Gå til innhold
Hundesonen.no

Registrering av valp

bluebell

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøpte en langhåret Dachs valp i fjor sommer. Jeg betalte bare 5000.- for valpen, dette fordi valpen var ikke registrert. Jeg innrømmer at jeg kan ikke så veldig mye om dette emne. Det jeg lurer på nå er om det er mulig å registrere valpen nå i etterkant. Det er ingen tvil om at valpen er en rase hund. Den har alle kjennemerkene, som Dachs hunder skal ha, det være seg farge, brystmål, og lynne. Hvis det er mulig, hvor skal jeg da henvende meg for å få den registrert? Det har forsåvidt ikke så stor betydning, men jeg kunne tenkt meg å deltat på en utstilling i fremtiden, fordi valpen er meget fin. Jeg har fått mange posetive bemerkninger av andre som har Dachs hunder.

Jeg lurer også på om det er noen, som kan fortelle meg om, om det er riktig at man bør sette ett kull på hunden, for den vil da roe seg litt ned. Altså i ettertid av fødselen, og videre i livet hennes. Jeg må innrømme at det er tider da hunden sitter min beherskelse på prøve :)

På forhånd, takk for hjelpen.

Mvh

Roar, med valpen Bluebell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kjøpte en langhåret Dachs valp i fjor sommer. Jeg betalte bare 5000.- for valpen, dette fordi valpen var ikke registrert. Jeg innrømmer at jeg kan ikke så veldig mye om dette emne. Det jeg lurer på nå er om det er mulig å registrere valpen nå i etterkant. Det er ingen tvil om at valpen er en rase hund. Den har alle kjennemerkene, som Dachs hunder skal ha, det være seg farge, brystmål, og lynne. Hvis det er mulig, hvor skal jeg da henvende meg for å få den registrert? Det har forsåvidt ikke så stor betydning, men jeg kunne tenkt meg å deltat på en utstilling i fremtiden, fordi valpen er meget fin. Jeg har fått mange posetive bemerkninger av andre som har Dachs hunder.

Jeg lurer også på om det er noen, som kan fortelle meg om, om det er riktig at man bør sette ett kull på hunden, for den vil da roe seg litt ned. Altså i ettertid av fødselen, og videre i livet hennes. Jeg må innrømme at det er tider da hunden sitter min beherskelse på prøve :)

På forhånd, takk for hjelpen.

Mvh

Roar, med valpen Bluebell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun chipet? Hvis hun er det så er det bare å få en veterinær til å registrere chipen og få sendt inn papirer. Er hun ikke chipet så må du gjøre det hos veterinæren.

Å sette kull på henne ville jeg ikke gjort.. Hun er 1 år og er fortsatt litt valpete og rampete i lynnet tenker jeg. Jeg ville ventet til hun er eldre før man i det hele tatt vurderer kull... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er hun chipet? Hvis hun er det så er det bare å få en veterinær til å registrere chipen og få sendt inn papirer. Er hun ikke chipet så må du gjøre det hos veterinæren.

Å sette kull på henne ville jeg ikke gjort.. Hun er 1 år og er fortsatt litt valpete og rampete i lynnet tenker jeg. Jeg ville ventet til hun er eldre før man i det hele tatt vurderer kull... :)

Kanskje greit å vite hva man snakker om før man sier noe? (unnskyld om det oppfattes slemt).

Å få registrert en valp i NKK i ettertid er IKKE så enkelt som du skisserer her, det er ikke noe en veterinær kan gjøre noe med. Det er ikke chippen som definerer om en hund er registert eller ikke.

For å få registrert en hund i NKK må begge foreldre være registrert i NKK, deretter trenger man underskrift av både eier av mor og eier av far på ett registreringsskjema fra NKK (paringsbevis) - når man har dette kan man sende det til NKK og så betaler man for registrering og om alt er i orden så får du stamtavle i posten.

Så for å få valpen registrert i NKK må du kontakte oppdretter og sørge for utfylling av rette papirer. Jeg vil anta at siden den i utgangspunktet ble solgt uregistrert så finnes det mangler ved en eller begge foreldre som gjør at registrering er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Valper ville jeg ikke se3tte på henne og i hvertfall ikke før hun er voksen. Det at dem roer seg etter at dem har fått et valpekull tror jeg faktisk du kan sette på kontoen om myter.

Altså hunder kan roe seg når dem blir voksne, det ser jeg bare på Border Collien vi har her hun ble mye mer rolig når hun ble voksen 2,5 år gammel var hun når det skjedde. Og tiden dem blir voksne faller gjerne sammen med tiden hvor det blir satt et kull på tispa vi satte ikke kull på tispa men hun ble roligere fordi hun ble voksen. Har også sett endringer på de andre hundene jeg har hatt når dem har blitt voksne men ikke så markante som på Border Collien.

Å registrere så hun kan stilles på utstilling er nok toget gått men sjekk med NKK for det er dem som gjør det. Hun kan registreres i NOX så dere kan delta på andre konkuranser som alle andre renrasede hunder og blandingshunder uten registreringspapirer som sier at hunden er renraset. På http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1 kan du finne de eksakte reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svaret. Burde selvsagt ha skrevet i innlegget mitt, at jeg skal ikke sette kull på henne nå. Ikke er hunden klar for det, og jeg er ihvertfall ikke klar for det :)

Kommer nok til å vente til hunden er 2-3 år gammel.

Mvh

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare oppdretter som kan registrere hunden og må da registrere alle valpene i kullet. Så da må du i så fall kontakte oppdretter og høre med denne om det, men det var vel en grunn til at oppdretter i første omgang ikke registrerte kullet.

Nei. Man bør ikke sette valper på ei tispe i den tro at hun vil roe seg. Drektighet, fødsel og oppfostring av valper er en stor påkjenning for tispa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å vite hva man snakker om før man sier noe? (unnskyld om det oppfattes slemt).

Å få registrert en valp i NKK i ettertid er IKKE så enkelt som du skisserer her, det er ikke noe en veterinær kan gjøre noe med. Det er ikke chippen som definerer om en hund er registert eller ikke.

For å få registrert en hund i NKK må begge foreldre være registrert i NKK, deretter trenger man underskrift av både eier av mor og eier av far på ett registreringsskjema fra NKK (paringsbevis) - når man har dette kan man sende det til NKK og så betaler man for registrering og om alt er i orden så får du stamtavle i posten.

Så for å få valpen registrert i NKK må du kontakte oppdretter og sørge for utfylling av rette papirer. Jeg vil anta at siden den i utgangspunktet ble solgt uregistrert så finnes det mangler ved en eller begge foreldre som gjør at registrering er umulig.

I know... :icon_redface: Fjern som jeg var tenkte jeg på dyreidentitet av en eller annen grunn.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kull er noe du får ta stilling til senere synes jeg. HVIS du får tispen registrert, og hun oppfyller raseklubbens krav er det jo noe du kan vurdere, men ikke fordi du håper det vil roe henne ned, eller tror det vil gjøre henne godt. Det må isåfall bli fordi hun har noe å tilføre rasen. Men jeg ville ikke satt kull på henne om du ikke får henne registrert. Da får du heller ikke registrert valpene i nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...