Gå til innhold
Hundesonen.no

agility kanskje?


LinL

Recommended Posts

Hei. Jeg får meg hund til sommeren, DP, og tenker etterhvert å prøve meg på agility. Nå er jeg veldig fersk når det gjelder alt av hundesporter, så tenkte å høre om dere har noen tips. Vi kan jo ikke begynne fullstendig med det før valpen er ferdigutviklet (tenker på hopping og all løpinga og sånt), men siden jeg ønsker å prøve meg på det, er det sikkert lurt å begynne å lære inn forskjellige kommandoer. Hva er det lurt å begynne med?

Håper dere forstår hva jeg spør etter, ser det er litt rotete men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lære valpen masse grunnferdigheter før den er gammel nok til og gjøre alle øvelsene innen agility. Lære den og springe gjennom hinder, med bommen nede, lære den og springe igjennom tunnel. Grunnferdigheter som sitt og bli er lurt og kunne også. Hunden bør være 11-12mnd før man starter og trene agility med den. Søk på agility på forumet her, er skrevvet enn del nyttig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje ikke så mye å komme med som går direkte på agility, men et par andre tips har jeg ;)

Tren kontakt, kontakt, kontakt. Det foregår mye spennende på agilitytreninger og konkuranser, så det er lurt å lære hunden å konsentrere seg blant forstyrrelser. Innkalling er også veldig nyttig, hunden må kunne gå løs.

Helt fra valpen er liten kan du "utfordre" den litt med å balansere på parkbenker, hoppe opp på stubber, gå over stiger som ligger på bakken. Bruk terrenget og nærmiljøet for det det er verdt. Slik utvikler den balanse og blir vant til å gå på "rare" ting og på ting over bakken. Selvsagt i valpens tempo så den mestrer hele veien. Det gjorde jeg med min, og da vi startet på nybegynner agilitykurs nå, tok han alle hinderne på strak arm. Ikke sikkert det var avgjørende, men det skadet i hvert fall ikke. Til en DP -valp kan du jo kjøpe kattetunnel på dyrebutikken og la han løpe gjennom/leke med den ;) Stor stas når min var liten i hvert fall.

Sitt, bli, versågod/ja er vel også lurt.

Så kan de mer proffe komme med mer konkrete tips :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...