Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Blir snart hundeeier og forberedelsene både mentalt og innkjøpsmessig er godt i gang, men er fortsatt endel jeg er usikker på.

Hos oppdretter er visstnok flere av hundene vandt til å være i bur om natten og jeg lurer på om dette er å anbefale?

Jeg vet at det er mange meninger ang dette, og er ikke ute etter debatten men evt nytteverdien for eier og hund.

Jeg har egentlig aldri vært noe for å stenge hunder inn i bur, men kan jo selvfølgelig se at det kan spare eier for endel morgenopprydninger. Både med tanke på det at de fleste hunder ikke tisser i soveplassen sin, men også pga hva den kan finne på av hyss når eieren sover :innocent:

Om jeg skulle valgt å la hunden sove i bur, vil jeg selvfølgelig stå opp flere ganger om natten for å slippe den ut for å gå på do (noe jeg vil gjøre uansett hvordan den sover om natten).

Det ville heller ikke vært en varig løsning, men frem til han har vendt seg til å bo her og vi har blitt kjent med hverandre.

Så...Er det noen med erfaringer og meninger om dette? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

For å gi deg et noen innspill:

1) At valpen sover i bur om natten hos oppdretter betyr ingenting i praksis. Der får den sove sammen med søsken og sover derfor ikke alene. At det tilfeldigvis er inni et bur, merker jo ikke den. Du vil med 99 % sannsynlighet erfare at når den kommer hjem til deg vil den aldeles ikke sove alene i bur om natten.

2) Å bruke bur for å slippe å tørke opp, er og blir bare forkastelig. Synd at valper ikke er født med vaskebøtte og klut. I valpetiden skal man være innstilt på at det blir mye vaskebøtte og klut. Valper blir husrene når de er modne for det fysisk/psykisk. Når de er små har de absolutt ingen styring, hvor mye man enn har dem i bur så går ikke prosessen noe fortere av den grunn. Jeg har aldri stresset med husrenhet, bare luftet ofte, og de er nå blitt husrene allikevel.

3)Valpen kan finne på mye hyss, da rydder man bort alt som den ikke skal ødelegge, fjerner tepper, løse ledninger så langt man kan etc smører tabasco på resten eller beskytter med kompostbinge-grinder (billige å kjøpe hos Biltema).

Man sover sammen med valpen til den er trygg. Sørg for at det rommet er så valpesikkert som mulig. Og kaver den rundt om natten, så våkner du vel av det? Mange ligger ved siden av valpen og valpen sover i egen hundeseng/egen plass, andre, meg selv inkludert, har valpen i sengen om natten/alternativt latt den sove sammen med meg på madrass. Små valper sover så uendelig mye bedre når de får sove inntil/sammen med noen (ikke så rart det da, de blir tatt fra mor og søsken til nytt sted, og er fremdeles helt avhengige av trygghet). Når de sover så sover jo kroppen også og det blir ikke så mange uhell inne om natten. Når de blir eldre kan man vende dem til annen soveplass, for stortsett vil de ikke sove i seng senere - det blir for varmt for dem simpelthen. Og bare for å ha sagt det - jeg har opp gjennom årene vært gjennom 7 valpetider (er på hund 6 og 7 nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke vil ha noen diskusjon, blir det vanskelig med råd. Diskusjonene kommer jo gjerne, når vi har ulike meninger om hva som er gode råd. Men siden ingen har sagt noe, bortsett fra Emma som klokt nok henviser deg til tidligere tråder, kan jeg si nei, nei og atter nei. Valpen trenger deg og din trygghet om natten, ikke et bur :) Lykke til.

Edit: Tonje vant, men siden vi er enige, diskuterer vi fremdeles ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein skal vere forsiktig med å nemne bur her på forumet, som du ser om du søkjer litt i eldre tråder.

Til spørsmålet: Ein hund lir ikkje om han søv i bur, så lenge buret er stort nok, og du venner hunden til det på rett måte (masse godbitar og positivitet i buret). Det forutset òg sjølvsagt at du tek hunden ut så ofte som naudsynt, og ikkje brukar buret som "oppbevaringsplass" fordi du vil vere i fred.

Med desse forutsetningane for eit greit burbruk, kan ikkje eg sjå det store behovet, då hunden din truleg vil oppføre seg like greit og bli (omtrent) like fort husrein om du gjer det same når han er laus.

