Gå til innhold
Hundesonen.no

Besseggen


Recommended Posts

Jeg skal snart gå besseggen med tuppa mi. Har lest litt rundtomkring, både her på forumet og på andre sider, og ser noen anbefaler potesokker til hunden. Jeg skal selvfølgelig ta med noen, i tilfelle skader, men er det virkelig nødvendig å ha de på underveis? Jeg vil si potene til Aïda er relativ godt herdet siden vi sykler en del på asfalt. Holder det kun med litt potefett? Jeg vil gjerne ha erfaring fra dere som har gått der selv med hund! Brukte dere sokker på hunden eller ikke? Dere som brukte det: hvilken type brukte dere? Og til dere som ikke brukte det, hvordan var potene etter turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått Besseggen med hund, men har gått mye med hund i fjellet, året rundt. Har ikke med potesokker, og bruker ikke potefett. Kun en eneste gang har en av hundene blitt sårbent. Det var etter en uvanlig lang tur, som gikk i terreng med mye mye sten, som slet mye på potene. Dette var dessuten om høsten, slik at hunden løp løs hele dagen, ergo større slitasje. Du kan godt ta med potesokker i tilfelle, men ser ingen grunn til å bruke det med mindre mindre du ser at hunden blir sårbent underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg spurt noen i huset som faktisk har gått Besseggen. :lol: Konklusjonen var at turen slett ikke var så fryktelig lang, og selv om det var mye sten, så var det ikke nødvendig med potesokker. Men om du er usikker, så er det vel bare å ta med potesokkene i sekken, og ta dem på hvis behovet skulle være der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka gikk Besseggen sånn ved 10mnd alder, det gikk helt fint. Uten potesokker eller andre hjelpemidler, Chico var forøvrig også med.

Trengte ikke akkurat å hjelpe henne så mye, men på klatredelen var det endel mennesker å "kø" altså det var ikke bare å ha slapp line å la henne gjøre ting selv, jeg måtte kontrollere henne så hun ikke surret seg inn i andre osv.

Flott tur! Og min lille miniatyrhund trengte bare to timers søvn etterpå før det var full guffe i henne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Måtte dere hjelpe hundene mye?

Nei, vi hjalp dem ikke i det hele tatt, men det var topptrente jakthunder. Mulig det er nødvendig med hjelp på mindre hunder. Noen steder var det ganske bratt, så da hadde vi dem stramt i båndet, tilfelle dem skulle vippe, skli osv.

Men jeg synes turen gikk uproblematisk med hund! :) Bare spør om du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å gå Besseggen i sommer med Amigo. Han er godt trent så jeg regner ikke med at det blir noen problemer i forhold til såre poter osv.

Men har litt spørsmål rundt selve turen (vet ingenting fra før). Hvor er det best å gå fra og hvor lang tid tar turen? Går man opp og ned samme vei eller fortsetter man til andre siden og tar båt/tog/bil tilbake til utgangspunktet?

Er det så smalt at man risikerer å havne utfor? Jeg har ikke høydeskrekk men tenker på en bikkje i bånd og så møter vi køen på vei opp eller ned.

Hva slags terreng? Jeg er i god form men jeg er også ryggoperert og har mine stunder der med stivhet og smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å gå Besseggen i sommer med Amigo. Han er godt trent så jeg regner ikke med at det blir noen problemer i forhold til såre poter osv.

Men har litt spørsmål rundt selve turen (vet ingenting fra før). Hvor er det best å gå fra og hvor lang tid tar turen? Går man opp og ned samme vei eller fortsetter man til andre siden og tar båt/tog/bil tilbake til utgangspunktet?

Er det så smalt at man risikerer å havne utfor? Jeg har ikke høydeskrekk men tenker på en bikkje i bånd og så møter vi køen på vei opp eller ned.

Hva slags terreng? Jeg er i god form men jeg er også ryggoperert og har mine stunder der med stivhet og smerte.

