Gå til innhold
Hundesonen.no

Ringsekretær


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg vet at dette har delvis vært diskutert engang før tidligere, men jeg lager en egen sak på det.

Når/hvilke utstillinger må en ha en autorisert ringsekretær ?

Naiv som jeg er trodde jeg at en måtte dette på alle offisielle utstillinger, men så sa noen at det trengte man ikke. Men hvilke utstillinger gjelder det isåfall for ?

Jeg synes det høres litt rart ut å ha en utstilling på eks 60-100 hunder og ingen godkjent ringsekretær. Hva sier NKK når man sender inn premielister og en ikke autr. RS har skrevet under ? Er det lov ?

Noen som kan reglene om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline har rett, og NKK sjekker ingenting - men om en sender inn papirene framfor å fylle ut på DogArra selv, og det er mye rot i papirene, vil en kunne få en oppfordring om å bruke autorisert ringsekretær neste gang.

Jeg vil selvfølgelig anbefale å bruke en som er autorisert, men det er ikke alle autoriserte jeg vil anbefale :whistle: Det finnes også mange dyktige som aldri har fått ut fingeren og tatt utdannelsen. Så forhør dere heller litt rundt hos utstillere og andre arrangører om hvem som er dyktige. Det er ikke alltid lurt å ta de to som bor nærmest... Rot i papirene, feil premiering til feil hunder, ikke oppdatert på reglene, ikke i stand til å holde ringen i gang og sørger for forsinkelser, uhøflig mot utstillerne, ligger med dommeren - jada, det er mye en ikke skal gjøre, etter min mening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med å arrangere en del utstillinger nå og vi bruker alltid autoriserte personer (jeg trodde som sagt vi måtte). Og helt enig i at det er mye rart ..vi har hatt noen som vi aldri kommer til å bruke igjen!

Grunnen til at jeg lurte akkurat nå er at min klubb skal ha spesial utstilling i sommer og jeg overtar ansvaret for den utstillingen nå .... Dommer er booket, men vi har ikke ringsekretær. Og da lurte jeg litt på å ta den delen selv. Jeg har tatt kurset/utdannelsen men klarte ikke eksamen. Og er 100% inn i reglene for min rase/fuglehunder så det burde ikke være noe problem.

Vi benytter dog arra, men en må alltid sende inn til NKK likevel (både kritikker og premielister), så derfor jeg lurte på om det var noen krav.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med å arrangere en del utstillinger nå og vi bruker alltid autoriserte personer (jeg trodde som sagt vi måtte). Og helt enig i at det er mye rart ..vi har hatt noen som vi aldri kommer til å bruke igjen!

Grunnen til at jeg lurte akkurat nå er at min klubb skal ha spesial utstilling i sommer og jeg overtar ansvaret for den utstillingen nå .... Dommer er booket, men vi har ikke ringsekretær. Og da lurte jeg litt på å ta den delen selv. Jeg har tatt kurset/utdannelsen men klarte ikke eksamen. Og er 100% inn i reglene for min rase/fuglehunder så det burde ikke være noe problem.

Vi benytter dog arra, men en må alltid sende inn til NKK likevel (både kritikker og premielister), så derfor jeg lurte på om det var noen krav.

Takk for svar

Du kan fint ta den jobben selv, bare husk på reglene om hvem som jobber og hvem som kan stille/påmelde hund i hvilken ring :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ta den jobben selv, bare husk på reglene om hvem som jobber og hvem som kan stille/påmelde hund i hvilken ring :ahappy:

Det skal jeg. Alltid veldig nøye med det.

Nettopp ferdig med en ustilling, arrangerer en nå til lørdag og så blir det rase spesialen i juli. Puh

Skal bli godt å bli ferdig med den som er til helga, så kan en puste litt ut. Og enda mer nå som jeg slipper å stresse etter ringsekretær til spesialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg - det er mye arbeid, men ting glir lettere etter hvert som en får rutine.

Jeg får av og til telefoner fra arrangør 14 dager før en utstilling, og om det er en av de mest hektiske helgene hvor "alle" har spesialer (for eksempel pinse eller de helgene NKK har utstilling) bør en spørre minst et halvt år i forveien, noen ganger et år. Noen av oss har jo også faste oppdrag vi drar på år etter år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...