Det vi gjorde var å rydde eit rom fullstendig, og kun ha hundeleiker / hundeting og vatn / mat der. Der var han om natta. Då lærte han òg at dette var soverommet, her går ein ikkje på do. Derifrå var det kort veg til å lære at resten av huset var likestilt :). (han var ikkje 100% husrein før han nærma seg 5 månader, så ikkje ver utolmodig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri vært noe for å stenge hunder inn i bur,

Det synes jeg er en god tanke som du godt kan fortsette med :).

Jeg har aldri hatt mine valper i bur, de har fått lov til å sove akkurat der de har ønsket, og jeg har hatt soverommet åpent og tilgjengelig om DET har vært ønskeplassen. De har også fått komme opp i senga om de har villet det. Jeg har aldri hatt trøbbel med at valpene har herpet rundt om natta - om natta sover man slik resten av flokken gjør :). Jeg har til og med vært så lat at jeg ikke har vært oppe noe særlig om natta med valpene heller - jeg har hatt aviser framme som de har tisset på ved behov, og har heller tatt den vasken om morgenen om det har kommet dammer på gulvet.

Jeg tror folk får problemer med valpene sine nettopp fordi de stresser så mye med dette å holde seg om natta. Jeg ville ikke laget noen rutiner på å opp om natta og forstyrre søvnmønsteret til valpen. Som TOnjeM sier: valpene blir stuerene når de er fysisk og mentalt klare for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar og innspill :)

Som nevnt i første innlegg er jeg i utgangspunktet imot bur, men ble plutselig usikker da jeg snakket med oppdretter.

Hun spurte meg hvor jeg hadde tenkt å la hunden sove og jeg svarte som sant var at jeg hadde tenkt å la den få en seng på soverommet og at jeg i begynnelsen skulle sove på madrass ved siden av ham. Dette både for at jeg raskt skal merke dersom han blir urolig og også for at han da skal få muligheten til å krype inntill meg dersom han ønsker det.

Og det var da hun nevnte at noen av hundene hennes sov i bur om natten og at det kunne være greit for min hund også.

Det er ikke dermed sagt at jeg kommer til å gjøre som hun foreslo, men ble bare litt usikker på om mine tanker og meninger var basert ut fra følelser om hvordan hunden bør ha det og ikke hva som var best for hunden.

Jeg regner ikke med at valpen vil bli husren den første uken akkurat, så tanken med bur var ikke for å spare meg arbeid i den forstand. Jeg er klar over at dette kan ta tid og vil ikke bruke bur for å gi meg selv en pause. Dette var kun et spørsmål ang hvordan natten skulle tilbringes ;)

Målet mitt er å få en glad og fornøyd hund :)

Og jeg føler nå at tanken min om å ikke ha hund i bur er riktig :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at Amiga måtte vi ha 4 netter i bur, forste uken lå hun på gulvet med teppe og åpent bur og grinder men lille amiga fant det for godt å sove så hun herjet,hun vekte meg for å holde meg våken,hun klarte å finne sprekker å presse seg under senga.hun sovnet jo selvfølgelig når vi sto opp,for hun var jo sliten.. etter en uke var vi ganske utslitte og oppdretter sa at hun er såpass sterk i psyken,putt hun i et bur i et annet rom,dekk til og legg dere!

forste dag skrek hun 20 min,andre 10,tredje 5, og siste dag var det helt knyst. Etter det har hun sovet løs på soverommet vårt og i senga. hun måtte rett å slett lære å sove om natta,så vi brukte buret som treningsverktoy.

Jeg kunne aldri gjort dette med borderen vår eller kelpien fordi de er så myke,men Amiga er veldig sterk i corgi vilja.

Nå til daglig bruker vi bare bur på stevner/utstillinger og i bil,og alle sover søtt.

med vår bc sov vi på madrass i gangen til hun ble trygg.

neste hund tror jeg går bare rett i senga og håper den også ikke må lære å sove :-p

lykke til,tror valpen vil få dey helt fint,jeg begynte iallefall å sove lett i valpeperioden og merket fort om hun måtte ut.

