Gå til innhold
Hundesonen.no

Jogge/løpesko


Aussieglis

Recommended Posts

Jeg tror ikke jeg har noe valg lengre hvis jeg ikke vil leve hele livet som en slapp slabbedask, og må nok begynne å trimme litt mer aktivt enn det jeg gjør nå.

For å noen gang på LITT glede av jogging, må jeg nok ha noen gode joggesko med bra demping. Jeg får lett "trimvondter" i beina bare etter en litt anstrengende tur, så tror demping er alfa omega for meg. I tillegg blir jeg nok å løpe en del på asfalt, og da er vel demping veldig viktig.

Noen som har noen tips? Gjerne ikke dyrere enn 1500,- (selv om jeg syns også DET er dyrt for et par sko som ser helt ræva ut og som bare kommer til å bli brukt på trening) .. Har jo flere merkesko som ikke koster det engang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset må være å gå til en butikk der de har et minimum av kompetanse selv om asfaltsko er noe av det enkleste. Folk har veldig forskjellige føtter og det at skoen sitter bra på foten er superviktig. Både passform og størrelse skal være helt rett. Har de mulighet for å filme mens du løper på tredemølle så ville jeg også tatt imot det tilbudet. Kjekt å vite om du overpronorerer eller ikke.

Når det gjelder pris så er det ikke opplagt at en sko til 1800kr er bedre enn en til 600kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Finn ut om du overpronerereller ikke. Deretter er det bare å lese om hva de ulike skoene er beregnet for (underlag + normalt steg/over- eller underponering) å velge de som sitter best på foten.

Jeg fikk mye hjelp til å velge på "Löpelabbet" første gang jeg fant ut jeg måtte ha skikkelige jobbesko (etter 3 forstuelser og ett brudd...)! Der ser de på stenglengen, pronering og fotens fassong, filmer føttene ved løping og undersøker nærmere i sakte film.

Det er dyrest hvis du overpronerer.... :P Og husk at joggesko er forbruksvare, ikke en investering (desverre), så 2 par i året må du nok regne med at går med...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Finn ut om du overpronerereller ikke. Deretter er det bare å lese om hva de ulike skoene er beregnet for (underlag + normalt steg/over- eller underponering) å velge de som sitter best på foten.

Jeg fikk mye hjelp til å velge på "Löpelabbet" første gang jeg fant ut jeg måtte ha skikkelige jobbesko (etter 3 forstuelser og ett brudd...)! Der ser de på stenglengen, pronering og fotens fassong, filmer føttene ved løping og undersøker nærmere i sakte film.

Det er dyrest hvis du overpronerer.... :P Og husk at joggesko er forbruksvare, ikke en investering (desverre), så 2 par i året må du nok regne med at går med...!

Takk for info folkens! Har lest linken din om pronasjon bcAmira, og fant ut at jeg mest sannsynlig over eller under-pronerer, men det er egentlig bare gjetting. Skoene mine er veldig forskjellig slitt under, og føttene mine er ganske flate men ikke heeelt flate. *ler* Så tror jeg må få noen med peiling til å se meg løpe ja.

Noen som vet om noen sportsbutikker som bruker å ha folk med peiling på slikt? Hadde vært fint å sluppet å dra innom alle 10 i byen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips?

Sjekk utvalget hos Norges største skobutikk på nett: BRANDOS.NO. Her ser du f.eks utvalget av Nike sko, eller

se her på alle merker løpesko.

Gratis frakt og gratis retur om de ikke passer.

Jeg har handlet der flere ganger og er kjempefornøyd. Utrolig enkelt å handle på nett når det er gratis frakt og bare å returnere uten kostnader om de ikke passer! :) De har tusener og atter tusener av par med sko... man får nesten griller i hodet, så mye fint! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt er det vesentlig å undersøke hvilken pronasjon du har. Dette kan du gjøre hos Löplabbet. Det er også en av de store sportskjedene som satser knallhardt på kompetanse rundt løpesko, men jeg husker ikke hvilken. Godt mulig det var Intersport. Löplabbet er uansett ganske bankers, men de er dyre. Finn ut hvilke sko som passer deg og kjøp dem på nett, hvis du ønsker best pris. I butikken betaler du ekstra for servicen, noe som mange også er komfortable med å gjøre.

Av merker vil jeg anbefale Asics og Mizuno. Jeg har ikke gode erfaringer med Nike. Asics har forresten veldig gode sko for folk som overpronerer. Det samme har Adidas. Selv overpronerer jeg og løper på Asics Gel Kayano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hverken Intersport eller G sport er flinke på joggesko her. Så jeg drømmer om en tur til Drammen for å besøe Lôplabbet der og få riktige sko. Har vel hatt riktige joggesko en gang og de joggeskoa drømmer ejg om enda og det er noen år siden jeg hadde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Asics Gel Nimbus løpesko, kjøpes i sportsbutikker. Ihvertfall G-Sport. Ligger på 1300-1500kr alt etter som hvilken modell det er. Mine er fjordårets og jeg betalte 1400kr. Elsker dem! Finn en som jobber i skoavdeligen og forklar hvor mye du tror du kommer til å løpe og at du er i startfasen. Det er nok viktigere for en som løper mye og ofte å ha knallgode sko som skal holde litt, kontra en som løper litt nå og da. Men dette pleier de etter min erfaring å være flinke på på G-Sport ihvertfall.

