Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuglelopper?

sham

Recommended Posts

Hei!

Kollegaen min har et problem. ;)

Hun har hatt stikk som kløøør og det kommer flere og flere og de forsvinner igjen, har hatt det 3-4 ukers tid. I midten av stikket er det en gul prikk. Hun har både hund og katt. Kan det være noe som kommer fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper der vel det eneste jeg IKKE savner med det å ha katt etter snart 2 år som katteløs...

Og ja, det kan godt være loppebitt hun har fått, da mest sannsyneligvis fra katten om den går løs ute?

Var ganske vanlig hos oss med loppebitt de siste vårene vi hadde katt, og det er no ordentlig dritt.

Såvidt jeg vet kan man vel unngå at katten / hunden får fuglelopper ved å bruke noen av de samme preparatene som flått?

Brukte selv en spray, men syntes den funka litt dårlig da det må ganske mye til for at katten skulle være beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper der vel det eneste jeg IKKE savner med det å ha katt etter snart 2 år som katteløs...

Og ja, det kan godt være loppebitt hun har fått, da mest sannsyneligvis fra katten om den går løs ute?

Var ganske vanlig hos oss med loppebitt de siste vårene vi hadde katt, og det er no ordentlig dritt.

Såvidt jeg vet kan man vel unngå at katten / hunden får fuglelopper ved å bruke noen av de samme preparatene som flått?

Brukte selv en spray, men syntes den funka litt dårlig da det må ganske mye til for at katten skulle være beskyttet.

Katten er ute ja ;) De begynte med flåttmiddel her om dagen hos både hunden og katten. Hun har aldri hatt det før selv om dyrene er noen år ;)

Kan godt hende det er noe fuglerede noe rett utenfor ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper kan (så vidt jeg vet) ikke overleve på mennesker.

Så hvis dette har vart i flere uker, tror jeg ikke det er det...

Fikk selv en del stikk/bitt på bena (hunden sover nede ved føttene mine) som klødde noe helt forferdelig!

Etter 4-5 dager fikk jeg ikke flere.

Byttet også sengetøy og støvsuget senga.

Her er litt mer info.

Og her står det at loppene ikke vil leve mer enn en til to uker i inneklima...

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3369:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:83151::1:5570:4:::0:0

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv en del stikk/bitt på bena (hunden sover nede ved føttene mine) som klødde noe helt forferdelig!

Åja? Det viste jeg ikke.

Hunden eller katten sover ikke i senga, men hunden sover på soverommet. De har alltid oppe vinduet iallefall. men det som er rart er at mannen ikke har fått et eneste stikk, bare hun? Har kanskje noe med blodet å gjøre??

Hvis det for eksempel er fuglereir på taket og et vindu står åpent kan jo stikkene fortsette. Det samme gjelder om katten besøker fuglereir jevnlig.

Sant ja. Hun kan ikke si hun har sett noen fuglereir, men det kan jo være "overalt".

Hun har vasket sengetøy og alt, men de kommer tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja? Det viste jeg ikke.

Hunden eller katten sover ikke i senga, men hunden sover på soverommet. De har alltid oppe vinduet iallefall. men det som er rart er at mannen ikke har fått et eneste stikk, bare hun? Har kanskje noe med blodet å gjøre??

Det er nok ikke rart at bare den ene får.. Jeg er den i forholdet her som blir spist opp av alt mulig rart.. Gubben derimot får jo knapt myggstikk.. (den shitungen :getlost: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det som er rart er at mannen ikke har fått et eneste stikk, bare hun? Har kanskje noe med blodet å gjøre??

Jeg kunne telle over 60 myggestikk på èn dag på ferie i Hellas. Han jeg var der sammen med hadde null. Så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge katten fortsatt er frittgående og vanker på smittede steder, så kommer det jo nye lopper inn på nytt og på nytt.

De 2 første vårene våre hadde lopper varte det leeeeeenge før vi fikk bukt med problemet selv om vi gjorde masse tiltak.

Først når jeg begynte å behandle kattene var det en kortvarig affære.

Men så lenge man ikke behandler katten kan slikt vare lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er nettopp hundene blitt behandlet med Frontline da det er DEM som har dratt inn lopper.

Har huset fullt av katter, INNEkatter, også kommer pokker meg bikkjene med loppekrek istedet. Og jeg klør. Og ser ikke ut på leggene.

Men heldigvis blitt stopp på det nå med frontline.

Alltid slitt med lopper på kattene da jeg vokste opp. Pappa og jeg ble bitt, mens mamma og min bror somregel slapp unna. Så de velger nok sine ofre med omhu :P

Men ja, altså... Tydeligvis kan både katter og hunder dra inn lopper. Ikke at jeg i det hele tatt skjønner HVOR bikkjene får disse loppene fra, men det er bevist at det er fra dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun mest plaget om morgenen? Det er jo mulig hun har fått veggdyr i hus? Verdt å sjekke, de har blitt mer og mer vanlige i Norge de siste to-tre åra. En relativt enkel måte å sjekke på er å sove med lyset på om natta, har hun ikke nye stikk på morgenen er det meget mulig hun har veggdyr i senga. De liker nemlig ikke lys, så de kommer kun fram i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er nettopp hundene blitt behandlet med Frontline da det er DEM som har dratt inn lopper.

Har huset fullt av katter, INNEkatter, også kommer pokker meg bikkjene med loppekrek istedet. Og jeg klør. Og ser ikke ut på leggene.

Men heldigvis blitt stopp på det nå med frontline.

Alltid slitt med lopper på kattene da jeg vokste opp. Pappa og jeg ble bitt, mens mamma og min bror somregel slapp unna. Så de velger nok sine ofre med omhu :P

Men ja, altså... Tydeligvis kan både katter og hunder dra inn lopper. Ikke at jeg i det hele tatt skjønner HVOR bikkjene får disse loppene fra, men det er bevist at det er fra dem ;)

:lol: skal ikke være så lett noen ganger :)

Frontline ja, da får hun vel prøve det ;) Hun klør seg ihjel noen ganger :P

Er hun mest plaget om morgenen? Det er jo mulig hun har fått veggdyr i hus? Verdt å sjekke, de har blitt mer og mer vanlige i Norge de siste to-tre åra. En relativt enkel måte å sjekke på er å sove med lyset på om natta, har hun ikke nye stikk på morgenen er det meget mulig hun har veggdyr i senga. De liker nemlig ikke lys, så de kommer kun fram i mørket.

Ææææ det hørtes skummelt ut :lol: skal høre med ho på jobb i morra. Hva kan man evt gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontline ja, da får hun vel prøve det ;) Hun klør seg ihjel noen ganger :P

Ææææ det hørtes skummelt ut :lol: skal høre med ho på jobb i morra. Hva kan man evt gjøre med det?

Hun må kontakte skadedyrsfirma, og det er mye mulig at senga må kastes... De sprayer et middel som tar knekken på dyra rundt om i rommet, men det hender de må inn flere ganger for å bli kvitt egga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...