Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet sammen med mindre rase


binodi

Recommended Posts

Jeg har lenge vore utrolig fascinert av whippeten som rase og kunne egentlig godt tenkt meg en en gang i fremtiden (les: om flere år). Har lest mye om rasen opp gjennom årene og møtt flere eksemplar (de mer sosiale variantene vel å merke).

MEN, fransk bulldog har og vil nok alltid være min hunderase nr.1, mens whippeten kommer som en svært god nummer 2, så det vil nok mest sannsynligvis alltid være en bulle i hus. Så spørsmålet er da; hvordan ville det gått med en whippet-valp og senere voksen whippet sammen med både en og to buller? Mine buller er av den store størrelsen; rundt 12 kg og oppover og de tåler jo en god støkk disse muskelbuntene, men vil de kunne leke ilag uten å bli skadet pga fart og slikt? Er litt bekymret rundt det at de skal bli nedløpt og skadet og slikt.

Og har whipsen noen spesielle anlegg for ikke å like hunder av samme kjønn, eller pleier de å gå greit sammen med stort sett alle hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sjeldent kjønnsaggresjon hos en whippet. De er fra gammelt av avlet for å leve i store flokker, og da lønner aggressjon seg sjelden. De fleste jeg kjenner har godt språk, og vet hvor grensen går. Jeg vet ikke om whippeter som går dårlig sammen med andre raser, men jeg vet om flere som går ekstremt godt sammen med sine egne... men det trenger ikke å bety noe for en whippet som vokser opp i lag med andre raser.

Vår whippet har gått godt med bulledyr og terriere, alt fra fransk bulldog, boston terrier, og staffer har han stort sett gått bra sammen med. Det har i hvert fall ikke vært noe bråking.

Jeg tror det skal gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Spinoza så erfarer jeg også at whippeten er trivelig ilag med andre hunder og ikke byr på store utfordringer. Det som jeg derimot har opplevd med whippet og sheltie er at leken noenganger er for røff for sheltien sin del, men det har ikke vært noe problemer å dempe whippeten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fransk bulldog en skikkelig tøff rase da? Altså hardfør? Casper leker og herjer med en 11 måneder gammel tispe, hun tåler alt hun. Casper regulerer seg etter størrelsen, legger seg ned og sånn når de har brytekamp, men hun blir sparket bortover omtrent, tygd på, i det hele tatt, hun virker å tåle alt synes jeg. Så jeg ville vel heller tenkt omvendt kanskje jeg da, om bullen blir for voldsom for whippeten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar så langt. Jeg tror og håper også det vil gå greit, er jo endel år til en eventuell whips blir en del av flokken her, men liker å gjøre god research i forveien.

Etter det jeg har lært så er det ganske behagelige hunder som ikke gjør så mye ut av seg, akkurat som den franske. Vi har heldigvis endel store jorder rundt oss, så whipsen kan jo eventuelt rase rundt litt for seg selv også om den vil.

Lola Pagola: Jo, den franske er en tøff og hardfør rase, men likevel med den farten en whippet kan komme opp i i lek så kan det jo gå litt galt. Òg så tenkte jeg litt på at jeg ikke vil at bullen (eventuelt bullene) skal bli helt overkjørte bare de skal leke litt sammen.

Spinoza: Kjekt å høre at de kan bryte litt, bullen er jo ekspert på bryteleker.:D Alltid morsomt å se på buller som leker sammen.

Noen som trener agility eller kløvtrener med whippeten sin? Liker godt agility, men nåværende bulle er ikke så fokusert, liker godt å springe rundt på banen og gjennom hinder, men konkurranse går nok ikke med hun da hun er oversosial og vil nok heller hilse på tilskuerene enn å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg ville vel heller tenkt omvendt kanskje jeg da, om bullen blir for voldsom for whippeten :P

Jeg trodde dette før jeg fikk en whippet i hus - men det har vist seg at whippeten er ganske jevn med de fleste aktive hunder, og dette er en erfaring jeg tror mange med whippet også har gjort seg. De er faktisk ganske så røffe i lek, slik Victor nevner.

Noen som trener agility eller kløvtrener med whippeten sin? Liker godt agility, men nåværende bulle er ikke så fokusert, liker godt å springe rundt på banen og gjennom hinder, men konkurranse går nok ikke med hun da hun er oversosial og vil nok heller hilse på tilskuerene enn å løpe.

Fysisk er whippeten perfekt for agility, men du må nok ha litt tålmodighet med den om du vil satse på dette. Fokus kan være et problem i ung alder (som vokser pleier de å være roligere, og jeg har lyst å tro at dette innebærer en mer fokusert hund også... men jeg har ikke erfart å leve med voksen whippet enda), og trening i små, konsentrerte mengder er nok veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Som oppdretter av rasen så kan jeg fortelle at whippeten blir ofte valgt som en tilleggsrase. Og den er veldig fleksibel når det gjelder andre raser. Jeg har solgt whippet til noen som har to franske bulldog og det har gått strålende. Har ikke hørt om det har vært noe problem hos de ihvertfall :) Men hunder er jo så forskjellige så ingen garanti kan mann gi. Så lenge de Franske Bulldogene er trivelige så er det ikke noe problem. En whippet er svært tilpassningsdyktig og en allsidig hunderase:)) lykke til om det en gang skulle bli en whippet i huset. Jeg bare annbefaler rasen på det sterkeste.

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...