Vi tok båten fra Gjendesheim over til Memurubu, og gikk tilbake til Gjendesheim, hvor vi parkerte bilen :) Man kan også gå fra Gjendesheim, men da må man gå ned den bratte skråningen, og jeg vil tro det er bedre å gå opp der, enn ned! Da tar man båten tilbake.

Mener vi brukte 5 timer? Husker ikke helt. Turen skal ta mellom 5-7 timer ca.

Det er smalt på eggen, men det var ikke kjempe skummelt for å falle utenfor. Men vil tro det er mulig :P Noen steder smalere enn andre, men man må bare være forsiktig og ta seg god tid :)

Det er vel mest stein hele veien :) Små og store. Mye opp på begynnelsen før det flater ut, og er nedover på slutten :) På slutten er det vel mer gress, busker, jord, og ikke så mye stein.

http://www.besseggen.net/turer/besseggenturen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere svar :lol: Aïda er godt trent, så er ikke redd for det, men med tanke på høyden kan det jo hende jeg må hjelpe henne på de høyeste hoppene :) Da baserer jeg meg på å gå uten sokker, men bare ha med i tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over der i fjor sommer/høst. Siste båten før det stengte for sesongen. Hadde med en liten sheltie, byvant liten sak. Selve vandringen fra memurubu og oppover gikk greit uten noen problemer i heletatt, men fra toppen av klatreområdet (hvor han måtte ha hjelp til tider, steder ikke engang jeg kom opp uten hjelp :getlost: ) og innover mot toppen og ned igjen var det MYE småstein og sårt for små sheltiepoter å gå på, han måtte bæres i store områder over der for han la seg rett og slett ned pga såre poter.

Etter vi kom hjem ble det potefett hos meg og minimalt med gåing på asfalt o.l. når han kom hjem til oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenker at det er bedre å ha på potesokker for å forebygge skader heller enn å vente til skaden er ett faktum å riskikere å måtte bære hunden store deler av turen.

Bessegen er stein, stein, stein, stein - store, små, runde, skarpe - dritalt for hundepoter rett og slett. En ok tur, men jeg ville nok valgt å gå den uten hund jeg da - det finnes hyggeligere "hundeturer" å gå enn Besseggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har gått over besseggen med en flat en gang og med to vorsteh og en flat en anne gang ingen av dem ble sårbeinte. Så ikke på turen som noe som helst problematisk. Hadde ikke problemer med å komme meg fram noen steder heller. Eneste jeg gjorde. Jeg tok en dagstur sekk og sendte den store tur sekken med båten så jeg hadde en lettere sekk. Hundene var san ca normalt oppdratt. Syntes det ikke var så mye stein heller.Det er så klart fjell på den ene siden da og ser man veldig stort på det så kan det jo gå under stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ok tur, men jeg ville nok valgt å gå den uten hund jeg da - det finnes hyggeligere "hundeturer" å gå enn Besseggen.

Nå tenkte ikke jeg at jeg skulle finne en fin tur for meg og hunden - og så ble det besseggen. Jeg ble invitert med, og når jeg først skal gå tur - så går jeg ikke uten hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi gått Besseggen :D Og det gikk kjempebra! Vi var nesten helt alene der, møtte kanskje 3 grupper med mennesker som gikk motsatt vei, og 2 jenter som gikk samme vei. Ellers hadde vi fjellet for oss selv, så herlig :) Sannsynligvis en kombinasjon av tidlig sesong + sen start (vi begynte kl 15) + tåkete vær. Dessverre var det mye tåke, så vi gikk glipp av mye utsikt :hmm:

Steinete var det! Men jeg syns ikke at det var så mye skarpe stener... Aïda løp foran hele tiden, var et par steder på det bratteste at hun trengte litt hjelp. Hun ble ikke sårbeint :ahappy: Bilder kommer vel i løpet av morgendagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å overnatte på Valdresflya vandehjem! Der er det tillatt med hunder på alle rom, og betjeningen er kjempehyggelig :) På Gjendesheim har de bare et par hundevenlige rom, og de er ofte booket lang tid i forveien. Valdresflya ligger 10 min før man kommer til Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...