Gå til innhold
Hundesonen.no

Status: Fri-slipp/dressur områder i Trondheim


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Trondheim kommune bestemte at man skulle lage 2 fri-slippområder for hund som en test, og blir det en suksess, så er det en mulighet for at de 4 andre lages. Planen var at arbeid skulle påbegynnes på forsommeren.

Den ene vil bli ved Saupstad skisenter, og den andre ved Østmarka. Utifra det jeg vet, så er ingen påbegynt ennå dessverre, men ved Saupstad er det ikke lenge til nå ser det ut som. Var innom fredag kveld og der lå utstyr for selve inngjerdingen klar, så kanskje begynner de over helgen får vi håpe.

Vil oppdatere framover for Saupstad området - Håper andre kan si når det andre området blir startet på og framdrift.

Ps: bildene kommunen hadde fra områdene var svært dårlige, så tillot meg å bruke gulesider og merke på kart ca hvor områdene blir. Ingenting er helt spikret og disse områdene er bare ansett som mulige - 5 av 6 mulige plasser er plukket ut.

Kart:


  • Disse 2 blir i første omgang.

  • Østmarka
  • Saupstad

    Hvis Østmarka og Saupstad viser seg å bli en suksess, så kan disse komme.

  • Dragvoll
  • Granåsen (har ikke klart å finne hvor denne skal ligge utifra dårlig bilde, men det er ved hoppbakkene et eller annet sted ^^) Det er planlagt 14 dekar på denne.
  • Leangen gård
  • Siste park er ikke funnet ennå

Merk at det vil bli en periode på 2 år før man evaluerer og ser om det er en suksess før man eventuelt igjen må ta en endelig avgjørelse. Det forutsettes at noen - Hundeorganisasjoner (som det sies i referat) deltar i drift av parkene for å holde utgift nede.

1 dekar = 1000 m²

Info hentet fra kommunens egne sider (pdf - Bla ned til side 105/106 - står blant annet litt om hundeløype planer på side 108)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke store greiene nei. Den på Dragvoll blir vel kanske den nærmeste, men jeg må gå opp hele Stokkbekkdalen for å komme dit, og da er det jo på tide å snu :P

Den på Lade, er det noen som vet hvor ble den plassert hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir på Østmarka og på Saupstad nå, så skal jeg fortelle Dimlingen at hvis han er riktig flink gutt og er med meg dit masse-masse og alltid oppfører seg som en engel, så skal han få hage i nabolaget sitt også :aww:

Friområde på Granåsen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, små friområder er vel uansett bedre enn det vi har pr i dag - dvs ingen friområder i det hele tatt :)

Ja, absolutt bedre enn ingenting :D Og om de brukes ordentlig, at folk ikke ødelegger, og forsøpler osv. så blir det jo flere, så kan det bli veldig bra dette.

6 dekar er vel den minste som er planlagt og det er tross alt 6000m2

Til dressur, og frilek, for en relativt liten gruppe hunder som er flinke til det, er det jo supert. Men 6002 er ikke mye om det plutselig er 20-30 eiere med sine hunder som vil være der samtidig ;) (Og stort oppmøte må man bare regne med, ihvertfall i begynnelsen, siden dette har vært så etterlengtet)

Men for all del, jeg håper de blir mye og godt brukt, slik at det blir flere! Kanskje det til og med blir en i gangavstand for meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 dekar er vel den minste som er planlagt og det er tross alt 6000m2

Til dressur, og frilek, for en relativt liten gruppe hunder som er flinke til det, er det jo supert. Men 6002 er ikke mye om det plutselig er 20-30 eiere med sine hunder som vil være der samtidig ;) (Og stort oppmøte må man bare regne med, ihvertfall i begynnelsen, siden dette har vært så etterlengtet)

Er det 600, eller 6000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 6002 er ikke mye om det plutselig er 20-30 eiere med sine hunder som vil være der samtidig ;)

60002. Å det blir nok mer fri-slipp områder enn dressur tror jeg. Vanskelig å dressere når løshunder kommer bort til deg og hunden - sånn sett blir de for små og skulle kanskje vært mulig å delt de inn i slipp og dressur sone. (men tror det er lite folk der i rette tidene, så sikkert mulig å trene da)

Er det 600, eller 6000?

1 dekar = 1000 m2 x 6 = 6000 m2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 600, eller 6000?

Hehe, min tastefeil Kristin, jeg trykket en gang for lite på "0".

Så om KarpeSkrotum har riktige opplysninger, er det minste området da 6000m2.

Men 6 mål er ikke mye altså, om feltet er 100 meter bredt, så er det 60m langt. Bittelitt mindre enn en og en halv standard fotballbane, for å gi noe å gå etter.

(Til sammenligning skal visstnok LC-trening foregå på områder som er ca. 30 mål/ 30 000m2)

Det blir spennende å se hvordan det kommer til å fungere. Håper det blir en grind som kan lukkes, jeg har stikkavhund.

Hehe, det kan nok være greit med grind for endel ja :lol:

På den andre siden betyr også gjerde og grind at hunden ikke slipper unna en fremmed løs hund av det mindre trivelige slaget :hmm:

KarpeSkrotum; Hva tror du blir "de rette tidene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saupstad blir ca 8 dekar og Østmarka ca 6,7 dekar. All info er i link til kommunens eget referat på saken (se første post), så info jeg kommer her stemmer nok godt med planene :)

Det blir spennende å se hvordan det kommer til å fungere. Håper det blir en grind som kan lukkes, jeg har stikkavhund.

