Gå til innhold
Hundesonen.no

hva skal man se etter hos en omplasseringshund?


antonia

Recommended Posts

Hei:)

har en omplasseringshund her på prøve nå, og vil gjerne være sikker på at dette er en hund som virkelig passer meg og min livsstil! Har dere noen forslag til forskjellige situasjoner jeg burde teste han i før jeg bestemmer meg?

Har hatt han her i et døgn nå, å har fått testet hvordan han er med katter, hunder, om natta, av/på knapp (som er SINNSYKT bra), rundt hans mat, rundt vår mat (både på bordet, kjøkkenbenken og grillen), når det ringer på, når folk kommer på døra, husbråk(begge naboene hadde fest i går), rundt lek (vokting ol.), ved hilsing. Jeg har også pillet han mellom tærne, sett på tennene og sjekket ørene.

Er der noe mer jeg må teste ut så jeg ikke plutselig får meg en stor overraskelse? Får ha han på prøve et par dager til, så i morgen blir han testet alene hjemme mens jeg er på arbeid! Han blir testet litt innimellom i dag å, å hver gang jeg kommer tilbake sover han:)

Håper dere har noen gode ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger, og i så mange aldre, størrelser og farger som mulig!

Fremmede ute, som vil hilse, klappe, gi godbit.

Passering av fremmede mennesker, med og uten hunder.

Folksomme områder.

Bilkjøring.

Buss/kollektivtransport.

Skarpe smell/skudd (Å først få vite at hunden friker ut av nyttårsraketter og ettertenning i biler når det skjer, er ikke helt ideelt...en vettskremt hund kommer seg himla fort ut av både halsbånd og sele)

Men nå er jeg veldig nysgjerrig på hunden jeg, hva slags rase, alder, kjønn???

Og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemytt, gemytt og gemytt og det høres det jo ut som du er i gang med. En hund vil jo alltid vise litt nye sider av seg selv når den blir hjemmevant og helt trygg, men dette høres da veldig bra ut, så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger, og i så mange aldre, størrelser og farger som mulig!

Fremmede ute, som vil hilse, klappe, gi godbit.

Passering av fremmede mennesker, med og uten hunder.

Folksomme områder.

Bilkjøring.

Buss/kollektivtransport.

Skarpe smell/skudd (Å først få vite at hunden friker ut av nyttårsraketter og ettertenning i biler når det skjer, er ikke helt ideelt...en vettskremt hund kommer seg himla fort ut av både halsbånd og sele)

Men nå er jeg veldig nysgjerrig på hunden jeg, hva slags rase, alder, kjønn???

Og lykke til!

Vi har hatt han i parken i hele dag, og hilst på hunder, mennesker(også fulle), barn(med skateboard, sykkel, drage, kostymer). Han hilser på alle mennesker på samme måte; logring, hopping og slikking. Men ignoreres han, så gidder han ikke å hilse:) Dette er jo også et folksomt område. Han kom hit i bil, uten problem. Han har også tatt fly. Det startet opp en innmari bråkete ATV rett ved der vi sto ute, å han reagerte da som han gjør med det meste; titter opp, letter på ørene å er veeeeldig nysgjerrig!

Eller er det en boxer, hannhund, 3 år;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en veldig stødig og trivelig kar det der :D

Jeg kan ikke tenke ut flere ting å sjekke, bortsett fra det der med smell/skudd da, så om ikke det er noe i magefølelsen din/deres som skurrer, så er det vel en enkel avgjørelse å beholde den der fyren ;)

Jo forresten, å gå på besøk til andre (om det er noe dere bruker å gjøre da), det kan være greit å sjekke ut hvordan han takler.

Lykke til med ny hund (for jeg tror han blir hos deg jeg :whistle: )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en veldig stødig og trivelig kar det der :D

Jeg kan ikke tenke ut flere ting å sjekke, bortsett fra det der med smell/skudd da, så om ikke det er noe i magefølelsen din/deres som skurrer, så er det vel en enkel avgjørelse å beholde den der fyren ;)

Jo forresten, å gå på besøk til andre (om det er noe dere bruker å gjøre da), det kan være greit å sjekke ut hvordan han takler.

Lykke til med ny hund (for jeg tror han blir hos deg jeg :whistle: )!

regner med det går fint å ta han med på besøk(så fremt de ikke har katt), for da han kom hit tok det bare 10minutter før han lå å sov på gulvet:p å i natt sov han 13timer! jeg måtte vekke han når jeg var ferdig å dusje:p

om alt går bra i morgen også, selv om jeg må på jobb, så er det nok en overhengende "fare" for at han blir ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres herlig ut :wub: du må slenge inn bilder når han har blitt din da!

