Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til hundemat til fuglehund?

Richolove

Recommended Posts

Hei! Jeg lurte på om det er noen der ute som vet om bra type fôr til fuglehunder? Jeg har ikke så mye peiling på fôr å sånt, da bikkja spiser hva som helst. Akkurat nå har han Hills, men er åpen for å prøve annet.

Han er en Engelsk setter blanding, med litt border collie i seg.

Noen tips?

5791315573

Jeg får ikke til det bilde greiene! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Vom&Hundemat, selvfølgelig! Rent kjøtt som de aller, aller fleste hunder finner helt himmelsk å spise, til og med min kresne vannhundfrøken. De har mange typer å velge mellom, alt fra ren vom, "hundemat", som er en blanding av ulike kjøttprodukter, 100% kylling, sprinterversjon til aktive hunder etc.

http://vomoghundemat.no/

Ellers, siden jeg jobber i dyrebutikk, har vi fått positive tilbakemeldinger på Royal Canin sitt setterfôr. Det er spesielt tilpasset aktive hunder, som ofte settere er.

http://www.royalcanin.no/Setter+27+ADULT.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRfW2R.ips?template=ipdview

Selv forer jeg 40/60 med RC og V&H, og synes det fungerer utrolig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet ville jeg definitivt gått for vom og hundemat ja, nr.33 bruker jeg.

Det må ikke bestilles fra nett nei, gå inn på http://www.vomoghundemat.no/ der ligger det liste over forhandlere.

Jeg er litt sløv med å ta opp fra fryseren i perioder, så jeg gir hill's i tillegg/stedenfor. Så går fint an å kombinere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg sett gode resultater med RC, både på setter og münsterländer. Eukanuba fikk begge litt tørrere pels av, ikke dårlig altså, men de har mye bedre glans nå. Men kjekt å gi litt olje ved siden av om man bruker tørrfór.

Meeeen på min egen fuglehund bruker jeg som mange her inne, V&H (foreløpig valpefóret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt hills, eukanuba, pro plan, vom og hundemat, royal canin, specific+++ på mine, og de fungerer like fint på alt. Når det gjelder smakelighet så ser de ut til å like vom og hundemat og pro plan best, men alt går ned. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke liker hills, så er det jo verdt å prøve med et bytte.

Vom og hundemat pleier å være noe hunder liker godt, men det krever at man har plass i fryseboksen. Hos oss er i hvert fall pro plan et av de merkene hundene liker best. Pleier å bytte med jevne mellomrom jeg da. Innbiller meg at hundene ikke har vondt av litt variasjon, og de har mager som tåler alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av en eller annen grund fått for meg at hunder skal ha kun en type fôr, da jeg har hørt om du skal bytte fôr så må du blande gradevis sånn at det blir mer og mer av det nye fôret etterhvert som dagene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Mye og velge mellom og en fuglehund har gjerne en høyere forbrenning derfor har leg likt å bruke et litt kraftigere for enn valnig adulten. Nå så forer jeg fuglehunden på V&H og er fornøyd med den. Hvis du har fått matvette som er rimelig normalt til en border collie i hunden så får jeg si som vetrinæren min dem kan være hobby anorektikere fram til 1,5 år san ca, vår var det fram til 2,5 år. Før så spiste hun minimalt men hadde bra vekst kunne vært litt bedre på vekt, så i vinter bang der la hun på seg og blitt en mester i å tigge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir jo ikke brukt til jakt eller noe sånt, så jeg får ikke gått 3 timers lange turer med han hver dag. Så da er jeg redd for at han skal bli for tykk. Han er veldig fin i kroppen sånn han er nå, men mange har sagt til meg at han garantert kommer til å bli overvektig siden han egentlig trenger å springe i 3 timer hver dag. Det er jo mest Engelsk setter i han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du får bare se tiden ann med om han blir tykk eller ikke. Men det går da ann å begrense mat/godbiter intaket også så han ikke blir tykk. Siden han er fin i kroppen hadde jeg ikke styrt noe mer med maten han holder jo vekta. Også får du se om du kan ta noen sykleturer med han da får dem løpt litt selv om du ikke bruker tre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...