Og litt off topic jeg ble nesten sint i dyrebutikken igår,folk kom med valper og ble lempet bur etter seg,hunden kunne ikke leve uten bur,kjente jeg ble skikkelig oppgitt over at det nesten går automatikk i valp trenger bur. valpesikre rom er så vanskelig vistnok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spurte meg hvor jeg hadde tenkt å la hunden sove og jeg svarte som sant var at jeg hadde tenkt å la den få en seng på soverommet og at jeg i begynnelsen skulle sove på madrass ved siden av ham. Dette både for at jeg raskt skal merke dersom han blir urolig og også for at han da skal få muligheten til å krype inntill meg dersom han ønsker det.

Dette høres ut som en god plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er for Bil...

Bur inne finnes det ingen gode forklaringer på, annet en å slippe å vaske, slippe å se hunden, slippe å rydde, slippe å ditt, slippe å datt...

Som bunner ned i noe som ser ut som enten latskap, eller at man ikke egentlig ønsker å ta den fulle jobben med å ha hund på godt & vondt...

Om man har en hund som liker å gjemme seg under soffaen eller andre "huler" for å få fred og sove, så kan man jo prøve å sette inn et bur å dekke det til så det blir en hule, hvor man da, tar av døren.

Da står buret der for hunden bekvemelighet, ikke som en måte å stue den bort.

Tror du har en fin oppfatning av hva bur er godt for jeg, gjør som du føler er det beste for deg og hunden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine innspill :)

Ja, kan jo ha i bakhodet å evt bruke bilburet til treningsverktøy som du nevner Anette&Amiga, dersom det skulle vise seg at han ikke klarer å falle til ro her.

Men blir nok mest sannsynlig ikke bur inne på oss :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har en fornuftig plan!

Må innrømme at jeg som Siri, jeg har heller ikke giddet lufte eller ta ut valpen på natten.. et par aviser på gulvet der man er og litt årvåkenhet hvor man setter føttene om morgenen, synes jeg er langt å foretrekke for innlæring av nattesøvn (noen valper blir grassalt våkne og livate av å bli luftet ute om natten - det er hassle det!). Og jeg har definitivt prioritert nattesøvn over husrenhet som allikevel kommer når den kommer.

Også en ting til, små valper er ofte litt engstelige for å gjøre fra seg ute - de synes det er langt bedre å gjøre fra seg inne hvor det er trygt. Det er nok litt instinktivt det, at man ikke skal avsløre for potensielle farer hvor man befinner seg når man er så liten og forsvarsløs. Så det er derfor lurt å lufte dem ute på samme plassen, helst i nærheten av huset, sånn til å begynne med slik at den utvikler trygghet for den plassen også. Alt dette går relativt fort over altså (når de 3-4 mnd har man faktisk glemt det fenomenet), men greit å ha i bakhodet når man får valpen.

Hvor gammel er han når dere får han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...aktiv om natten har jeg ikke lyst at han skal være.. :whistle:

Ikke mer enn det han evt i utgangspunktet er i hvert fall :)

Takk for tips :thumbs:

Så det er viktig å skille på dotrening og miljøtrening?

Jeg skjønner jo selvfølgelig at han må få lov til å gå på do når vi miljøtrener altså :P

Men jobbe med å bli kjent med hagen og luktene i bilen de første ukene?

Slik at han får "sitt" domene og kan lettere føle seg trygg på å gå på do der?

Han blir 8 uker i morgen :wub:

Og vi henter ham i begynnelsen av neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil anbefale bur, eller for å si det på en annen måte: jeg ser ikke noen grunn til å anbefale å IKKE bruke bur.

Vi har akkurat fått en valp, og han sover i bur om natten. Det har han gjort fra dag 1. Den andre hunden vår ligger ikke i bur, men ved siden av på sin plass.

Valpen holder seg i buret sitt, og venter med å tisse og bæsje til han blir sluppet ut. Han sover også hele natten (ikke vår fortjeneste da, han bare gjør det). Når vi er på jobb, så er det liten fare for at han skal skade seg ved å velte ting over seg, eller tygge på ledninger etc.

I buret har jeg vann og tyggeleke.

Valpen trives godt i buret, og faller raskt til ro for natten (eller når vi er på jobb). På arbeidsdager er vi hjemme 1-2 ggr for å slippe han ut for å gjøre fra seg, samt for å få løpt og lekt litt. Når han da må i bur igjen, så er det ingen protester, og han legger seg ned for å sove.

Vi har brukt bur til alle våre hunder i starten, og har bare positiv erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - jeg vil bruke bur på valper jeg anser passende til bur.

