Gå til innhold
Hundesonen.no

to hannhunder og lek


antonia

Recommended Posts

I dag når jeg og kaizer(boxer på 3 år) var ute, så møtte vi på en annen hannhund (valp på 8 mnd) som var på kaizers størrelse! Valpen trenger å sosialiseres med andre hannhunder, og kaizer trenger en lekekamerat på sin egen størrelse, så vi lot dyra hilse på hverandre først gjennom gjerdet, og så uten bånd innenfor gjerdet. Kaizer laget mye lyd(noe han ellers ikke gjør) og de hoppet på hverandre å ble stående å "klemme" på bakbena.

Kaizer har ikke oppført seg slik med tispene han har møtt, så jeg ble usikker på situasjonen, og vi valgte å skille de før vi mistet kontroll. (kan hende dette ikke var riktig, men jeg og kaizer lærer fortsatt hverandre å kjenne da jeg bare har hatt han i to uker)

Men det hadde jo vært supert om disse hundene kunne lære å leke sammen! Er dette overhodet mulig?:P Er det bare jeg som er for usikker i situasjonen? I følge de forrige eierne har han aldri vært i slosskamp, men han leker veldig voldsomt med hunder på sin egen størrelse. kan det bare ha vært det vi så?

Skulle gjerne ha filmet situasjonen, så dere fikk sett, for det kan jo vær dette bare var guttelek! eller at det var starten på en uheldig situasjon

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig og si når man ikke har sett situsjonen, men det burde absolutt være mulig siden aldersforskjellen er såpass stor. Dog har man selvfølgelig ingen garanti.. Om du er interessert i og gjøre et forsøk så ville jeg begynt med en tur før vær playdate slik at hundene får ut energi først og samtidig blir kjent med hverandre litt på avstand. Det er utrolig hva det kan gjøre med to hunder og gå en tur sammen. Jeg ville nok også prøvd og holde gjevnlig kontakt og så langt det er mulig unngå ting som kan trigger til slosskamp, feks tisper, mat og om leken blir for voldsom. Blir leken for voldsom ville jeg gått inn og korigert min hund og gitt den beskjed om og roe seg litt.

Andre ting er jo det og holde seg i bevegelse, slik at man kanskje slipper denne herjingen på et sted og forhåpentlig vis heller for to hunder som bare er tilstede sammen og leker litt innimellom, løper noen runder osv..

Tilegg: Den yngste hunden har jo fortsatt noen pubertetsrunder igjen enda, og når det står på som værst ville jeg ungått og hadt de løse sammen, men heller bare gå tur sammen gjevnlig i bånd også heller ta opp igjen playdatene når stresset roer seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor en voksen hund skal leke med hunder som ikke tilhører egen flokk, jeg da. Som Malamute sa. Gå turer sammen, tren sammen, finn på aktiviteter sammen. Men slippeinnihagenforålekesammen er ikke noe mål man trenger å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det var bra at du skilte de, ja. Det er bedre å heller være for tidlig ute. Som Malamuten sier, så ville jeg gått mer tur sammen med de. Da trenger de ikke leke eller noe på turen, bare gå ved siden av hverandre. Prøv å følge magefølelsen på dette. Hvis du føler at du har kontrollen, så går det nok bra. Jeg har selv min hannhund med en 2 år yngre hannhund uten noe problem. Det har vært flere episoder hvor de har testa hverandre og krangla litt. Men begge hører og stoler på at det er jeg som ordner opp. De gikk ikke noe særlig overens på de første møtene, men etter vi gikk mye tur sammen, så løste ting seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siste hannhund hadde ingen store problemer med å leke med andre hannhunder, men han var nå heller ingen spesiell fyr som likte å leke. Heller dufte på blommorna. Hunden jeg har nå er 11 måneder, og bryr seg heller ikke stort om andre hannhunder, og vil egentlig bare leke. Han pleier å leke i hagen med hundene til huseier, en fem år gammel kastrert boxer, og en snart 2 år gammel liten kastrert blandingshund. Eneste de misliker med ham, er at han kan bli intens i leken, og de synes egentlig han er en barnslig drittunge til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drage003.jpg

Sånn klemming? Casper og den hunden der (som er mye eldre enn Casper) lekte slik sammen, ble ingen sammenstøt av den grunn. Mye bryting.

ja! det var slik det så ut! + en del lyd fra kaizer!

blir nok en del tur gåing før vi prøver lek igjen, takk for tips:)

