Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp litt fort!


soelvd

Recommended Posts

Hei! I dag ble Fanta plutselig HELT rar. Hun kom opp på fanget til oss, er utrolig treg i bevegelsene, stiv, virker livredd og engstelig, Hun skjalv (hvordan i alle dager bøyer man "skjelve"? )veldig og det kom på en måte i rykk og napp, minner om måten vi skjelver på når vi fryser. Hun var heeelt apatisk, bare stirret ut i luften og om vi pratet til henne ristet hun enda mer. Vi har sett denne skjelvingen noen ganger tidligere og kjenner godt igjen "sinnsstemningen" fra når hun er aggressiv, ligger i sofaen og vi vet at "nå kan vi ikke hilse på henne, da blir hun sinna". Men i motsetning til tidligere så søkte hun kontakt nå. Lå først ved beina våre og når jeg kikket ned på henne så hun rar ut, inviterte henne opp og da hoppet hun opp på fanget men i veeeeldig sakte bevegelser, som sagt helt rar og apatisk. Og ville ikke ha godbit heller, noe som er veeldig uvanlig. Så, etter 15 min, ca så var hun seg selv igjen, lekte litt, ville ha mat. Nå, noen minutter senere er hun igjen litt rar, men ikke i samme grad. Ligger ved beina våre og vil tydelig ikke at vi skal ta kontakt, om vi forsøker å flytte på henne er hun veldig motvillig, må nesten løfte henne opp etter halsbåndet før hun vil reise seg. Men skjelver ikke lenger.

Hva gjør vi? Forsøker å ringe dyrlegen men ikke fått tak i han enda. Kan det være epilepsi feks? Noen erfaringer? Og bør vi fortsette med dyrlegen eller kan det vente til i morgen? Jeg vet ingen kan svare på det, men hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok dratt til veterinær med en gang, men da inn til veterinærhøyskolen om jeg hadde hatt anledning til dette. For man vet joikke hvor mye skade slike anfall gjør på hunden og hvor mange den vil kunne få. Stakkar lille vovven, og stakkar dere da.

Jeg har en venninne som har en toller, og hennes hund har lignende anfall, men søker da ikke kontakt, og glefser som en gal rundt seg. Slik jeg forstod det var det noe som var vanlig på rasen. Så kanskje du også kan kontakte oppdretteren til Fanta, eller en annen oppdretter av toller for å høre om de kjenner til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også mild grad av epilepsi ...

http://www.k9web.com/dog-faqs/medical/epilepsy.html#seizure-type

Det tenkte vi og, men av erfaring er jeg ikke glad i å sette folk på tanken så sa ignenting. Snakket med dyrlegen nå, han mente at så lenge hun roet seg skulle hun få ro, fred og slappe av. Han mente også at det helt klart hørtes ut som epilepsi.

Han ville helst vente til i morgen, fordi doseringen av medisin må være mye sterkere om hun er under anfall enn utenom. Så vi skal dit i morgen for å starte utredning. Og fikk streng beskjed om å ringe tilbake om hun ble verre, apatisk igjen, etc. TAkk for svar :)

Jeg hadde nok dratt til veterinær med en gang, men da inn til veterinærhøyskolen om jeg hadde hatt anledning til dette. For man vet joikke hvor mye skade slike anfall gjør på hunden og hvor mange den vil kunne få. Stakkar lille vovven, og stakkar dere da.

Jeg har en venninne som har en toller, og hennes hund har lignende anfall, men søker da ikke kontakt, og glefser som en gal rundt seg. Slik jeg forstod det var det noe som var vanlig på rasen. Så kanskje du også kan kontakte oppdretteren til Fanta, eller en annen oppdretter av toller for å høre om de kjenner til slikt?

Les innlegget over :) Og vi bor på vestlandet, så vanskelig med veterinærhøyskolen. Fanta er jo aggressiv, og som sagt var dette samme sinnstemning. Kan dette være en forklaring på problemet?

Får ikke kontakt med oppdretter men skal snakke med hun som har faren og høre, har god kontakt med de og. Stakkar Fanta ja, og stakkar meg og synes jeg. Vet ikke hvem som skjalv mest, jeg. Ekkelt når veslejenta ikke har det bra.

Hva slags medisiner bruker de? Hvorfor er de så forsiktige med doseringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å film det hvis du har mulighet, jeg fikk beskjed om det da vi prøvde å finne ut av "anfallene" til Josie. Det kan være vanskelig for en veterinær å si om det er epilepsi eller ikke hvis de ikke ser det selv (det var beskjeden jeg fikk, i hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å film det hvis du har mulighet, jeg fikk beskjed om det da vi prøvde å finne ut av "anfallene" til Josie. Det kan være vanskelig for en veterinær å si om det er epilepsi eller ikke hvis de ikke ser det selv (det var beskjeden jeg fikk, i hvertfall).

Da skal vi forsøke det om det kommer tilbake. Selv om dyrlegen virket ganske sikker i sin sak. Nå rister hun bare smått, beveger seg veldig sakte, etc. Og er utrolig tung å bevege på. Stakkar jenta :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange dyrleger stiller diagnosen relativt fort jeg. Min forrige hund fikk diagnosen over tlf en lørdagsnatt. Jeg fikk beskjed om å slappe av til mandag og så komme inn. Dog var det vel i grunnen ingen tvil hos min hund, men allikevel. jeg krevde alle mulige undersøkelser, selv om dyrlegen sa det var "waste of money"...

Godt forslag å filme det synes jeg. Og så vil jeg tro vanligste epilepsimedisin er fenemal. Og overdosering kan føre til at du får en neddopet hund. Var en dyrlege som ga min hund ti ganger så høy dose, noe som resulterte i at han knapt klarte å gå :hmm: Heldigvis var jeg kjapp til å si at dette ikke var aktuelt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange dyrleger stiller diagnosen relativt fort jeg. Min forrige hund fikk diagnosen over tlf en lørdagsnatt. Jeg fikk beskjed om å slappe av til mandag og så komme inn. Dog var det vel i grunnen ingen tvil hos min hund, men allikevel. jeg krevde alle mulige undersøkelser, selv om dyrlegen sa det var "waste of money"...

Godt forslag å filme det synes jeg. Og så vil jeg tro vanligste epilepsimedisin er fenemal. Og overdosering kan føre til at du får en neddopet hund. Var en dyrlege som ga min hund ti ganger så høy dose, noe som resulterte i at han knapt klarte å gå :hmm: Heldigvis var jeg kjapp til å si at dette ikke var aktuelt for min del.

Takk for svar. Han her virket veldig nøye på det, som sagt ville han helst ikke se på det før i morgen, for da kunne vi starte testingen med å se hvor liten dose hun kunne bli bedre på, om du skjønner. Er fenemal skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som eplepsi ja. Hvordan aggresiv er det Fanta er?

En annen mulighet er jo tollersyken, men det virker ikke som om symptomene stemmer helt. Høres absolutt ikke noe hyggelig ut:(

Hun var mataggressiv. Det er blitt mye bedre. Men hun har også vært aggressiv i andre situasjoner, uten at vi har klart å se noen sammenheng. Syntes det var litt rart når dyrlegen ikke fant noe fysisk galt når vi sjekket dette. Hun knurrer omtrent bare vi kikker på henne, blir veldig rar, stiv, anspent (akkurat som i dag, påfallende merkelig sammenheng). Vi har lest om tollersyken men klarer ikke helt se at det kan være det.. Takk for svar, absolutt ikke hyggelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...