Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som bor ute


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hva synes du om hunder som bor utendørs, altså ikke inne i hjemmet med familien. (tenker ikke på hundekjørere, men mer hvermannsen)

Kan ALLE raser leve som utehunder? (feks ha eget hus med varme i)

Hva er ulempene med at hunder bor ute/ikke med familien.

Hvordan syns du dette er med tanke på et oppdrett? At en oppdretter har hundene sine utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på. Noen hunder er veldig selvstendige og bryr seg ikke om de får være med menneskeflokken hele tiden. Andre er totalt avhengige av det. Noen hunder trives ute, noen ikke. Tia hadde nok bodd ute om hun hadde kunne velge - det er jo ikke slik at fordi hunden bor ute så har den aldri kontakt med mennesker. Det trenger ikke å bety annet enn at hunden er der når eieren er borte og på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg tror det er litt hva de er vant med fra valp av, men noen blir nok aldri vant med det.

Fram til Blaze var rundt 1,5 år så hadde vi tilgang til hundegård med oppvarmet hundehus. Blaze ble aldri vant med det og ser hun misstrives og får "kennelsyndrom" sitter å stirrer på sammepunkt i flere timer eller vandrer fram og tilbake. Hun opparbeidet seg også kennelstress om det ble mer enn noen timer.

Talli er ikke vant med hundegård utenom litt i hagen korte stunder maks 2 timer. Men når jeg setter de begge på "kennel" hos en vennine av meg så syns Talli det er helt greit, tussler rundt, snuser, legger seg til å sove og titter rundt en gang iblandt. Ikke noe stress.

I teorien burde jo Blaze ha blitt vant med det, men hun passer rett og slett ikke som kennelhund. Talli kan jeg sette fra meg i kennel uten dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja. Jeg har hatt "vanlige raser" som har bodd i hundegård jeg. Det fungerte veldig fint. De var ikke vant med det fra valp, men som voksne. Den ene hunden jeg har nå, kan ikke stå i hundegård i det hele tatt og hun levde de to første årene av sitt liv på kennel, før jeg kjøpte henne. Nå løper hun i sirkler til blodet spruter fra beina. Så jeg vil vel si at det er rimelig individuelt.

Edit: Glemte å skrive dette: En forutsentnig for at dette skal være et velfungerende hundehold er jo selvfølgelig at hunden(e) får det de trenger og krever av mental og fysisk stimuli og ikke minst samvær med flokken, foruten den tiden de står ute i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt individuelt sier jeg også. Av de to vi har nå så elsker yngstemann å være ute, gjerne alene, mens eldstemann helst vil være med oss. Men jeg synes at det er bedre om utehundene er flere slik de har selskap i hverandre, hvis de står mye ute alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Glemte å skrive dette: En forutsentnig for at dette skal være et velfungerende hundehold er jo selvfølgelig at hunden(e) får det de trenger og krever av mental og fysisk stimuli og ikke minst samvær med flokken, foruten den tiden de står ute i gården.

Velger sitere denne jeg, for dette er veldig viktig å ta med i betraktningen. Får hundene fysisk pg mental stimuli, samt samvær med flokken, så er det i grunnen greit. Dog, jeg foretrekker vel valper som har vokst opp innomhus og fått utetrening. Er gjerne letter å få de husrene da, er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være vanskelig å skaffe seg hund for å ha ute, hvis det er så individuellt med hvordan de trives med det..

Som oppdrett syns jeg det er litt negativt når hundene bor ute og valpene likeså, tror man vil miste mye positivt ved å ha dem ute, kontra inne i hjemmet hvor det er huslyder, folk og normal tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da må det være vanskelig å skaffe seg hund for å ha ute, hvis det er så individuellt med hvordan de trives med det..

Som oppdrett syns jeg det er litt negativt når hundene bor ute og valpene likeså, tror man vil miste mye positivt ved å ha dem ute, kontra inne i hjemmet hvor det er huslyder, folk og normal tilværelse.

Dette er også individuelt, for det kommer an på hva slags stimuli de får ellers liksom.

Kjenner oppdrettere som ikke har valpene inne, men de har mye "løs" tid på gårdstun, får være med på turer, og ikke minst er magneter på folk så de får masse inputt der også. Føler ikke at de er noe dårligere enn de som vokser opp inne. Noah var ikke spesielt mye inne hos oppdretter som liten valp, han var i valperommet eller ute (mild vår) - og han har allikevel aldri hatt trøbbel med hverken huslyder, støvsuger eller annet. Ikke er han en varsler heller liksom.

Tror det blir hva man gjør det til - men nei - jeg ville ikke umiddelbart kjøpt valp fra ett kull som var vokst opp i en låve nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg for min del har hunder som alltid kan være ute så lenge de har sjul for nedbør og ekstrem vind, og de bor gjerne ute de. De bråker aldrig og slapper av, og de har jo selskap i hverandre. Jeg for min del synes det blir for mye alenetid om de skal være ute hele tiden og foretrekker og ha de inne hvertfall litt ila. en dag.. Og litt for min egen del også da :) Er jo kos og ha de inne å. Men utover det kan jeg ikke se noe problem i og ha en hvilken som helst hund ute så lenge den får tilstrekkelig med fasiliteter så den slipper og fryse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...