Tenker å la de leke sammen ganske enkelt for at de skal kunne ha lekekamerater.. i vår flokk er det jo bare meg og kaizer, å han eeeeeelsket å leke med de gamle hundevennene sine, altså de han hadde før han ble omplassert hit, så jeg vil gjerne finne noen han kan leke med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i det at hunden ikke trenger å leke med andre enn de som er i flokken. Tenk så kjipt for en hund som er alene i familien da? Jeg mener ikke at man skal leke med alle man møter, men jeg er helt for at hunden skal ha en omgangskrets. Å slippe hunder sammen for å leke er noe jeg mener de trenger iallefall, jeg kan ikke gi Casper den type aktivitet og stimulering han får når han leker med andre hunder.

Så synes det er bare bra at du vil finne kamerater og venninner til ham jeg. Går det ikke med de to, så går det ikke. Men synes nå det er kjempefint for hannhunder å ha guttevenner og jeg da.

Casper har noen faste han leker sammen med, og som han har super kjemi med. Noen ganger hender det vi møter hunder på tur, og vi blir enige om å slippe dem.

Jeg forstår ikke helt hvorfor en voksen hund skal leke med hunder som ikke tilhører egen flokk, jeg da. Som Malamute sa. Gå turer sammen, tren sammen, finn på aktiviteter sammen. Men slippeinnihagenforålekesammen er ikke noe mål man trenger å ha.

Hvorfor er ikke det et mål man trenger å ha? Synes du ikke hunder skal få leke og være med andre hunder uten å ha bånd på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, går det ikke med de to, så går det ikke! må jo ærlig si at det ikke er alle mennesker jeg går over ens med heller;)

Men lekekompiser skal vi nok finne, for det er umulig å ikke se hvor mye kaizer koser seg når han får leke med andre firbeinte:) Når han er i bånd får han ikke hilse, det får han heller ikke når vi trener eller når vi to leker. Mener derfor det er flott for han å få en økt med hundelek en gang i blant, der han får rase rundt og bare gjøre hundemorro:) Ene tispa han leker med er en flott medhjelper til å oppdra han, hun setter han på plass om han ikke oppfører seg, og inviterer til lek først når han har roet seg litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke det et mål man trenger å ha? Synes du ikke hunder skal få leke og være med andre hunder uten å ha bånd på?

Nei, jeg syns ikke man trenger det. Det betyr jo ikke at man ikke kan ha det, for det. Bånd? Nei, det har jeg da ikke snakket om. Heller ikke at man ikke skal omgåes andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor en voksen hund skal leke med hunder som ikke tilhører egen flokk, jeg da. Som Malamute sa. Gå turer sammen, tren sammen, finn på aktiviteter sammen. Men slippeinnihagenforålekesammen er ikke noe mål man trenger å ha.

Det må vere det dummeste eg har høyrt på ganske lang tid!

Kvifor i alle dager skal ikkje voksne hunder få leike sammen med andre hunder? Sjølv om hunden er voksen er det viktig å opprettholde språket og sosiale speleregler.

Er jo det samme som å seie at du får kun snakke med mennesker i din eigen lille familie, men du får ikkje omgå andre i sosiale sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vere det dummeste eg har høyrt på ganske lang tid!

Kvifor i alle dager skal ikkje voksne hunder få leike sammen med andre hunder? Sjølv om hunden er voksen er det viktig å opprettholde språket og sosiale speleregler.

Er jo det samme som å seie at du får kun snakke med mennesker i din eigen lille familie, men du får ikkje omgå andre i sosiale sammenhenger.

Det var da svært lite hyggelig sagt, men deg om det. Dere får da lese ha jeg skriver og ikke dikte i hop det dere tror jeg mener. Les en gang til. Hva i all verden er det som tilsier at hunder opprettholder språk og sosiale spilleregler kun i frilek? Her bader hundene med kompisene sine og går lange turer i skogen både med og uten bånd og vi kan ha pauser i skogen, selvfølgelig. Hundene leker, snuser, leker med egenfunnet pinne, andres pinne, sisten, egosnusing og fellessnusing, men å slippe dem løs i en hage, eller park for selv å drikke kaffe, eller stå og glo, nei det gjør vi ikke. Dessuten blir ikke mine hunder analfabeter sosialt om de ikke omgåes andre enn hverandre på noen uker. Hvor i all verden har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor en voksen hund skal leke med hunder som ikke tilhører egen flokk, jeg da. Som Malamute sa. Gå turer sammen, tren sammen, finn på aktiviteter sammen. Men slippeinnihagenforålekesammen er ikke noe mål man trenger å ha.

