Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål ang stjeling


Ithildin

Recommended Posts

Jeg har det som blir kalt en kjøkkenbenksurfer (ridgeback)... hun spiser alt som kan spises og tar gjerne rett fra benken. Når jeg er hjemme, så stjeler hun ikke, men har kommet hjem der fishermans friend har gått ned på høykant og i dag klarte hun å rappe flere munnfuller rent smør når vi var på besøk hos mamma(litt kvalm hund ;o) ). Hun er 5 år og har ikke noen spesielle unoter med unntak av dette. Er det noen tips om hvordan jeg kan evt trene bort dette? Eneste fordelen er jo at jeg har blitt skikkelig flink til å rydde bort etter meg da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren min stjeler absolutt alt som stjeles kan, også rett foran nesa på oss. I ren refleks brøler vi "nei" når vi tar henne på fersken, men i det store og hele er det flere år siden vi ga opp å avlære det (hun er 7,5 år nå). Ingen hunder er perfekte, og dette er hennes største "feil". Irriterende? Ja, innmari! Særlig når hun stjeler ting som er tiltenkt en spesiell anledning, eller matpakka man ikke har tid til å smøre om igjen fordi man må rekke bussen. Vi er blitt flinke til å rydde bort ting fra bord og benker og følger hele tiden med på hvor hunden er hvis hun flytter seg fra en liggeplass til et annet sted. Innimellom skjer det allikevel en glipp, og da er det ikke stort annet å gjøre enn å ta fra henne maten og bli litt irritert på seg selv fordi man ikke fulgte bedre med.

Når hun er hjemme alene, og på natten, er hun stengt av slik at hun ikke har tilgang til etasjen hvor kjøkkenet (og dermed all maten) befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det som blir kalt en kjøkkenbenksurfer (ridgeback)... hun spiser alt som kan spises og tar gjerne rett fra benken. Når jeg er hjemme, så stjeler hun ikke, men har kommet hjem der fishermans friend har gått ned på høykant og i dag klarte hun å rappe flere munnfuller rent smør når vi var på besøk hos mamma(litt kvalm hund ;o) ). Hun er 5 år og har ikke noen spesielle unoter med unntak av dette. Er det noen tips om hvordan jeg kan evt trene bort dette? Eneste fordelen er jo at jeg har blitt skikkelig flink til å rydde bort etter meg da ;o)

Du kan få bytte med en som spiser hundemøkk. :whistle:

Fleipa bare m.h.t. det byttet. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen tips om hvordan jeg kan evt trene bort dette?

Det måtte da være om du eventuelt fant en belønning som kunne overgå maten hun stjeler som forsterker. Det blir vanskelig tror jeg - det er en grunn til at mat brukes i trening som belønning, nettopp fordi det er det beste mange hunder kan tenke seg.

Så jeg tror kanskje du har et lettere mål om du trener deg selv opp i å holde hunden borte fra kjøkken - helt generelt :D

Hunder stjeler mat - ofte. A fact of life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte da være om du eventuelt fant en belønning som kunne overgå maten hun stjeler som forsterker. Det blir vanskelig tror jeg - det er en grunn til at mat brukes i trening som belønning, nettopp fordi det er det beste mange hunder kan tenke seg.

Så jeg tror kanskje du har et lettere mål om du trener deg selv opp i å holde hunden borte fra kjøkken - helt generelt :D

Hunder stjeler mat - ofte. A fact of life.

lol nei mat er livet for Eira, så finner nok ikke noe bedre. Jeg får nok bare bli enda flinkere å rydde bort alt som kan tolkes som mat...gudskjelov har hun ikke funnet ut hvordan hun skal åpne skuffer... enda...selv om hun fint åpner dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...