Bur er en vurderingssak. Man må se an valpen og din hverdag.

En riktig sammensatt valp blir ikke ødelagt av burbruk om natten i en periode på noen måneder. Det kan tvert i mot være et effektivt og korrekt hjelpemiddel for deg og valpen din i oppveksten. Det er ikke det torturredskapet noen fanatister prøver å fremme det som, men de om det.

Artig å se at de som "bare er i mot" burbruk uten å se nyanser på det gjerne er de samme som f.eks "bare er i mot flexiline fordi", uten å se an personen bak lina. Gjerne de samme menneskene som "ikke kan ta i hunden" fordi man da har vært dyremishandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil anbefale bur, eller for å si det på en annen måte: jeg ser ikke noen grunn til å anbefale å IKKE bruke bur.

Vi har akkurat fått en valp, og han sover i bur om natten. Det har han gjort fra dag 1. Den andre hunden vår ligger ikke i bur, men ved siden av på sin plass.

Valpen holder seg i buret sitt, og venter med å tisse og bæsje til han blir sluppet ut. Han sover også hele natten (ikke vår fortjeneste da, han bare gjør det). Når vi er på jobb, så er det liten fare for at han skal skade seg ved å velte ting over seg, eller tygge på ledninger etc.

I buret har jeg vann og tyggeleke.

Valpen trives godt i buret, og faller raskt til ro for natten (eller når vi er på jobb). På arbeidsdager er vi hjemme 1-2 ggr for å slippe han ut for å gjøre fra seg, samt for å få løpt og lekt litt. Når han da må i bur igjen, så er det ingen protester, og han legger seg ned for å sove.

Vi har brukt bur til alle våre hunder i starten, og har bare positiv erfaring med det.

Er du snill å fortelle meg hvordan valpen viser at den "trives godt i buret"?

(Selv om en hund har resignert og ikke protesterer når man stenger burdøra og går, så betyr ikke det at den synes buret er det beste stedet i verden å oppholde seg.

Jepp - jeg vil bruke bur på valper jeg anser passende til bur.

Bur er en vurderingssak. Man må se an valpen og din hverdag.

En riktig sammensatt valp blir ikke ødelagt av burbruk om natten i en periode på noen måneder. Det kan tvert i mot være et effektivt og korrekt hjelpemiddel for deg og valpen din i oppveksten. Det er ikke det torturredskapet noen fanatister prøver å fremme det som, men de om det.

Artig å se at de som "bare er i mot" burbruk uten å se nyanser på det gjerne er de samme som f.eks "bare er i mot flexiline fordi", uten å se an personen bak lina. Gjerne de samme menneskene som "ikke kan ta i hunden" fordi man da har vært dyremishandler.

Torturredskap eller ei - bur er ganske enkelt en lettvint løsning for folk som ikke har de ressursene som trengs for å oppdra en valp på normalt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er normalt vis? Hvor er regelboka du referer til?

Oppdrar du en hard Hollandsk Gjeterhund/Malinois på samme måte som du oppdrar en myk Cavalier King Charles Spaniel?

På samme vis finnes det hunder som det fungerer å bruke bur på, og noen som ikke kan brukes bur på.

Hvorfor skal man IKKE kunne bruke en metode som er enkel for både hund og eier? Når hunden i seg selv ikke synes det er galt, skal jeg la meg påvirke av at noen i Norges land mener det jeg gjør er galt? På hvilket grunnlag kan noen på Nordkapp mene at hunden min har det vondt i Lindesnes? Eller noen oppe i Longyearbyen si at jeg er veik som ikke tør å la bikkja mi stå i kennel i Trondheim? Det er kun en selv som kjenner bikkja si.

På lik linje som at noen tror flexiline er roten til alt vondt "uansett hva" - så storkoser jeg og hundene oss med flexilina. Ingen av oss har vondt, og ingen av oss påfører andre noe vondt. Ser jeg at hundene ikke trives, så gjør jeg noe med det. Ser jeg valpen/bikkja ikke trives i bur, så gjør jeg noe med det. Rakettforskning? Næh ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er normalt vis? Hvor er regelboka du referer til?

Jeg refererer ikke til noen "regelbok" -jeg henviser til sunt folkevett, hunders og mennesker tusenårige sameksistens og -liv, empati, kunnskap og innsikt.

Oppdrar du en hard Hollandsk Gjeterhund/Malinois på samme måte som du oppdrar en myk Cavalier King Charles Spaniel?