Det var da svært lite hyggelig sagt, men deg om det. Dere får da lese ha jeg skriver og ikke dikte i hop det dere tror jeg mener. Les en gang til. Hva i all verden er det som tilsier at hunder opprettholder språk og sosiale spilleregler kun i frilek? Her bader hundene med kompisene sine og går lange turer i skogen både med og uten bånd og vi kan ha pauser i skogen, selvfølgelig. Hundene leker, snuser, leker med egenfunnet pinne, andres pinne, sisten, egosnusing og fellessnusing, men å slippe dem løs i en hage, eller park for selv å drikke kaffe, eller stå og glo, nei det gjør vi ikke. Dessuten blir ikke mine hunder analfabeter sosialt om de ikke omgåes andre enn hverandre på noen uker. Hvor i all verden har du det fra?

I første innlegg sier du at du ikke skjønner hvorfor hunder skal leke sammen med mindre de er i flokk/familie. I neste innlegg sier du at hundene dine leker med andre hunder. Ingen som har sakt noe om det er leking på tur, hage eller park, same shit. :)

Selv unner jeg hunden min og leke med andre hunder ja, men helst med "hundervenner"- men mindre vi snakker sammen først og kommer til enighet om og slippe hundene våre sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder leker med sine faste kompiser, sånn når det passer sånn og vi er på tur eller bader. Vi slipper dem aldri sammen, uten at det er i forbindelse med en aktivitet. I hundenes hode er de nok egentlig samme flokk, men sånn er nå det. Er vi på en plass og bader og det kommer fremmede hunder, bader de gjerne sammen og leker sisten etter den som fikk tak i ballen, pisser på samme flekk, graver i samme grop og hva nå annet de finner på. Møter vi trivelige folk i skauen, hender det da vi tar følge og bikkjene vimer rundt sammen eller hver for seg. Det er da ikke sånn at mine hunder ikke leker med andre, men jeg oppsøker det ikke, og har da ikke som mål at bikkjene skal leke med andre. En stor hanne på 3 og en unghann på 7 - 8 måneder som begynner å bli hormonell, ville jeg lært å omgåes på tur eller via annen aktivitet, ja. Fremdeles er jeg svært enig med meg selv i at hagefrislepp i denne sammenhengen er unødvendig å ha som mål, men de kan likevel finne på ting sammen.

Edit: Egentlig er vel ikke mitt hundehold så interessant her, men det er kanskje nødvendig å underbygge sine råd, når de går litt på tvers av den allmene oppfatning av hva som er viktig og riktig. Vi kan være enige om at målet skal være at disse hundene skal kunne omgåes -også når den yngste blir voksen- men jeg har kanskje en litt annet tilnærmingsmåte og i min hundeverden er ikke stillestående frislepp for voksne hunder noe å trakte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var og det du skrev i ditt første innlegg som jeg "reagerte" på, ida. For du skrev faktisk at du ikke skjønte hvorfor hunder skulle leke med hunder som ikke tilhører egen flokk, men i et annet sier du at dine får være løs på tur med andre hunder og leke. Det er jo frilek det da, i mine øyne.

Og jeg ser ikke helt hva som er galt med å slippe to hunder sammen og sette seg ned med en kaffekopp og glo? Så lenge leken er fin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drage003.jpg

Casper og den hunden der (som er mye eldre enn Casper) lekte slik sammen, ble ingen sammenstøt av den grunn. Mye bryting.

Min dober leker slik med en hund, og det er ei tispe som han elsker over alt på jord :D men jeg hadde skilt de om han hadde begynt å "danse" som dette med en fremmed hannhund, det skal så lite til for at leken går for langt og de begynner å bølle i stede.

Mine hunder leker med sine faste kompiser, sånn når det passer sånn og vi er på tur eller bader. Vi slipper dem aldri sammen, uten at det er i forbindelse med en aktivitet. I hundenes hode er de nok egentlig samme flokk, men sånn er nå det. Er vi på en plass og bader og det kommer fremmede hunder, bader de gjerne sammen og leker sisten etter den som fikk tak i ballen, pisser på samme flekk, graver i samme grop og hva nå annet de finner på. Møter vi trivelige folk i skauen, hender det da vi tar følge og bikkjene vimer rundt sammen eller hver for seg. Det er da ikke sånn at mine hunder ikke leker med andre, men jeg oppsøker det ikke, og har da ikke som mål at bikkjene skal leke med andre. En stor hanne på 3 og en unghann på 7 - 8 måneder som begynner å bli hormonell, ville jeg lært å omgåes på tur eller via annen aktivitet, ja. Fremdeles er jeg svært enig med meg selv i at hagefrislepp i denne sammenhengen er unødvendig å ha som mål, men de kan likevel finne på ting sammen.

