Gå til innhold
Hundesonen.no

Etter operasjon


Recommended Posts

Har nå min første opererte hund noensinne, så dette er nytt teritorie for meg :icon_redface:

Emma ble operert på mandag for å se hva som feiler blæra hennes.

Så nå har hun jo sydd og geier, 21 sting ble det :) Jeg er jo virkelig hønemor, så jeg har panikk for alt, hvor mye kan hun bevege seg? er såret normalt? hva om det skjer noe galt? osv:P

Så da tenkte jeg jeg kunne spørre her om erfaringer.

Hun går med halskrage(den takes av når jeg føler meg trygg på at jeg følger med hele tiden), potesokker på bakføttene(prøver og klø seg) og innimellom har vi på en bandage, men den er ikke på ofte da jeg tenker såret må ha luft:)

Hun ser ikke ut til å vere plaget noe mere en at det klør litt når det gror, men det regna jeg med uansett.

Bilder av syklingen:

DSC_0024-2.jpg

DSC_0004-1.jpg

Her er stingene hennes:

DSC_0034-1.jpg

Er litt usikker på de blodutredelsene, men fått besked om at det er vist normalt og kommer fra plasteret som har vert på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge såret gror normalt uten noe form forendringer eller væskeoppfyllinger, så trenger du ikke bekymre deg. Ha på kragen og pass på at alt av underlag er helt rent. Har du vært ute kan du dryppe litt pyrisept over såret, men ikke gni. det er viktig å la såret få luft. Er hunden i fin form og normal matlyst er det et bra tegn. Pass på aktivitet og ta det med ro helt til stingene er tatt. Ingen løping og brå bevegelser eller strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Mira ble sterilisert var jeg i samme situasjon som deg, nervøs for alt, men hun hadde boddy på, så slapp krage.

Men så lenge såret ser bra ut, at det ikke blir rødt og hovent eller vamt så skal dette gå bra, hvis hun blir skitten så drypp på pyrisept så går det nok bra. Jeg hadde hun i bånd den første uken, så hun fikk ikke mulgihet til å løpe noe særlig før det var grodd litt. Hønemor som jeg er så turte jeg ikke noe annet da jeg var redd det skulle revne eller noe :lol: Haha. Men det gikk helt fint og hun taklet det helt uten problemer. Jeg ville også passe på at såret fikk luft, da det gror fortere, men det kan jo være lurt å dekke det til hvis det er skikkelig grisevær ute og det skvetter opp under magen hennes, enklere å hindre at det kommer unødvendig bakterier o.l i såret.

Dette ble et skikkelig rotete innlegg, men håper du får bruk for noe av det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ganske enkelt ha holdt meg til tisseturer til stingene taes. Ja det er ikke greit når de begynner å bli i form igjen og vil ut og gå, men det er bare til deres eget beste.

Så lenge såret ikke ser rødt eller hovent ut, er det bare å sørge for å ha hunden ren på magen som de sier over her, og ikke gjøre noe mer med det.

Saltvannsløsning eller pyrisept er supert å bare rense forsiktig rundt med hvis det skulle komme noe.

Pleier som oftest å klare seg selv helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene hund var gjennom et stort inngrep kun 4 mnd gammel..

Da var oppskriften veldig grei.

KUN tisseturer frem til stingene var tatt.

Skjerm ble brukt når jeg ikke fulgte med, men siden jeg på tidspunktet var sykmeldt satt jeg stort sett med Pan på fanget fra tidlig om morgen til sent på kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...