Hva har oppdragelse med bur å gjøre?

På samme vis finnes det hunder som det fungerer å bruke bur på, og noen som ikke kan brukes bur på.

Det "fungerer" å bruke bur på en hvilket som helst hund - driver man bare på lenge nok vil samtlige på et eller annet tidspunkt resignere og finne seg i å være der.

Hvorfor skal man IKKE kunne bruke en metode som er enkel for både hund og eier?

Bur er ingen "metode" - det er et redskap enkelt velger å bruke i heimen for å gjøre livet lettere for seg selv.

Når hunden i seg selv ikke synes det er galt,

Øhhh - og du vet at hunden ikke "synes det er galt" fordi dere har hatt en lang og dypsindig samtale om emnet?

skal jeg la meg påvirke av at noen i Norges land mener det jeg gjør er galt?

Selvsagt skal du det - og så kan du la deg påvirke av det faktum at burbruk er ulovlig i Sverige, at det begrenser hundens bevegelsesfrihet og -behov, at det tvinger hunder til å holde seg lenger enn de er skapt til, og at om de ikke klarer det likevel, så blir de tvunget til å ligge i sitt eget piss og avføring, at det har skjedd en lang rekke skader og at hunder har dødd som følge av det.

På hvilket grunnlag kan noen på Nordkapp mene at hunden min har det vondt i Lindesnes? Eller noen oppe i Longyearbyen si at jeg er veik som ikke tør å la bikkja mi stå i kennel i Trondheim? Det er kun en selv som kjenner bikkja si.

Tja, de færreste av oss mener vel at sunt vett og empati er geografisk betinget?

På lik linje som at noen tror flexiline er roten til alt vondt "uansett hva" - så storkoser jeg og hundene oss med flexilina. Ingen av oss har vondt, og ingen av oss påfører andre noe vondt. Ser jeg at hundene ikke trives, så gjør jeg noe med det. Ser jeg valpen/bikkja ikke trives i bur, så gjør jeg noe med det. Rakettforskning? Næh ;)

Og hvis valpen din hadde stortrivdes så intenst i buret sitt, så hadde du vel neppe behøvd å lukke burdøra. Rocket science? Næh :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil anbefale bur, eller for å si det på en annen måte: jeg ser ikke noen grunn til å anbefale å IKKE bruke bur.

Her har du en: Hunder er ikke burdyr.

Her har du enda en: Hunder er dyr med egenverdi, og de har krav på å bli behandlet godt.

Og en tredje: Fra Lov om dyrevelferd § 23:

"Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel."

Han sover også hele natten (ikke vår fortjeneste da, han bare gjør det).

Om "han bare gjør det", kan du ikke bare åpne døra?

Valpen trives godt i buret, og faller raskt til ro for natten (eller når vi er på jobb). På arbeidsdager er vi hjemme 1-2 ggr for å slippe han ut for å gjøre fra seg, samt for å få løpt og lekt litt. Når han da må i bur igjen, så er det ingen protester, og han legger seg ned for å sove.

Han er i bur på natten og mens dere er på jobb? Så, om jeg går utifra at dere sover åtte timer på natta og jobber åtte timer hver dag, så tilbringer hunden din nesten 2/3 av livet sitt i bur? Og du har ingen betenkeligheter med dette?

Selv med tisseturer på hverdagene og aktive helger er det mange timer hunden din må tilbringe uten et minimumskrav av bevegelsesfrihet. Helt ærlig, jeg mener det er i strid med vårt lovverk om dyrevelferd.

***

Seriøst. Det er pokker meg en systematisk indoktrinering av burbruk i dette landet. Jeg gremmes ved å måtte si at jeg har vært der selv en gang. Med min første hund som dessverre tilbrakte natt og arbeidsdag i bur sine første fem måneder av livet. Noe så forbanna ufortjent. Jeg er glad trådstarter har noe som jeg manglet da, nemlig folk med vett som tør å informere henne.

Ved å ha lært av mine feil har jeg innsett hvilket overtramp slik utstrakt burbruk faktisk er. Det føles det som en plikt å forsøke å bryte dette mønsteret hvor det er blitt normen at hunder tilbringer over halvparten av sitt liv innestengt i et bur. Tar man et skritt tilbake og faktisk ser på situasjonen blir det klart som solen, det er en skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...