Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoven etter flåttbitt.


Recommended Posts

Skrevet

Plukka en flått av Jaily for ca 2 uker siden. Den hadde nok sitti en liten stund (hadde begynt å bli grå-ish på kroppen eller hva det kalles), men ikke kjempe lenge. Tok den ut, fikk med hele dritten og tenkte egentlig ikke mer på det. I begynnelsen av forrige uke fant jeg et lite utslett der flåtten hadde vært, men ingen hevelse. Utslettet så ut nesten som et rundt, lite skrubbsår. Men siden det ikke så ut som noe annet tenkte jeg ikke mer på det da heller...

Frem til i kveld. Fant nå en liten kul (større enn kulen som var rett etter flåtten var borte), fortsatt med noe utslett og en rødlig farge. Det ligner i grunn litt på dette bildet bare med mer "sentrerte" småskorper/utslett akkurat over kulen. Og jeg kjenner den paranoide hønemor-siden av meg popper frem. :icon_redface: Er dette en normal kul? Eller er det lurt å holde litt øye med det?

Har aldri sett det sånn etter et flåttbitt. Har bare vært borti en liten, hvit kviselignende kul tidligere...

Skrevet

Frøkna mi får tydelige kuler etter hver flått ho uten at det er noe mer rundt det.. Men hvis det er rød ring rundt der flåtten satt eller lignende, så er vel ikke det bra? I alle fall ikke for oss mennesker..

Skrevet

Hver gang Chessea får flottbitt, som som regel er i et eller annet sted på hodet, tar det en god stund før man ikke kjenner noe til kulen som kommer av bittet. Jeg har bare latt det gå. Så lenge det ikke virker infisert er det som regel ingen fare. At det kommer kul er nok heller normalt. Men som tidligere nevnt i tråden her - en skal følge med på rød ring!

Skrevet

Aïda har aldri fått kuler/skorpe etter flåttbitt. Hadde hun fått det og i tillegg var rød rundt tror jeg nok jeg hadde dratt til vet å tatt en borreliaprøve. Men det er vel sikkert fordi jeg vet om en hund som fikk det, selv uten merke etter flåttbitt.

Syns liksom det burde ha gått bort i løpet av to uker, og når det er mer rødt i tillegg... så ville jeg nok dratt til vet. :aww:

Skrevet

Frøkna mi får tydelige kuler etter hver flått ho uten at det er noe mer rundt det.. Men hvis det er rød ring rundt der flåtten satt eller lignende, så er vel ikke det bra? I alle fall ikke for oss mennesker..

Det er ikke en rød ring. Ser mer ut som om kulen har rødma om du skjønner. Rødish farge rundt kulen.

Hver gang Chessea får flottbitt, som som regel er i et eller annet sted på hodet, tar det en god stund før man ikke kjenner noe til kulen som kommer av bittet. Jeg har bare latt det gå. Så lenge det ikke virker infisert er det som regel ingen fare. At det kommer kul er nok heller normalt. Men som tidligere nevnt i tråden her - en skal følge med på rød ring!

Ja, som jeg skrev har jeg vanligvis sett en hvit kul etter flåttbitt. Og etter denne flåtten ble det en vanlig liten kul, men den ble borte ganske raskt. Denne kulen er betraktlig større enn den som var der. (Altså relativt sett. Det er ikke snakk om en tennisball akkurat. :P ) Satser på at det ikke er noe, men syns det er rart at det oppstår en såpass stor kul uten videre 2 uker etter at flåtten ble tatt bort.

Flåtten satt forøvrig på overgangen hals/nakke.

Aïda har aldri fått kuler/skorpe etter flåttbitt. Hadde hun fått det og i tillegg var rød rundt tror jeg nok jeg hadde dratt til vet å tatt en borreliaprøve. Men det er vel sikkert fordi jeg vet om en hund som fikk det, selv uten merke etter flåttbitt.

Syns liksom det burde ha gått bort i løpet av to uker, og når det er mer rødt i tillegg... så ville jeg nok dratt til vet. :aww:

Ja, jeg er også litt på den at det burde vært borte til nå... :getlost: Får vurdere en telefon til veterinæren over helga.

Skrevet

Ja, som jeg skrev har jeg vanligvis sett en hvit kul etter flåttbitt. Og etter denne flåtten ble det en vanlig liten kul, men den ble borte ganske raskt. Denne kulen er betraktlig større enn den som var der. (Altså relativt sett. Det er ikke snakk om en tennisball akkurat. :P ) Satser på at det ikke er noe, men syns det er rart at det oppstår en såpass stor kul uten videre 2 uker etter at flåtten ble tatt bort.

Flåtten satt forøvrig på overgangen hals/nakke.

Høres ut som kulene frøkna får. Hun får også som regel kun flått i hals/hode, og særlig på halsen får hun tydelige kuler. Det hender seg at flåtten blir sittende der til dagen etterpå ell no, og da blir kulene større, samt hun kan få en liten skorpe på såret. Og så er det litt forskjell ifra hund til hund..

Men hvis du føler deg usikker, føler at det er veldig unormalt, så anbefaler jeg dyrlege.. Selv om de kulene faktisk varer en stund også =)

Skrevet

Er du sikker på at du fikk bort hele flåtten? Hvis deler av hodet sitter igjen så vil kroppen verke det ut. Da vil kulen være der over lengre tid.

Skrevet

Er du sikker på at du fikk bort hele flåtten? Hvis deler av hodet sitter igjen så vil kroppen verke det ut. Da vil kulen være der over lengre tid.

Jepp... Hele flåtten var ute. Sjekker alltid om flåtten er hel eller ikke når jeg fjerner den. (Selvsagt ikke så lett å se på de minste, men denne hadde alle delene inntakt.)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...