Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en norsk Cesar Millan?


julnil

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Det finnes wannabes - men NEI, det finnes ingen norsk utgave av Cæsar Milan. NEVVER! Var en suppegjøk som var i avisen, eller på lokaltv eller noe for en tid tilbake og vedkommede forsøkte å fremstå som om han var Norges svar på CM, hele fyren var en vits og det var rimelig tydelig at han ikke hadde forstått noe som helst.... Latterlig!

Så nei, det finnes ingen norsk CM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes wannabes - men NEI, det finnes ingen norsk utgave av Cæsar Milan. NEVVER! Var en suppegjøk som var i avisen, eller på lokaltv eller noe for en tid tilbake og vedkommede forsøkte å fremstå som om han var Norges svar på CM, hele fyren var en vits og det var rimelig tydelig at han ikke hadde forstått noe som helst.... Latterlig!

Så nei, det finnes ingen norsk CM

Var det jeg tenkte, mange som prøver, men ingen som fikser det på samme måte nei. Så jeg er litt spent på hvem KarpeSkrotum tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg synes jeg kjører en Cesar Milan aktig greie med sine hunder. Når Milan er på sitt beste altså. :P Avslappet og rolig, men er ikke redd for å ta i de om de ikke oppfører seg. Han bruker ord som lederskap og sånn. Han har drevet mye med hundesport da, (han har noen lydighetschampionat under beltet) og det vet jeg ikke om Milan gjør eller har gjort. På et tidspunkt hadde han sju schäfere hjemme. 6 hanner og ei løpsk tispe til tider, alle gikk løse både hjemme og på tur. Det var enkelt sa han. Han har også rehabilitert masse problemhunder som var på avlivningens rand, type red zone eller hva det nå er Milan kaller dem.

Vi har hatt mange interessante diskusjoner jeg og han. En knakanes kul dude. :)

For øvrig var det utrolig artig når han fikk seg bulldog! En helt annen type hund enn det han er vant til, da måtte selv en gammel og megaerfaren hundemann innse at det er fortsatt ting å lære. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er mange som prøver å melke av CM suksessen og er useriøse/kunnskapsløse i metoden(e) som blir brukt. Men CM roen og hans metoder har jeg erfart (sett på) blitt gjort her i Norge og denne personen kunne sine saker. Nå er ikke jeg enig i metoden(e) som brukes og ser derfor ingen grunn til å oppgi dennes navn - Svaret på spørsmålet blir uansett ... det fins norsk(e?) de som virkelig kan disse metodene og som utfører de meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker har rett og slett noe ved seg som hunder faller for. Mennesker som leser hunder godt og gir tydlige signaler som ikke vi "vanlig dødlige" ser. For meg som har en til tider hyper og oversosial/nervøs hund i møte med mennesker, så ser jeg lett hvem som kan ha litt eller mye av denne egenskapen.

Et morsomt eksempel var da jeg og samboeren var å skulle møte en RR-oppdretter for noen månder siden, og ungen til fôrverten (som hadde tispa som skulle parres) hadde en helt utrolig innvirking på min lille sprellefant - og han er alt annet enn vant med unger.

Mange av disse "hundeviskerne", CM m.f., har nok en slik egenskap, men de bruker den (desverre) på helt forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han gir så tydlige signaler hadde han vel ikke trengt å bruke strupehalsbånd og strupe bikkja tom for luft og tuppe den i sia? :icon_confused:

Som jeg sa; (desverre) forskjellige metoder. Men selv om han bruker metoder (og fikser og trikser litt med kameraet skrudd av) så betyr det ikke at han ikke kan være flink med hunder. Det som er viktig å huske på er at han jobber med hunder med ekstreme adferdsproblemer, så selv om jeg og de fleste andre av oss ikke ville tydd til samme metoder, så betyr ikke det at det ikke funker og kan være til hundens beste.

97% OT: Anbefaler alle å se South Park-episoden "Tssst". Genial episode! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa; (desverre) forskjellige metoder. Men selv om han bruker metoder (og fikser og trikser litt med kameraet skrudd av) så betyr det ikke at han ikke kan være flink med hunder. Det som er viktig å huske på er at han jobber med hunder med ekstreme adferdsproblemer, så selv om jeg og de fleste andre av oss ikke ville tydd til samme metoder, så betyr ikke det at det ikke funker og kan være til hundens beste.