Det blir 2 porter pr park - se side 106 om hva parkene vil inneholde (link i første post) Skulle bare mangle, da det er båndtvang hele året her og grunnen til parkene er vel nettopp det å kunne slippe de i inngjerdet område for kontroll :icon_clapping:

@TeamTwo: Vanskelig å si tid, men i rette tiden på dagen skulle det nå være mange på jobb/skole kanskje. Man må nesten vente og se tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 6 dekar er en fin-fin størrelse. Var nylig på ferie hos foreldrene mine; i det området har de akkurat fått en (privateid) hundehage på ca 1 dekar. Der var det god plass for fire hunder å boltre seg (de er som regel rundt 10, men nå var det jo sommerferie), finne på egne ting, løpe kjempefort på kryss og tvers. trene med eiern sin i et hjørne, prøve seg på agilityhinder i ro og mak osv (Nansen la inn søknad om å bli agilityhund - han styrta fram og tilbake over mønet i noen minutter og syntes åpenbart at det var enda festligere enn å jage labradorer). Altså vil jeg tro at 6 dekar blir supert til et tjuetall hunder, og MÅ det virkelig være flere hunder i hundehagen på en gang? Personlig er jeg mer komfortabel med et mindre antall hunder slik at man har en viss sjanse til å få med seg og kontrollere hva som skjer. Til sammenligning slapp vi Dimlingen og min søsters nye vokterhanne (de to er jevnaldrende og har kjent hverandre en mnd, så det blir litt hundehagesammenligningsbart, ja) på familiens knappe 2 dekar med inngjerda tomt, og selv om de to rare gutta går forbausende godt sammen streifer jeg rundt som en hyrde for å hele tiden kunne se at de ikke finner på noe mindre lurt, og evt avbryte hvis en viss Dimling blir for lekelysten for en varm og lei pyreneer :whistle:

Noe annet jeg lurer på, er hva slags kontroll det vil være i slike hundehager, om det blir et slags reglement (feks mtp løpetid (obvious!), ballkasting, hvor mange hunder om gangen, tidsbegrensning per besøk i hagen, hvor mange hunder per menneske som passer på, osv), om det er noen krav på hunden i seg selv (evne til å gå i flokk uten å spise opp andre, feks) for å kunne få bruke hundehagen, og om det går an å "booke" tid for et møte mellom hundevenner eller for småhundtreff osv?

...eller er det bare jeg som er teit når jeg tenker på slikt? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har vi vært og prøvd friområdet på Saupstad, som var riktig stort og fint. Gruset gangvei tvers over og porter på begge sider. En dreneringsgrøft på oversiden av gangveien. Og ikke en hund i sikte :D

Men - det er jo alltid et men - det var endel brennesler og generelt høyt gress. Mine forsvant nedi faktisk, og da ble det mye bompibompi istedenfor å løpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der selv onsdagen og det ble en liten nedtur egentlig. Gjerdet var ferdig, men porten må få seg en stopper slik at den fungerer uten å bare gli opp slik det er nå med en liten 'puff' som det ene bildet viser. Det mest skuffende var at det var så mye brennesler og at det var allerede så langt gress, samt at det ikke var gjort noe med dreneringsgrøftene (som det er 2 av). Der bør det legges ned rør og masse over - ikke slik som nå. Åpne grøfter som kan være en fare når hundene løper i 100 og gjørma som ligger nedi er grønn og heslig. Morsomt hvis hunden faller nedi :S. Samt det er noe skikkelig gjørmehull et par plasser også med grønn gørr - mulig morsomt for hundene, men for eierne ...

Så for at folk skal bruke det, så tror jeg man må legge ned litt arbeid til. Også sette opp større søppelbøtter enn de 2 'postkassene' som står der nå (som ene bildet illustrerer - selvfølgelig allerede noen som har dreid den 180 grader rundt, noe jeg selvfølgelig rettet opp) Skal man f.eks plukke opp dritten, så er det vanskelig å finne i så høyt vegetasjon, så det må holdes nede, ellers vil hele plassen bli fylt opp av dritt etterhvert tror jeg.

De skal vel sette opp et par benker og det savnet jeg når jeg var der.

942326.jpeg

942330.jpeg

942331.jpeg

942333.jpeg

942334.jpeg

942336.jpeg

942337.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ut i fra det dokumentet du har linket til så er det jo NKK og TJFF som skal stå for driften, og dvs det er de som skal sørge for at gresset blir slått? "Kjekt" når de fordeler ansvaret sånn, slik at man ikke vet hvem man skal kontakte... :getlost:

Men nå er jo snart båndtvangen over, så da kan de få løpe i skogen istedenfor :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir diffust. Men selve plassen kan vel ikke kalles 'ferdigstilt' før benker og info-skilt kommer opp, samt port bli ferdig. Grøfter bli fikset osv ... fram til da er det vel kommunen som skal sørge for å klippe. Organisasjonene har vel stå for driften og ikke ferdigstilling.

Syns dog vi alle bør la hundene løpe fritt begge plasser jeg da. Hvis ingen bruker plassene, så blir evaluering om 2 år til at det ikke er behov for et slikt 'tilbud' og da blir i alle fall ikke flere slike plasser satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...