Jump to content
Hundesonen.no

Klatreplante som IKKE er giftig

Raksha

Recommended Posts

Kjære søte, snille, allvitne soniser! Jeg trenger hjelp - ønsker meg en klatreplante som tåler sol, og som ikke er giftig for hund eller hest. En som kan trives langs et nettinggjerde. Finnes det? Humle har jeg sett på, men det står at det kan være farlig for hund og katt... Eføy er farlig og uaktuelt. og der stopper min kunnskap om klatreplanter.

Aller helst noe som klarer seg selv og jeg bare må angripe med en hagesaks innimellom.

Må ikke være eviggrønn, men helst noe jeg slipper å klippe ned hver høst.

Kan være noen tips her; http://www.kofstad.no/klatreplante.htm

Ellers er jo villvin mye brukt, men spør da på hagesenteret om en type som klatrer på nettinggjerde. Alle kan nok det, men noen egner seg bedre på murer osv. Actinidia kolomikta (kattebusk)er fin, og jeg vet at en av typene får spiselige "bær", så de er sannsynligvis ikke giftige for mennesker ivertfall. Men min kunnskap om hva som er giftig for hest er litt begrenset;) Hund er vel ikke SÅ stor risiko utenom den ville valpetiden hvor ALT går ned.

Red; så nå at noen sier villvin er giftig for katt, så mulig det er litt risikabelt. Jeg har dog aldri sett på det som noe risiko at hagen hjemme er full av villvin, og vi har fire hunder. En av dem spiser alt! (men ikke villvin åpenbart)

Takker og bukker! Er hestene jeg er mest bekymret for egentlig, kattene holder seg vel unna. Men jeg finner liksom ikke helt ut hvor jeg sjekker hva som er giftig for hest. :icon_redface: Både villvin, klematis og arkitektens trøst er kjempefine! Hmmm.

Herre gud, dette burde jo jeg vite, som sitter og pugger 600 planter på latin i dette øyeblikk :P Denne siden kan jeg i alle fall anbefale deg, nå har jeg lagt inn søket "slyng- og klatreplanter" og "ikke giftig". Så får du nesten lese gjennom og se hvem som er selvklatrende og ikke giftige. Det går jo mye i klematis, da.

http://www.nrk.no/hage/?action=Search&searchText=&startRowIndex=0&propertyValues=pgSF56:462;pgSF32:!668,!508;&inputValues=

Herre gud, dette burde jo jeg vite, som sitter og pugger 600 planter på latin i dette øyeblikk :P

Jeg føler med deg;) (men vi har alle kommet oss igjennom det, og det gjør nok du og;)

Herre gud, dette burde jo jeg vite, som sitter og pugger 600 planter på latin i dette øyeblikk :P Denne siden kan jeg i alle fall anbefale deg, nå har jeg lagt inn søket "slyng- og klatreplanter" og "ikke giftig". Så får du nesten lese gjennom og se hvem som er selvklatrende og ikke giftige. Det går jo mye i klematis, da.

http://www.nrk.no/hage/?action=Search&searchText=&startRowIndex=0&propertyValues=pgSF56:462;pgSF32:!668,!508;&inputValues=

:lol: Syns helt klart du burde kunne dette. :aww:

Sett litt på den, får opp på hestesider at "vill klematis" er giftig, så da er jeg litt i stuss om resten. Får ikke opp hverken humle eller villvin eller arkitestens trøst som giftig for hest når jeg google. *titte mer på link* Eføy er jeg litt anti siden det er giftig, ser glatt bortifra at det kan være eføyer som ikke er giftige. Selvsagt. :lol:

Guest Gråtass

Vi har humle, den er i hvertfall ikke giftig for hunder, for her spiser bikkjene "humlene" på høsten. Har ikke sett at hverken katta eller hestene har reagert på den. Den er klatrevillig, nøyom og tåler det meste av både sol, skygge og manglende vann :)