97% OT: Anbefaler alle å se South Park-episoden "Tssst". Genial episode! :D

Nei tviler ikke på at han er rolig og flink, bare tankegangen hans og metodene han bruker jeg ikke er så begeistra for. Men at det hjelper å være rolig og sanset er det jo ingen tvil om :) Men, hvis hunden har så ekstreme adferdsproblemer - kanskje det beste for hunden faktisk er å sovne inn? :icon_confused: Selvom det høres brutalt ut..

Haha, sett south park episoden flere ganger, morsom - og jeg synes det er bra Cesar har selvironi som bruker den episoden på forestillinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det enkleste, så la oss gjøre det :rolleyes2:

Det handler jo ikke om at det alltid er det enkleste (selvom det helt sikkert er derfor i situasjoner også), men at det er det beste for hunden. Det å være død er ikke noe velferdsproblem - det kan (og er veldig ofte) atferdsproblemer være (for ikke å snakke om enkelte treningsmetoder som blir brukt på atferdsproblemer).

Jeg synes man skal være forsiktig med å kimse av avliving pga atferdsproblemer. Jeg skjønner ikke hvorfor dette blir sett på som det værste alternativet. Det er mange som går mange runder med seg selv etter måneder og år med tilrettelegging, motbetinging, trening. Man ser at hunden ikke takler situasjoner uansett hva man gjør, og da må det være bedre å få slippe (for både hund og eier). Også er den harde sannhet sånn at det er mindretallet av oss som ønsker/velger å flytte førtito mil til gokk og stå opp klokka 4 om natta for å lufte bikkja sånn at man slipper unna de verste problemene. En hund som ikke klarer å tilpasse seg kravene våre, de dør. Og det er kanskje greit med tanke på hvilken retning avlen ville tatt om alt fikk leve (skjønner at ikke alt som lever blir avlet på, men du ser poenget ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om at det alltid er det enkleste (selvom det helt sikkert er derfor i situasjoner også), men at det er det beste for hunden. Det å være død er ikke noe velferdsproblem - det kan (og er veldig ofte) atferdsproblemer være (for ikke å snakke om enkelte treningsmetoder som blir brukt på atferdsproblemer).

Jeg synes man skal være forsiktig med å kimse av avliving pga atferdsproblemer. Jeg skjønner ikke hvorfor dette blir sett på som det værste alternativet. Det er mange som går mange runder med seg selv etter måneder og år med tilrettelegging, motbetinging, trening. Man ser at hunden ikke takler situasjoner uansett hva man gjør, og da må det være bedre å få slippe (for både hund og eier). Også er den harde sannhet sånn at det er mindretallet av oss som ønsker/velger å flytte førtito mil til gokk og stå opp klokka 4 om natta for å lufte bikkja sånn at man slipper unna de verste problemene. En hund som ikke klarer å tilpasse seg kravene våre, de dør. Og det er kanskje greit med tanke på hvilken retning avlen ville tatt om alt fikk leve (skjønner at ikke alt som lever blir avlet på, men du ser poenget ;) ).

Likevel, denne floskelen om at døde hunder ikke lider, og at man gjør det for hundens beste er helt på trynet. Hvis du kunne spurt hunden, og den faktisk var i stand til å forstå konseptet - hva tror du den ville svart? En hvilken som helst hund med et middels til alvorlig adferdsproblem?

Og så dette med at "hunder som er så aggressive kan ikke ha det godt med seg selv" - jo, klart de kan. Det er ikke alt som er fryktaggresjon og selv fryktaggresjon er uproblematisk hvis man kan unngå å skremme hunden, sant? Men det funker ikke FOR OSS. Og det er greit at man faktisk ikke kan ha en hund som er direkte farlig, men vær nå ærlig om det da, kall en spade for en spade.