Edit: endret setning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Asics Gel Nimbus løpesko, kjøpes i sportsbutikker. Ihvertfall G-Sport. Ligger på 1300-1500kr alt etter som hvilken modell det er. Mine er fjordårets og jeg betalte 1400kr. Elsker dem! Finn en som jobber i skoavdeligen og forklar hvor mye du tror du kommer til å løpe og at du er i startfasen. Det er nok viktigere for en som løper mye og ofte å ha knallgode sko som skal holde litt, kontra en som løper litt nå og da. Men dette pleier de etter min erfaring å være flinke på på G-Sport ihvertfall.

Edit: endret setning

Men dette kommer som Kitano sier helt an på føttene og tråkket til TS. DU elsker Asics Gel Nimbus, for meg som underpronerer så ille at hælavtrykk og tåballene nesten ikke henger sammen da du ser på fotavtrykket mitt, passer disse skoene kanskje ikke i det hele tatt. Og da holder det ikke å si hvor mye og hva du skal bruke dem til, eller at du har hørt at den og den modellen er dritgod. Men det er nettopp kombinasjonen av alle disse faktorene en god skoansvarlig kan hjelpe deg med å få optimal i ditt tilfelle. Du kan gjerne spørre etter produktansvarlig, for alle ekstrahjelpene kan umulig ha full oversikt over alle områdene i en butikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt mye positivt om Løplabbet. Selv om noen sko er herlige for de trenger de ikke være deg for andre. Ulike føtter gir ulike behov for sko. Løplabbet hjelper deg å finne en skotype for dine føtter og baserer det på litt mer enn bare synsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk utvalget hos Norges største skobutikk på nett: BRANDOS.NO. Her ser du f.eks utvalget av Nike sko, eller

se her på alle merker løpesko.

Gratis frakt og gratis retur om de ikke passer.

Jeg har handlet der flere ganger og er kjempefornøyd. Utrolig enkelt å handle på nett når det er gratis frakt og bare å returnere uten kostnader om de ikke passer! :) De har tusener og atter tusener av par med sko... man får nesten griller i hodet, så mye fint! :lol:

brandos ja *ser skrått på* Jeg ventet i over en uke på at de skulle sende meg 3 par sko, og nå er de akkurat kommet til postkontoret her jeg bor - 2,5 uker etter bestilling. Syns det er litt lang tid, spesielt når det sto at de hadde alle parrene jeg bestilte på lager. Tar ikke 6 dager å pakke 3 par sko og sende de avgårde med posten. :getlost:

Som tidligere nevnt er det vesentlig å undersøke hvilken pronasjon du har. Dette kan du gjøre hos Löplabbet. Det er også en av de store sportskjedene som satser knallhardt på kompetanse rundt løpesko, men jeg husker ikke hvilken. Godt mulig det var Intersport. Löplabbet er uansett ganske bankers, men de er dyre. Finn ut hvilke sko som passer deg og kjøp dem på nett, hvis du ønsker best pris. I butikken betaler du ekstra for servicen, noe som mange også er komfortable med å gjøre.

Av merker vil jeg anbefale Asics og Mizuno. Jeg har ikke gode erfaringer med Nike. Asics har forresten veldig gode sko for folk som overpronerer. Det samme har Adidas. Selv overpronerer jeg og løper på Asics Gel Kayano.

Har ikke den butikken i nærheten av her jeg bor, det nærmeste blir Trondheim, og jeg aner ikke når jeg har muligheten til å ta meg en tur til trondheim. :/

G-Sport. :)

Ahaa, det finnes det ihvertfall flere butikker av rundt omkring her, får dra innom å se om noen av de har peiling på dette med pronasjon. Pronosjon. Eller hva det var igjen *ler*

Thnx alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Tror jeg skal ta turen innom Löplabbet neste gang jeg er i by'n ;) For her underproneres det skikkelig ille, i tillegg er ligamentene i fotbladene så myke at jeg tråkker ned med 95% av foten :blink:

En plass mente de at jeg overpronerte pga fotbladene, fikk sko med skikkelig oppbygging i "bøyen" på foten, noe som gjorte det enda værre å gå :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kommer som Kitano sier helt an på føttene og tråkket til TS. DU elsker Asics Gel Nimbus, for meg som underpronerer så ille at hælavtrykk og tåballene nesten ikke henger sammen da du ser på fotavtrykket mitt, passer disse skoene kanskje ikke i det hele tatt. Og da holder det ikke å si hvor mye og hva du skal bruke dem til, eller at du har hørt at den og den modellen er dritgod. Men det er nettopp kombinasjonen av alle disse faktorene en god skoansvarlig kan hjelpe deg med å få optimal i ditt tilfelle. Du kan gjerne spørre etter produktansvarlig, for alle ekstrahjelpene kan umulig ha full oversikt over alle områdene i en butikk. :)

