Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørehår,

Recommended Posts

Skrevet

Bajasen har en del "øregørr" bl.a i forbinelse med allergi.

Hårene jeg lurer på om jeg kan klippe er egentlig konstant "seige", så jeg lurer på om det kan lønne seg å fjerne dem slik at det ikke blir fullt så tett under der. Eller har de en funksjon? Mye mulig dette er et dumt spm, men er litt redd for å tulle rundt for mye i ørene hans.

Ørene blir renset jevnlig og er blitt bedre etter fòrendring etc.

Det er den lille pelstusten nederst i øret, i overgangen til der det blir vanlig pels. (Klarer rett og slett ikke forklare det bedre :whistle: )

(Første hund med tette, problematiske hengeører..)

Skrevet

Det er ganske vanlig å nappe hår i øregangen på hunden, hvis det er det du mener. På selve øret, altså på den frie delen av øret, er det jo mulig å f.eks. barbere dersom håret her er i veien eller plagsomt.

Som sagt - hår i øregangen er det mange som napper ut. På min rase "skal" det liksom gjøres, men siden min hund hater det, og siden hun aldri har hatt et eneste problem med ørene gjør jeg det aldri. Vetten mener disse hårene har en funksjon, og ikke trenger fjernes i det hele tatt.

Når det er sagt kan du nappe de ut om de er til bry. Da bruker du fingrene, rett og slett. Tommel og pekefinger og napper ut litt etter litt. Håret løsner lettere dersom du bruker "ørenappepulver". De fleste hunder synes det er ubehagelig å nappe slike hår. Min HATER det helt intenst, andre bryr seg knapt.

Vet ikke om det gav deg noen svar?

Skrevet

Jeg napper ørene til begge mine hunder. Det virker ikke som de synes det er vondt eller ubehagelig. Jeg bruker et spesielt pulver på fingrene for å få skikkelig tak (fås kjøpt på dyrebutikker). Det som ikke er aller innerst i øret kan man barbere eller klippe forsiktig bort. Bruk helst potesaks eller annen saks som ikke er så spiss hvis du ikke har full kontroll på hodet.

Skrevet

Takk, det gjorde det, litt hvertfall :lol:

Bajasens hår er liksom ikke i øregangen, mer i overgangen øret/hodet. Men er fortsatt redd for at det er for nærme. Pelstusten er såpass lang at den liksom legger seg over øregangen. Det er derfor jeg tenker den "tetter", men det kan jo like gjerne være positivt :icon_confused:

Redd for å vaske det også, i tilfelle han får vann i øret..

Men det er vel ikka vanlig å ørenappe Golden? Sluntrer jeg unna her? :o

Skrevet

Men det er vel ikka vanlig å ørenappe Golden? Sluntrer jeg unna her? :o

Det er først og fremst folk med raser med hår inne i selve øregangen som napper ører, så jeg ville slappet helt av der. :P

Skrevet

Det er først og fremst folk med raser med hår inne i selve øregangen som napper ører, så jeg ville slappet helt av der. :P

Det var da godt å høre! :innocent:

Ellers syns jeg dette med å "klippe rent" høres ut som det jeg ser for meg, så tror vi får prøve oss litt forsiktig med det. Satser på han ikke får varige mèn :wub:

Skrevet

Klipp bort tusten, du :D Retrivere har da ikke hår inni øra og da er der heller intet å nappe bort. Raser som har hår som vokser langt ned i ytre øregang, bør jo jevnlig nappes fri for hår for å unngå smuss, bakterier, betennelse, men det er da noe helt annet.

Skrevet

Klipp bort tusten, du :D Retrivere har da ikke hår inni øra og da er der heller intet å nappe bort. Raser som har hår som vokser langt ned i ytre øregang, bør jo jevnlig nappes fri for hår for å unngå smuss, bakterier, betennelse, men det er da noe helt annet.

Der er jeg litt uenig med deg. For jeg vet at mange sier dette burde gjøres, da også på min rase. Men jeg tenker at hunder er nå født med de hårene i ørene av en grunn. Og min har som sagt aldri slitt med noen form for øreplager, tross hårene hun har i øregangen. Jeg vet også om tilfeller der menneskets overdrevne fokus på å stelle og fikse på ører har ført til, mest sannsynlig, at hundens ører blir mye mer irriterte. Såå.. Det jeg mener er at - når det gjelder slike ting synes jeg man skal bruke litt skjønn. Gir ørehår problemer, napp dem vekk. Hvis ikke, la dem være slik de er fra naturens side! :)

Forøvrig bruker jeg å barbere innsiden av ørene på min innimellom. Hodet hennes ser ut som en golfball fordi hun har så tykk pels på ørene :P Dessuten synes jeg det er tryggere enn saks. Er livredd for å klippe feil i nærheten av ørene.

Skrevet

Jeg synes du skal klippe bort ørehåret slik at ørene får mest mulig luft. Bruk en klippemaskin eller butt saks(potesaks). Har hunden din øreproblemer er det viktig at de får mye luft slik at det ikke blir tett og fuktig nedi ørene.

Når det gjelder ørenapping (som bare gjøres på pelsstellraser) er det veldig omstridt og det er slettes ikke alle som napper. Jeg napper ved behov, men ser ofte at ørene til min hund blir litt irriterte etterpå og vurderer å kun barbere det ytterste øre for å åpne opp for luft.

Jeg legger ved linken til en blogg skrevet av en erfaren hundefrisør som viser hvordan hun klipper guggete hårete ører. Grooming smarter

Skrevet

Jeg har forsåvidt lært noe nytt i dag. Trodde alle hunder hadde hår i øregangen, slik som min, jeg :P Man lærer noe nytt hver dag! hehe

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...