Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker meg høns..


mara

Recommended Posts

Jeg har drømt om høns lenge, og nå som vi bor på "landet" med MASSE tomt, så kan det bli en realitet. Men hvordan begynner man? Må jeg drenere underlaget i hønsegården? Kjøper man høns på Finn.no? Må jeg søke naboer om 4-5 høner?

Utifra hva jeg kan se tror jeg at jeg ønkser meg Dverg Sussex, Cochin, Silkehøns eller Sebright. Er jeg på villspor? Det er viktig for meg at de har ett godt gemytt, ikke er altfor store, og at de legger greit med egg. Jeg tåler at de har lengre perioder uten egg, og forventer ikke egg hver eneste dag, men de skal heller ikke BARE være til "pynt".

Alle tips og erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høns er kos! :D Har dessverre litt dårlig tid, så kan ikke skrive så utfyllende. Men vet at det er flere med høns her på sonen! :)

Av rasene du nevner har jeg (trefarget)dvergsussex. Trivelige små høns som legger ganske greit med egg. De er dog ikke særlige vanlige i Norge, så kan være vanskelig å få tak i dem. Ser at du stort sett nevner dvergraser, så mener du kochin når du sier kochin, eller mener du dvergkochin? Stor forskjell i størrelse der nemlig, hehe. Dvergkochin er gjerne tamme og fine, trivelige hagehøns, men legger seg gjerne klukk, og kan være litt varierende når det gjelder eggproduksjon.

Selv har vi dvergaustralorp(søte små, gode eggleggere), sussex i stor og dverg, plymouth rock, brun italiener og minorka. Har stort sett valgt raser etter gemytt og eggproduksjon, men også litt etter tilgjengelighet.

Du trenger ikke å søke nabo, men kan la være å ha hane hvis du er redd for bråk. Høns krever lite stell. Litt mer dill når man kjøper daggamle kyllinger, men ellers så krever de bare mat og vann, og rengjøring av hønsehus i blant. Våre går løse i hagen så lenge noen er hjemme. De trenger et tørt og trekkfritt sted å være, og vi setter på litt varme inne i hønsehuset om vinteren.

Anbefaler:

www.fuglepraten.noForum hvor du kan spørre hønseentusiaster om hva du måtte lure på.

Hønsesafari(Gå inn på linken til "hønsesafari" så finner du en grei raseoversikt.)

Ønsker du en bok å lese så er "Hønsehold i hagen" av Steen Larsen en fin bok.

IMG_2112a-1.jpg

Hund og høns trenger heller ikke å være noe problem: Fra venstre: lohmann, minorka, brun italiener, irsk setter, plymouth rock og sussex.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i samme situasjon som jeg var i for et par år siden - jeg realiserte planene! Det er kjempehyggelig!! Dessverre måtte vi gi bort de små i forbindelse med flytting - men hønsehuset ble med på lasset :) Vi kjøpte det på Finn.no - en mann som lager de på bestilling. Veldig fint, han bor på Jæren - men hønsehuset kan fraktes. Annonsen ligger på finn om du søker på hønsehus. Ser du bor på Nøtterøy - om du vil kan du få se det "live" - det står nå i hagen på Tolvsrød der vi bor nå. Skal nok ha høner i det igjen en dag.

Vi hadde dvergkochin, silkehøner og forbefjæret dverg. Kjøpte de hos en oppdretter som driver med rasehøns.

Når jeg skal ha høns igjen vil jeg satse på en større rase. Det er jo hyggelig å la de gå fritt i hagen, og disse var veldig utsatt for å bli jaget av nabokattene. Tenker at de større og tyngre rasene er mindre lettskremte - men kan jo ta feil.

Jeg leste meg opp før hønene ble anskaffet, og boken som anbefalt av forrige som skrev innlegg er veldig bra!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, og gode tips! Virker som jeg har peila inn raser som passer mitt "bruk", men ang de som er vanskelige å få tak i...tips til hvordan man kan få tak i dem? Gode oppdretter på Østlandet? Og du på Tolvsrød: Har du link til annonse? Jeg bor selv i Åsgårdstrand, så er ikke lange veien forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant de første hønene mine på finn.no, resten fikk jeg tak i som egg fra brukere på fugleforumet. Anbefaler virkelig det forumet der, masse nytting info om hønsehold og raser :)

Skal du ha hane i flokken din bør han være like stor som den aller minste høna, litt lurt og tenke på hensyn med hva man ønsker av raser osv. Sebright er en veldig liten og mer pryd/pynte høne.. da ville jeg heller valgt noe annet om du vil den skal være til mer nytte enn bare pen og se på ;) finnes masse nydelige raser, kanskje se om du finner en oppdretter i nærheten og spør om og komme og kikke? :) Høns er utrolig koselig iallefall, så du kommer nok ikke til og angre! jeg for min del har høns som "Kjæledyr" og ikke bare for egg.. De er både tamme og sitter gjerne på fanget og lar seg bli kost med av ungene mine. I tilegg er de fine terapidyr, er så beroligene og sitte og se dem trippe fornøyde rundt i hagen. Så alle burde hatt noen høns i hagen syntes jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, og gode tips! Virker som jeg har peila inn raser som passer mitt "bruk", men ang de som er vanskelige å få tak i...tips til hvordan man kan få tak i dem? Gode oppdretter på Østlandet? Og du på Tolvsrød: Har du link til annonse? Jeg bor selv i Åsgårdstrand, så er ikke lange veien forøvrig :)

Du kan kikke litt på finn.no eller høre inne på fuglepraten.no. Evt. legge ut annonse selv. Silke og dvergkochin burde ikke være vanskelig å få tak i. Fikk mine dvergsussex fra en kar i Bergen som sa at han var en av få i landet som hadde dem(muuulig jeg blander sammen med dvergaustralorp nå, husker ikke helt), og jeg har ikke hørt om andre som har dem, men mulig du kan være heldig å få tak i noen. Sebright er ikke så vanlig, men sikkert ikke umulig å få tak i hvis du har litt tålmodighet. Er en del oppdrettere på Østlandet, så det går sikkert greit å få tak i høns innen rimelig avstand og tid. De fleste pleier dog å selge daggamle/unge kyllinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler fuglepraten.no hvor du kan finne oppdrettere i nærheten av deg. :)

Det er enkelt å komme igang, du trenger et hønsehus, enten kjøpt eller bygge selv. Det må være trekkfritt til vinteren, og lufting. De må ha rugekasser med litt høy i og vagler som de kan sitte på om natten. Det bør være lett å holde rent. Vi har selv kledd innvendig hus med presenning og har strø oppå.

Det er lurt å ha et uteområde med tak over, hvis ikke hønene går fritt hele tiden. Så kan de gå under når det regner. Pga hundene må jeg ha de inne i gjerde og det må være høyt og ingen hull. Har selv ikke netting over utearealet og det går fint. Men i områder med rovfugl bør man ha det.

Så må de ha matbeholder, helst hengende litt over bakken. Også vannbeholder hengende er det beste. Kar som står på bakken blir så fort skitne eller veltes lett.

Jeg har selv ingen hane. Det går kjempefint. De sier at 10 høner uten hane går greit. Blir det for mange, kan de sloss mer.

Det er moro med ulike raser. Jeg var selv litt opptatt av spesifikke raser før jeg fikk høns, men så fikk jeg flere ulike raser og blandinger tilfeldig, og jeg syns de er toppers allesammen. Jeg har godt inntrykk av sussex. Store, rolige og vennlige høns. Har to selv av rasen. Veldig trivelige høner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...