Jeg skulle bare komme med en anbefaling jeg, på generelt grunnlag av noe jeg har opplevd som en god sko fordi jeg har den selv. Med oppfordring til å ta kontakt med personalet og forklare ditt bruk. For meg sier deg seg selv at du må si fra om du har noe ekstra med føttene som må tas hensyn til, prøve ut sko osv. Jeg var ikke klar over at det kunne vris på, og vet fint lite om andres føtter, så hvis man må vite det for å anbefale, så er det ikke noe vits for TS å spørre om sånt her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle bare komme med en anbefaling jeg, på generelt grunnlag av noe jeg har opplevd som en god sko fordi jeg har den selv. Med oppfordring til å ta kontakt med personalet og forklare ditt bruk. For meg sier deg seg selv at du må si fra om du har noe ekstra med føttene som må tas hensyn til, prøve ut sko osv. Jeg var ikke klar over at det kunne vris på, og vet fint lite om andres føtter, så hvis man må vite det for å anbefale, så er det ikke noe vits for TS å spørre om sånt her inne.

Hehe, nå var ikke poenget å arrestere DEG, men å understreke nettopp det du avslutter med - at det ikke går an å stille et sånt spørsmål, fordi det er individuelle forskjeller i måten vi tråkker på som må hensynstas under valg av treningsfottøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå var ikke poenget å arrestere DEG, men å understreke nettopp det du avslutter med - at det ikke går an å stille et sånt spørsmål, fordi det er individuelle forskjeller i måten vi tråkker på som må hensynstas under valg av treningsfottøy. :)

Akai :)

Det beste er å spørre i butikken ja, helt klart. Og kjøp av en du føler vet hva h*n prater om, ikke en som bare vil selge den siste modellen og den dyreste. Den skoen jeg anbefalte er ihvertfall en grei løpesko på generelt basis, hvis man ikke har noe dill med totter og det som er :lol:

Edit: men prøve ulike skotyer er et must selvfølgelig. Greit å få en som sitter godt til sine ben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har også mye forskjellig med føttene og planlegger en tur til Lôplabbet for skikkelige joggesko. Har hatt et par i mitt liv som jeg har likt godt og når jeg sier hva jeg skal ta hensyn til i butikken så har de fleste nada peiling.Eller dem rett og slett ikke har en sko som passer problemene selv om det finnes. Hos de som har fått/skal få G-max så skal dem også ha/få peil på joggesko noe lignende som Lôplabbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrest hvis du overpronerer.... :P Og husk at joggesko er forbruksvare, ikke en investering (desverre), så 2 par i året må du nok regne med at går med...!

Hvordan veit man når det er på tide å bytte ut skoa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen storløper, men jeg rullerer mellom tre par fem år gamle sko. De har blitt brukt til alt fra ballspill og fjellturer, til orientering og friidrett. Det mest brukte paret holdes for tiden sammen med superlim.

Når det er sagt har jeg et løpesett som ikke sliter nevneverdig på sålen. Er du en av dem som drasser skoene med deg langs underlaget når du løper, ryker de nok fortere. Og alle mine tre par er mengdetreningssko, ikke utpregede løpesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de som har peiling på det, holder ikke et par løpesko mer enn et halvt år hvis man bruker de mye. Da begynner dempingen å gå susen, visstnok. Jeg ville definitivt tatt en tur på löplabbet, eller eventuelt en god sportsbutikk, for å iallefall få en vurdering av føtter og løpestil, og prøve sko. Så kan du jo be om betenkningstid, gå hjem og sjekke nettet for samme sko (jeg fikk mine til halv pris på g-sport sin nettbutikk, etter jeg hadde vært på, ja nettopp, g-sport og prøvd skoene - i butikken var det nemlig ikke salg). Gode sko er alfa og omega. I tillegg skal du få et ekstra tips du ikke har bedt om, hehe. Jeg begynte å jogge for et halvt år siden ca. Har gått mye alltid, så hadde en grei grunnform, men det er fryktelig tungt å begynne å jogge uansett. Ny belastning for sener, senefester og det som er. Løp på meg betennelse etter to uker, og ble nødt til å ta et par uker løpefri, for så å begynne på igjen. Begynn forsiktig! Begynn med å bytte ut noen minutters gange med jogging på de vanlige turene. Bruk helst flere uker på å bygge deg opp, du skal ikke legge ut på turer med kun jogging med en gang, da vil du mest sannsynlig få vondter - særlig siden du er utsatt for det fra før, sånn som jeg er. Nå jogger jeg mye, til og med på asfalt, og har nesten aldri vondt. :D Men jeg måtte jo (som vanlig) lære the hard way.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...