Gå til innhold
Hundesonen.no

Ringsekretær

MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg vet at dette har delvis vært diskutert engang før tidligere, men jeg lager en egen sak på det.

Når/hvilke utstillinger må en ha en autorisert ringsekretær ?

Naiv som jeg er trodde jeg at en måtte dette på alle offisielle utstillinger, men så sa noen at det trengte man ikke. Men hvilke utstillinger gjelder det isåfall for ?

Jeg synes det høres litt rart ut å ha en utstilling på eks 60-100 hunder og ingen godkjent ringsekretær. Hva sier NKK når man sender inn premielister og en ikke autr. RS har skrevet under ? Er det lov ?

Noen som kan reglene om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline har rett, og NKK sjekker ingenting - men om en sender inn papirene framfor å fylle ut på DogArra selv, og det er mye rot i papirene, vil en kunne få en oppfordring om å bruke autorisert ringsekretær neste gang.

Jeg vil selvfølgelig anbefale å bruke en som er autorisert, men det er ikke alle autoriserte jeg vil anbefale :whistle: Det finnes også mange dyktige som aldri har fått ut fingeren og tatt utdannelsen. Så forhør dere heller litt rundt hos utstillere og andre arrangører om hvem som er dyktige. Det er ikke alltid lurt å ta de to som bor nærmest... Rot i papirene, feil premiering til feil hunder, ikke oppdatert på reglene, ikke i stand til å holde ringen i gang og sørger for forsinkelser, uhøflig mot utstillerne, ligger med dommeren - jada, det er mye en ikke skal gjøre, etter min mening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med å arrangere en del utstillinger nå og vi bruker alltid autoriserte personer (jeg trodde som sagt vi måtte). Og helt enig i at det er mye rart ..vi har hatt noen som vi aldri kommer til å bruke igjen!

Grunnen til at jeg lurte akkurat nå er at min klubb skal ha spesial utstilling i sommer og jeg overtar ansvaret for den utstillingen nå .... Dommer er booket, men vi har ikke ringsekretær. Og da lurte jeg litt på å ta den delen selv. Jeg har tatt kurset/utdannelsen men klarte ikke eksamen. Og er 100% inn i reglene for min rase/fuglehunder så det burde ikke være noe problem.

Vi benytter dog arra, men en må alltid sende inn til NKK likevel (både kritikker og premielister), så derfor jeg lurte på om det var noen krav.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med å arrangere en del utstillinger nå og vi bruker alltid autoriserte personer (jeg trodde som sagt vi måtte). Og helt enig i at det er mye rart ..vi har hatt noen som vi aldri kommer til å bruke igjen!

Grunnen til at jeg lurte akkurat nå er at min klubb skal ha spesial utstilling i sommer og jeg overtar ansvaret for den utstillingen nå .... Dommer er booket, men vi har ikke ringsekretær. Og da lurte jeg litt på å ta den delen selv. Jeg har tatt kurset/utdannelsen men klarte ikke eksamen. Og er 100% inn i reglene for min rase/fuglehunder så det burde ikke være noe problem.

Vi benytter dog arra, men en må alltid sende inn til NKK likevel (både kritikker og premielister), så derfor jeg lurte på om det var noen krav.

Takk for svar

Du kan fint ta den jobben selv, bare husk på reglene om hvem som jobber og hvem som kan stille/påmelde hund i hvilken ring :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ta den jobben selv, bare husk på reglene om hvem som jobber og hvem som kan stille/påmelde hund i hvilken ring :ahappy:

Det skal jeg. Alltid veldig nøye med det.

Nettopp ferdig med en ustilling, arrangerer en nå til lørdag og så blir det rase spesialen i juli. Puh

Skal bli godt å bli ferdig med den som er til helga, så kan en puste litt ut. Og enda mer nå som jeg slipper å stresse etter ringsekretær til spesialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg - det er mye arbeid, men ting glir lettere etter hvert som en får rutine.

Jeg får av og til telefoner fra arrangør 14 dager før en utstilling, og om det er en av de mest hektiske helgene hvor "alle" har spesialer (for eksempel pinse eller de helgene NKK har utstilling) bør en spørre minst et halvt år i forveien, noen ganger et år. Noen av oss har jo også faste oppdrag vi drar på år etter år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...