*klipp Edit

Jeg er helt enig, jeg vil at mine hunder skal bli venner på tur, først og fremst, og skulle det vise seg at de kan overse hverandre like mye som de ønsker å leke så kan de få slippe løs å løpe i skogen eller på stranda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, man skal være obs når to hanner begynner slik. I dette tilfellet kjente de hverandre, og det var stor aldersforskjell så ingen tvil hvem som var sjefen (wheatenen). De lekte stort sett fint, men Casper ble og ridd på, så da måtte vi skille dem og ta en time out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, man skal være obs når to hanner begynner slik. I dette tilfellet kjente de hverandre, og det var stor aldersforskjell så ingen tvil hvem som var sjefen (wheatenen). De lekte stort sett fint, men Casper ble og ridd på, så da måtte vi skille dem og ta en time out.

Helt OT men, heldigvis har ikke dober'n skjønt det der med å klatre opp og ri (ennå, er 14mnd'r) men alle valper vi møter skal ri på han :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanskelig å se forskjellen på å slippe to hunder sammen på et friområde eller i en hage, for selv å bli stående, eller sittende i ro, og på å ha hundene løse på tur i skogen, på en badeplass eller for eksempel i mer eller mindre ustrukturert AG trening, altså der det foregår en menneskestyrt aktivitet. Jeg ser veldig godt forskjellen og jeg har aldri som mål at hundene skal leke med hverandre (annet enn når Fibi klenger for mye på meg, men da er det jo ikke for hennes skyld, men for min). Leker de med hverandre, så værsågod, men det er da ikke viktig. Nå tror jeg ikke jeg gidder å forklare hva jeg mener noe mer. Teskjeskuffa er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden får leike fritt er noke dei setter pris på, kan ikkje med min beste vilje skjønne kvifor noken kan vere imot slikt.

Det er det nok ingen som har noe i mot sånn i utgangspunktet. Men for en voksen hannhund og en ung hannhund, som allerede har vist at leken kanskje ikke er så morsom, kan en jo velge en samværsform som det er større mulighet for å kunne gjennomføre uten tull. Det er jo disse to hundene TS beskriver og tråden dermed dreier seg om. Hunder som leker driver gjerne en form for kamptrening og/eller jakttrening og det kan fort gå veldig galt når den ene hunden er ung, uerfaren, men rundt omkring kjønnsmoden og den andre hunden har en fersk rival som "lekekompis". Selv om det som regel "går bra" har iallfall jeg sett så mye ufin oppførsel blant hundene og likeglad holdning blant eierne på disse frisleppstedene rundt i Oslos parker, at jeg aldri tar med mine hunder dit noe mer. Det er ikke noe naturlig eller festlig over det å skulle tilpasse seg og danne flokker med nye individer i et eneste kjør. Frislepp på tur i skogen har en helt annen dynamikk og er mye koseligere for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men poenget mitt er jo at det må jo være helt greit om to hunder som ikke tilhører samme flokk, slippes løs på et område kun for å leke? Jeg gjør det titt og ofte iallefall, og vi eiere står og skravler, tar bilder, kaster ball eller glor... men ok, samme det. Forskjellige meninger og det der. Tror nok jeg skled ut litt, og beklager det. Handlet vel ikke så mye om akkurat dette tilfellet lenger, her kan jo ts heller prøve å finne en lekekamerat med god kjemi fra første stund av.

Er enig i at frislipp på tur får en egen dynamikk, men jeg sier ja takk begge deler jeg. Når jeg er lat er det utrolig deilig å stå og se på at hunden har det moro og får brukt energi uten at du trenger å gjøre noe selv :innocent:

Finnes det ikke et boxerforum kanskje, eller en gruppe på facebook? Der kan du jo etterlys en venninne til hunden din, som kan bli fast lekekamerat? Var gjennom forum Casper fikk sin bestevenninne, og det blir en ekstra piff over ting når han leker med hunder av samme rase. Like raser leker best :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...