Humle høres ut som en god plan da, ja. Står at humle kan gi katter og hunder hypotermi? Men passe litt på så går det vel bra. Men! Lukter den veldig mye? Liker ikke humlelukt noe sånn voldsomt godt jeg. :lol:

Guest Gråtass

Humle høres ut som en god plan da, ja. Står at humle kan gi katter og hunder hypotermi? Men passe litt på så går det vel bra. Men! Lukter den veldig mye? Liker ikke humlelukt noe sånn voldsomt godt jeg. :lol:

Jeg er nok ikke rette til å svare på det, men i følge mannen så lukter den ikke noe særlig. Jeg har jo elendig luktesans :lol:

Guest Gråtass

Hmm, jeg må på luktinspeksjon hos dere i sommer. :aww:

Vælkømmin skal du væra. Kan ta med avlegger også da om den går igjennom luktkontrollen :lol:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Avbryt leken og hold dem adskilt. Om du ikke vil ha voldsom lek inne som hovedregel ville jeg stoppet det uansett. Du bør ikke overlate til den voksne hunden å si fra, men avbryte lenge før den trenger å rømme fra valpen. Følg med når det begynner å nærme seg det nivået du er komfortabel med å ha innendørs mellom dem, og så avbryt det, enten ved å avlede valpen, kanskje trene på å gå på plassen sin, en liten luftetur, eller bare skille dem.
    • Hei!   har en 12 uker gammel bc valp og 2 år gammel FL inne er valpen SVÆRT voldsom i leken. Hopper på med en gang den andre hunden er i øyesynet, høylytt knurring og henger og røsker i det som er av pels på den «voksne»   den voksne sier ikke ifra ig er delvis med på leken, men etterhvert hopper den opp i sofaen for å komme unna… venter pem på at den skal si ifra for å jekke ned valpen men det ser ikke ut til å skje i nærmeste fremtid     noen tips får å dempe leken??
    • Det meste kan gjøres feil, og for ekstremt. De fleste sitter ikke to timer ved et kjøpesenter hver dag. De fleste hunder trenger ikke at det skjer masse, hver dag, så lenge de jevnt over får nok aktivisering. Jeg tør påstå at de som er aktive nok til å oppsøke kurs og treninger og ha fokus på treningsprogram for hunden neppe er de som er de ekstreme tilfellene som forårsaker problemer for hunden. Det er heller de som tolker enkelthendelser og uttalelser uten å sette seg mer inn i hundehold enn det de ser i en enkelt episode eller to.
    • Fint å ha hund som finner roen, men jeg må si at når "ro-trening" er viktigere enn alt annet, så lurer jeg på om man har valgt feil rase. Hvor mange timer pr. døgn har vi egentlig til å være aktiv med hunden vår?  Hunden (/valpen/unghunden) sover hele natta, er i ro når de voksne er på jobb og unger på skolen. Og når man endelig skal kunne gjøre noe, oppleve, og lære ting, så skal hunden trene ro ... Sitte på en benk og se på andre gjøre ting, eller putte hunden hvis den er for vilter i et bur. Ser venner skryte av at de har sittet i 2 timer ved et kjøpesenter og viser bilde av en hund som sløver. Og det var det som skjedde den dagen. Og maaaaange andre dager. For "ro" kan man ikke trene for mye av tydeligvis. Ei jeg gikk på kurs med fortalte at BC'en hennes satt ofte i 20 til 22 timer i bur pr. døgn for å lære den ro 😵 (den ble avlivet noen mnd etter, tror det var pga adferdsproblemer). Greit å trene ro, men når ro er noe man alltid skal trene på, og vise frem sløve hunder (=understimulerte?) er en seier (skryt på FB) så tenker jeg at hund kanskje ikke er noe for deg likevel  
    • Ro-trening, ja da er jeg med. Passitivitet er dessverre et belastet ord når det gjelder hundetrening, så greit å spesifisere.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...