Gå til innhold
Hundesonen.no

Å reise med hund


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hei!

Om knappe to mnd skal jeg og hunden legge ut på tur, og i den forbindelsen har jeg noen spørsmål..

1. Hunden har tatt begge rabiesvaksinene, men titertesten skal jo tas 120 dager etter sist vaksine, og da har vi allerede bodd i Finland i en månedes tid. Må derfor ta vaksinen der, men lurer bare derfor på om det er store sjanser for at det ikke er nok antistoffer? Skal være der lenge nok til å evnt ta flere vaksiner, men ble plutselig redd for at hunden aldri kommer seg på godkjent nivå, og derfor ikke får reise inn til Norge igjen?

2. Behandling mot echinoccose må vel tas for å dra inn til Finland også? Vi kjører bil, så blir å kjøre igjennom Sverige.

3. Passet, skal det skrives på engelsk?

4. Vet at dyr og medfølgende dokumenter skal fremvises for tollvesenet ved grensepasseringer.. Vil det si at jeg må stoppe på grensa fra Norge til Sverige, også på grensa fra Sverige til Finland igjen?

5. Noen som har generelt andre tips?

Noen spørsmål er kanskje opplagte for noen, men setter virkelig pris på svar slik at jeg får roa ned reisenervene mine litt! :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser mye med hundene våre.

Både med fly og bil.

Finland er eneste landet nå man ikke trenger behandling mot echinoccose når man skal inn i Norge igjen.

Jeg skal i forbindelse med ferien sjekke hvorvidt man trenger dette for å komme inn der nå som denne slemme ormen er i Sverige også.

Har bare ikke kommet så langt enda. :whistle:

Vi kommer til Finland fra Tallin til sommern, så det blir jo litt samme greia.

Og da har vi allerede gitt behandling mot echinoccose både i Danmark og sannsyneligvis også i Litauen siden vi skal være så lenge borte, og dette føres jo inn i passet av veterinær.

Jeg stopper aldri på tolla når jeg kjører til / fra Sverige, Danmark, Finland og andre land vi har kjørt inn / ut av.

Og jeg kommer nok ikke til å begynne med det heller.

Men har ALLTID med alle papirer, pass med de nødvendige vaksinasjonene.

Skjema for ormekur osv.

Og vi følger reglene for behandling mot echinoccose slavisk innenfor fristene som er satt.

Om vi flyr går vi på rødt, men sånn som i Estland nå nettopp, gadd ikke tollerne engang lette på rompa og komme ut av bua si...

Passene til mine 4 hunder er på Norsk, men det står jo på Engelsk også.

Funker fint i Finland og Sverige det, også i "Det store utland" som i Estland hvor vi akkurat har vært.

Alle mine 4 er rabiesvaksinert, og de tre som er helt ferdige har alle danna nok antistoffer.

Har faktisk vært med Dina og tatt blodprøvene i dag, og spurte da om dette med antistoffer da vi skal ha henne med til Danmark om ca 5 uker.

Det hender i skjeldne tilfeller at det ikke dannes nok, og da må man i følge min veterinær starte hele vaksinasjonsprogrammet på nytt.

Det tar jo ca 6 mnd, så da må du jo selv se om du får tid nok om du er uheldig å måtte ta vaksinene på nytt.

Men veterinæren presiserte at det var skjelden.

Og de hadde ikke hatt noen tilfeller hvor hunden ikke ble klar etter 2 omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

Jeg drar opp denne igjen

Jeg skal kjøre nedover svenske kysten til Danmark og kanskje Tyskland. Begge hundene er rabis vaksinert, men jeg blir litt forvirret over ormkurer, stoppe i tollen, må jeg innom et vetrinærkontor i Danmark ?

Ble ikke så mye klokere av å lese på mattilsynet.

Noen som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusteregler...

Men okey - du må forholde deg til TO ting; inn i Sverige og så inn i Norge.

INN i Sverige (fra EU/Danmark/Tyskl., etc) = Ormekur tatt i utlandet innenfor de siste 10 dagene (skal bevitnes av veterinær/stå i passet).

INN i Norge (fra EU/Danmark/Tyskl., etc) = som ovenfor.

Men NÅ kommer "problemet": fra Sverige til Norge skal hunden ha fått en ormekur de siste 48 timene. DENNE kuren kan du signere for selv (egenerklæring fra Mattilsynet).

Så hvis du ikke har tenkt til å være i Sverige noen lengre tid på hjemreisen så sørger du for at du tar den ormekuren i Tyskland eller Danmark, og så passer for at du er i Norge innen 48 timer. Nada problem..

Hvis du skal bli i Sverige i mange dager så må du uansett gi ormekuren i Danmark/Tyskland e.l. for å komme inn i Sverige. Dessuten må du sørge for en ny kur (og da egenerklæring) innen de 48 timene.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen kan vel påstå at mattilsynets sider er veldig enkle å finne fram på...

Men dette fant jeg angående ormekuren som jo er det eneste man trenger tenkte på i tillegg til godkjent rabiesvaksine når man skal reise inn / ut av Danmark:

"Hunden eller katten skal være behandlet mot Echinococcus multilocularis med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i løpet av de siste 10 dagene før innførsel. Behandlingen må skje i avsenderlandet. Denne behandlingen skal gjentas i løpet av de første 7 dager etter innførsel til Norge. Krav om behandlingen mot Echinococcose gjelder ikke for ilder. KRavet gjelder heller ikke for hunder og katter som kommer direkte fra Finland."

Så du må altså reise til veterinær i Danmark for å gi ormekur før innreise til Norge igjen,ikke senere enn 10 dager før innreise, og gjenta behandlinga innen 7 dager etter innreise til Norge.

Alt må da gjøres av veterinær og stemples i hundens pass.

Om du skal reise hjem via Sverige, så er det jo egne regler for det.

Men de skiller på jevnlige grensepasseringer, da gir man hver 28 dag, og enkeltturer over grensa, da gir man innen 48 timer før hjemreise.

Jeg har reist så me på vår og forsommer i år at Gååtfred kommer inn under denne 28 dagers regelen.

Så ved siste grensepasseringa mi med han, gav jeg ingen ormekur, men gir innen 28 dager fra forrige kur.

Dette fordi han har fått 3 ormekurer på en drøy mnd ved innreise fra Sverige, og ut / innreise Estland.

Begynner å bli ganske innvikla...

Men send en mail til mattilsynet om du lurer på nor.

Eller ta en titt på denne siden her hvor jeg fant det om ormekuren:

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_ilder/_innf_rsel_av_hund_katt_ilder_eldre_enn_3_m_neder_fra_eu_e_s_land_unntatt_sverige__storbritannia_og_irland_61458

og her som du finner info om grensepassering Sverige:

http://www.mattilsynet.no/aktuelt/nyhetsarkiv/dyr/alle_hunder_og_katter_som_kommer_til_norge_fra_sverige_skal_v_re_behandlet_87968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...