Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på fly for første gang?

BareLinn

Recommended Posts

Hei :)

Lenge siden jeg har vært aktiv her, men nå har jeg noen spørsmål,og da er gode gamle "sonen" , god å falle tilbake på .. Selvom mye er forandret :P

Men over til spørsmålene ..

Jeg har en hund som nylig fylte 9år,og som aldri har brukt bur før. Han har heller aldri kjørt fly.

Men nå .. Denne sommeren så har jeg fryktelig lyst å ta han med meg hjem til familie,og venner, så han kan få hilse på de også.

Han har ikke sett de på snart 2år :)

Og de savner han masse, der nede også.

Problemet er at det er snakk om nesten 50mil. EN vei.

Jeg kjører ikke bil,og det er heller ingen som kan kjøre/hente. Ikke når det er så langt!

Da har vi valget ..

Først 4t med båt, så 8timer med tog, EN vei.

eller å fly, noe som tar 1time,og tog "hjem",noe som tar ca 2timer.

Han takler buss,tog,og båt kjempebra,og ligger i ro hele veien.

Men jeg syns 12timer med reise , EN vei, blir for lenge.

Vi skal jo hjem igjen også :/

Hunden er meget aktiv, og rolig og trygg på det aller meste, så å ligge i bur vil ikke være noe stort problem.

Vi skal selvfølgelig trene masse på det,og få han VANT til det, noen uker FØR vi skal reise.

Men det jeg lurer på ..

Han er 9år , aldri bur, og aldri fly.

Samtidig veldig trygg,og rolig. Ikke noe tull. Litt stresset i nye situasjoner,og på nye plasser.

Ville dere reist med fly ? ..

Har vært i kontakt med flere dyrleger,men alle sier jo forskjellig.

Har lest på nett, mange mener det skal gå bra, andre mener jeg ikke må finne på å "utsette" hunden for det.

Så hva mener DERE? ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det vil gå bra. Men hvor skal dere da? 50 mil er jo ikke så langt. Det er Oslo - Molde det, og vi kjører den strekningen bare for en langhelg i pinsa, og tilsvarende til påske og jul. :P

Jeg ville nok vurdert å ta toget om mulig.

Men så leste jeg det du skrev om reisevei. :P Om hunden ellers er trygg og stødig så går det nok bra. Men øv masse på bur, så han er trygg der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er mulig og ta natt toget ville jeg personelig gjort det heller, har sotte noen ganger på fly og hørt hunder som har vært i bur under og det har hørtes ut som di har vært livredd og engstelig og har bjeffa å hylt absolutt hele veien :/ Har også hørt folk som jobber med og laste flyene som har sagt til hunde eiere -vet du virkelig va du gjør nå, og er du villig til å utsette hunden din for dette, for det ville ikke di ha gjort etter alt di har sett på jobben-

Jeg skal selv reise Trondheim-Tromsø i sommer for og treffe familien men jeg har valgt tog og bil nettopp pga dette at jeg har hørt så mye forskjellig om fly, og når di som jobber med å laste flyene sier at di synes det er helt ****** å laste på hunder for di har sett å opplevd så mye rart i forbinnese med det har jeg bestemt meg for og ikke utsette min hund for det så lenge jeg har andre muligheter.

Men uansett va du velger håper jeg det går bra :) Lykke til og god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fløyet med hunden min, uten å merke noe problem - og jeg vet om mange andre som har fløyet med sine hunder uten at det er noe problem.

Og ja, det er de som reagerer på det.

Du kjenner hunden din, du vet hvordan han reagerer på nye situasjoner. I utgangspunktet burde en ni år gammel hund være sindig og verdensvant, men en usikker hund vokser ikke nødvendigvis det av seg.

Det er greit å være litt utilpass med en gang i en ny sitausjon - men om han slår seg fort til ro og aksepterer ting som skjer, burde det være mulig å forsøke. Introduser ham for buret, og sørg for at han er sliten før dere drar, så han har minst mulig overskudd og stress i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk,soniser ^^

Godt med litt tips,og råd når man selv er usikker :)

Han er ganske "tøff" og ikke noen pingle, så jeg har jo trodd det skal gå bra.

Jeg har en border collie, så å slite han HELT ut , er nesten umulig :P

Men selvfølgelig skal han få tur, og MASSE hjernetrim før vi skal på flytur :)

Han kan være ganske stresset i nye situasjoner,og rundt nye folk, så på flyplassen blir det nok vittig.

Han har og en lei tendens til å si KLART ifra når han blir alene :P

Men jeg tenker han får nok å følge meg på,så det går nok bra :)

Så får vi håpe det går knirkefritt ;)

Og selvfølgelig blir det tog/båt tilbake, OM det skjærer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert helt fint å fly med han. Selv har jeg tatt tog kr.sand-trondheim med hund (ca tolv timer, med en liten pause på oslo s), og det gikk også knirkefritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er mulig og ta natt toget ville jeg personelig gjort det heller, har sotte noen ganger på fly og hørt hunder som har vært i bur under og det har hørtes ut som di har vært livredd og engstelig og har bjeffa å hylt absolutt hele veien :/

For noen nervevrak av noen hunder dette er snakk om da..

Men, hvor i flyet har du hatt plass når du har hørt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...