Joda, en del hunder har så store problemer med seg selv at de faktisk lider i hverdagen, selv om man legger opp ting for dem. Men for en stor del så er det vi som definerer forholdsvis naturlig adferd som problematisk og uønsket og gjemmer oss bak tomme floskler. Jeg synes det er helt teit å si "en død hund lider ikke" og får lyst å svare like teit - hvordan vet du det? Har du vært død noen gang? Vi skal alle dø en gang, men vil du ikke helst leve en god stund til? Hvorfor skulle det være annerledes for en hund?

Hvis jeg kunne velge mellom å bli avlivet og at noen ga meg juling i håp om at det ville gjøre meg i stand til å fortsette å leve, så vet jeg hva jeg ville valgt. Og det er worst case scenario med noen av de hundene det er mest blest om, enten så får man orden på dem med kanskje kraftige midler eller så mister de livet.

<end rant>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så riktig og så viktig, Argyros!

Jeg tror det kan være så vanskelig for oss å skille på hva som er et problem for oss og hva det er som faktisk er et problem for hunden. Og hele den der "en død hund lider ikke" blir fort både en ansvarsfraskrivelse og en minimalisering av egenverdien i et hundeliv. Selv om det ikke gjør vondt å være død, så skal man ikke glemme at selve livet er unikt og har enorm verdi, og det er verdt en ekstra innsats for å redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tviler ikke på at han er rolig og flink, bare tankegangen hans og metodene han bruker jeg ikke er så begeistra for. Men at det hjelper å være rolig og sanset er det jo ingen tvil om :) Men, hvis hunden har så ekstreme adferdsproblemer - kanskje det beste for hunden faktisk er å sovne inn? :icon_confused: Selvom det høres brutalt ut..

Hvorfor avlive bikkja, når han faktisk får den til en balansert hund som kan leve et normalt hundeliv med andre hunder? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor avlive bikkja, når han faktisk får den til en balansert hund som kan leve et normalt hundeliv med andre hunder? :icon_confused:

Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du. Men selvfølgelig, man bør jo selvsagt jobbe mye med problemet før man evt. avliver. "Er dette noe jeg vil og KAN leve med i 10 år til?" bør man vel egentlig spørre seg..

Når det jeg har sagt har jeg selv en agressiv 4,5 år gammel hund som ikke er "helt god". MEN vi bor faktisk hundreogførti mil i gokk (:P) og kan tilpasse oss henne. Hun trenger aldri å være med meg på steder jeg vet hun ikke takler å være på og jeg har lært å unngå situasjoner hun ikke takler og når jeg flytter ut, så blir hun ikke med meg, men blir igjen hos pappa og der skal hun forhåpentligvis leve til hun blir gammel og grå ;) Så jeg "tror" jeg vet endel mer om hvordan det er å ha en agressiv hund enn folk som aldri har hatt det og vil redde alle hunder med adferdsproblemer for enhver pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du. Men selvfølgelig, man bør jo selvsagt jobbe mye med problemet før man evt. avliver. "Er dette noe jeg vil og KAN leve med i 10 år til?" bør man vel egentlig spørre seg..

Når det jeg har sagt har jeg selv en agressiv 4,5 år gammel hund som ikke er "helt god". MEN vi bor faktisk hundreogførti mil i gokk (:P) og kan tilpasse oss henne. Hun trenger aldri å være med meg på steder jeg vet hun ikke takler å være på og jeg har lært å unngå situasjoner hun ikke takler og når jeg flytter ut, så blir hun ikke med meg, men blir igjen hos pappa og der skal hun forhåpentligvis leve til hun blir gammel og grå ;) Så jeg "tror" jeg vet endel mer om hvordan det er å ha en agressiv hund enn folk som aldri har hatt det og vil redde alle hunder med adferdsproblemer for enhver pris..

Hvordan kan han ha et titalls pitbuller og amstaffer i en stor flokk sammen om de er tikkende bomber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan han ha et titalls pitbuller og amstaffer i en stor flokk sammen om de er tikkende bomber?

Hæh? Hvem har sagt at hundene hans er tikkende bomber? Og hvor kommer rase inn? Just whaaat?

Forresten, hundene hans er ikke løse sammen uten at det er noen tilstede. Og til og med Cesar Milan anbefaler å avlive hunder han mener ikke har livskvalitet og gode framtidsutsikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...