turt å sette mitt første kull til verden for et år siden om det ikke hadde vært for svært kunnskapsrike folk rundt meg. Det er et enormt ansvar som varer langt lengre enn de 8-9 ukene valpene er hos oppdretter.

Oppdretter må hele tiden ha i bakhodet målet med kombinasjonen, og være forberedt på at å være oppdretter ikke er noen dans på roser. Ting kan skje underveis i drektigheten, fødsel og mens valpene er hos en (og selvsagt også senere), og man blir snakket om, diskutert og skult på når man velger å sette kull. Tollermiljøet er splittet, så man vil alltid ha folk "med" og "mot" seg.

Har man kunnskapen og tjukk nok hud til å tåle motgang, er det derimot en flott opplevelse å ha kull og å få lov til å følge dem i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av den mening at tolleren (og andre raser, for den del) ikke "trenger" kull fra eiere som "bare vil ha et kull på tispa si fordi hun er verdens beste". Nå vet jeg selvfølelig ikke om dette er situasjonen her, men jeg må innrømme at jeg fikk litt følelsen av det.

Oj, da har jeg nok ordlagt meg litt feil :icon_redface:

Hunden er flott den, snill og ivrig, og ikke skuddredd. Jeg tror ikke hun er mentaltestet, men hun er B på HD, og frisk og rask ellers, så tror helsemessig at alt er i orden. Men vet ikke, er verken vet eller noen Cesar Milan :whistle::D

Uansett, takk for mange flotte innspill, skal se om jeg kan få bragt de videre på en måte som ikke blir tatt ille opp... Det er jo lillejenta deres, og vet selv at det kan være litt sårende å få "trøkt" andres meninger ned over øra. Men det er jo godt ment, så da går det nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er en lav genpool og at mange tollere sliter mentalt, er jo ikke noen hemmelighet, da. Tror du ikke de blir glade for å få tips. Det er noe med måten ting blir sagt på og jeg er sikker på at du klarer det utmerket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun greier det. Jeg gjør det ikke.

For det her provoserer meg enormt.

...Dette er ikke en hund, som etter min mening, er mentalt god nok. Jeg opplever denne hunden som stresset og nervøs.

Ikke har den gjennomført MH, ikke er den stilt, ikke er den brukt til noe som helst. Den har ingen ting å vise til.

Hva har da denne hunder å bidra med?

Jeg opplever det som nettopp det at de "bare vil ha et kull på tispa si fordi hun er verdens beste", og ønsker en valp etter henne selv.

Det syntes jeg er enormt egoistisk, og uetisk.

Og nå var jeg moderat og snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun greier det. Jeg gjør det ikke.

For det her provoserer meg enormt.

...Dette er ikke en hund, som etter min mening, er mentalt god nok. Jeg opplever denne hunden som stresset og nervøs.

Ikke har den gjennomført MH, ikke er den stilt, ikke er den brukt til noe som helst. Den har ingen ting å vise til.

Hva har da denne hunder å bidra med?

Jeg opplever det som nettopp det at de "bare vil ha et kull på tispa si fordi hun er verdens beste", og ønsker en valp etter henne selv.

Det syntes jeg er enormt egoistisk, og uetisk.

Og nå var jeg moderat og snill.

Jeg tar ut ifra dette at du kjenner hunden det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ut ifra dette at du kjenner hunden det er snakk om?

Kjenner henne ikke godt, men har møtt henne et par ganger. Og det er slik jeg oppfatter henne, og situasjonen.

Jeg er ikke ute etter å tråkke på noen, men når folk vil begi seg ut på noe de ikke har nok kunnskap om, som ikke gjør det av de riktige grunnene, og med feil hund, ja da....

Kort sagt, hun bør ikke gå i avel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem for meg å bli med ut til denne tispa på besøk og snakke litt om dette og hint. Fibi er jo egentlig en fôrtispe det skulle avles på. Nå ble dette ikke noe av, nettopp på grunn av gemyttet. Fysisk er det ikke noe galt med henne, men siden hun beit (ja, glefsa da) dommeren i hånda på sin første utstilling (første gang vi traff henne, to dager etter var hun vår. Herregud, hva tenkte jeg med? Ikke hodet, iallfall), ble den karrieren svært kort. I grunnen er det mye jeg kunne snakket om, men vil ikke ta det her på forumet. Så trengs det avlsaadvaringsstøtte, trår jeg gjerne til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå var jeg moderat og snill.

Kan vel ikke si meg enig der, Grim, men kjenner ditt synspunkt på dette.

Ville bare høre om det var noen andre som ikke kjente individet som kanskje kunne komme med noen råd på hva jeg kan si

Men du ødla hvertfall muligheten for at jeg kan vise dem denne tråden... Thank U!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke si meg enig der, Grim, men kjenner ditt synspunkt på dette.

Ville bare høre om det var noen andre som ikke kjente individet som kanskje kunne komme med noen råd på hva jeg kan si

Men du ødla hvertfall muligheten for at jeg kan vise dem denne tråden... Thank U! :P

:whistle: Du KAN jo det. Det er meg de blir sinte på, ikke deg. :P

Hvis ikke kan du jo uansett vidreformidle de svarene du vil. Klipp og lim! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, jeg synes det står en go del informasjon på retrieverklubbens sider.

Bare at det kanksje virker litt gjemt siden det ligger i en lang menyliste...

Men ikke noe mer en man finner om andre raser...

http://retrieverklubben.no/index.cfm?id=351587

Videre nedover i venstremenyen under helse :

  • Helseundersøkelsen 2010
  • Gi en blodprøve til forskning
  • PRA-liste
  • Tollersyken
  • Helsinki-konferansen

Som er litt info om arbeidet som legges ned...

Men merkelig nok ikke en guide på "hvordan få kull på din toller" :ahappy:

Håper de kommer over denne trangen til å få et kull,

virker ikke spesielt gjennomtenkt, vertfall ikke enda...

Kontakt Raserådet, beste tipset man kan komme med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, jeg synes det står en go del informasjon på retrieverklubbens sider.

Bare at det kanksje virker litt gjemt siden det ligger i en lang menyliste...

Men ikke noe mer en man finner om andre raser...

http://retrieverklubben.no/index.cfm?id=351587

Kontakt Raserådet, beste tipset man kan komme med..

Må kanskje lære meg å lete litt bedre, før jeg sier at det ikke er godt nok :icon_redface::icon_redface::icon_redface:

Der sto det jo masse, kjempespennende å lese resultatene av den undersøkelsen.

Takk for vink i riktig retning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...