Hvordan er han med andre hunder, går det greit med andre hannhunder f.eks?

alle hundene vi har møtt hittil har han snusa på, å "bokset" litt med og hatt veldig lyst å leke. Hjemmet han kommer fra har en boxer til, og han har vært på frislepp med flere andre hunder uten problemer. men selvfølgelig, han kan jo umulig gå helt overens med alle hunder, så situasjonen må jo alltid sees an:) På den andre siden så er han i overkant begeistret for katter :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han røntget for HD, AD og rygg?

Nei, det er han ikke. Men han var på sjekk hos dyrlegen for 5 uker siden, å de hadde tøyd og bøyd og klemt og dratt for å se om han hadde tegn til smerter, noe han ikke hadde. Samt de lyttet på hjertet, sjekket tarmene med kamera(siden han hadde kastet opp), lyste øynene, så på tennene,ørene og munnen:) Ellers er han sprek og kanskje litt for slank, og har aldri vært syk utenom da han var dårlig i magen! Men blir han her skal han forsikres på dagen, og fullsjekkes så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er han ikke. Men han var på sjekk hos dyrlegen for 5 uker siden, å de hadde tøyd og bøyd og klemt og dratt for å se om han hadde tegn til smerter, noe han ikke hadde. Samt de lyttet på hjertet, sjekket tarmene med kamera(siden han hadde kastet opp), lyste øynene, så på tennene,ørene og munnen:) Ellers er han sprek og kanskje litt for slank, og har aldri vært syk utenom da han var dårlig i magen! Men blir han her skal han forsikres på dagen, og fullsjekkes så fort som mulig!

Aner ikke om du har planer om å bruke han til noe utenom normal familiehund, men om du går med tanker om noen konkurranser, trekking, kløving etc, så hadde jeg kosta på å få røntget hunden. Hadde aldri overtatt en hund uten å vise status på slike ting (boxer har vel problemer med rygg en del om jeg skjønte kiropraktoren til Vida rett...). Nå aner jeg ikke om det er andre store problemer med boxerhelse, men jeg ville nok uansett sjekket det før jeg kjøpte den, og ikke etter... Om eier nekter å la hunden helseundersøkes, hadde jeg ikke tatt over den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om du har planer om å bruke han til noe utenom normal familiehund, men om du går med tanker om noen konkurranser, trekking, kløving etc, så hadde jeg kosta på å få røntget hunden. Hadde aldri overtatt en hund uten å vise status på slike ting (boxer har vel problemer med rygg en del om jeg skjønte kiropraktoren til Vida rett...). Nå aner jeg ikke om det er andre store problemer med boxerhelse, men jeg ville nok uansett sjekket det før jeg kjøpte den, og ikke etter... Om eier nekter å la hunden helseundersøkes, hadde jeg ikke tatt over den selv.

røntget blir han nok av meg etter overtakelse, han gies bort med utstyr, så den utgiften skal påkostes så fort som mulig! har ikke større planer enn turkamerat og lydighetstrening. andre boxerproblemer er jo bilyd på hjertet og eplepsi, men det er han sjekket for og har ingen av delene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har fått en trivelig hund med et godt gemytt i hus.

jeg er enig med Nirm, sjekk rygg, albuer og hofter. Ingen vits i å vente med det til du tar over hunden. Du er allerede knyttet til hunden (snakker av erfaring, har omplasseringshund selv) og det vil bare bli vanskeligere og vanskeligere å ev. returnere ham. En hund med for eksempel lett grad av hd © kan være symptomfri i mange år og så kommer plagene når hunden blir eldre. Det er derfor greit å sjekke ut slikt med en gang.

Hvis du har registreringsnummeret til hunden, så sjekk ut NKKs dogweb. Der kan du finne helseinformasjon om slektninger til hunden, hvis disse er undersøkt.

Foreslår også at du tar kontakt med oppdretter. Oppdrettere er som folk flest, ganske forskjellige, men de aller fleste vil nok sette pris på å høre hvordan det går med "sine" hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir boxersen offesielt værende hos meg! hurra:)!

han er fortsatt ikke røntget, men fikk se papirene på foreldre og besteforeldre, og de har beste karakter på alle sykdommer:)! (så da tok jeg sjansen:P)

De som omplasserte han var 100% ærlige om hvorfor han skulle omplasseres, og startet første møtet med å fortelle om alle de negative sidene til hunden! Jeg har til nå fått sett alle, og i mine øyne er de ikke særlig negtive, og de fleste kan trenes vekk! (skal presentere han i min hund, så les mer der om du er nysgjerrig;))

takk for innspill:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...