Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuglelopper?


sham

Recommended Posts

Hei!

Kollegaen min har et problem. ;)

Hun har hatt stikk som kløøør og det kommer flere og flere og de forsvinner igjen, har hatt det 3-4 ukers tid. I midten av stikket er det en gul prikk. Hun har både hund og katt. Kan det være noe som kommer fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper der vel det eneste jeg IKKE savner med det å ha katt etter snart 2 år som katteløs...

Og ja, det kan godt være loppebitt hun har fått, da mest sannsyneligvis fra katten om den går løs ute?

Var ganske vanlig hos oss med loppebitt de siste vårene vi hadde katt, og det er no ordentlig dritt.

Såvidt jeg vet kan man vel unngå at katten / hunden får fuglelopper ved å bruke noen av de samme preparatene som flått?

Brukte selv en spray, men syntes den funka litt dårlig da det må ganske mye til for at katten skulle være beskyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper der vel det eneste jeg IKKE savner med det å ha katt etter snart 2 år som katteløs...

Og ja, det kan godt være loppebitt hun har fått, da mest sannsyneligvis fra katten om den går løs ute?

Var ganske vanlig hos oss med loppebitt de siste vårene vi hadde katt, og det er no ordentlig dritt.

Såvidt jeg vet kan man vel unngå at katten / hunden får fuglelopper ved å bruke noen av de samme preparatene som flått?

Brukte selv en spray, men syntes den funka litt dårlig da det må ganske mye til for at katten skulle være beskyttet.

Katten er ute ja ;) De begynte med flåttmiddel her om dagen hos både hunden og katten. Hun har aldri hatt det før selv om dyrene er noen år ;)

Kan godt hende det er noe fuglerede noe rett utenfor ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper kan (så vidt jeg vet) ikke overleve på mennesker.

Så hvis dette har vart i flere uker, tror jeg ikke det er det...

Fikk selv en del stikk/bitt på bena (hunden sover nede ved føttene mine) som klødde noe helt forferdelig!

Etter 4-5 dager fikk jeg ikke flere.

Byttet også sengetøy og støvsuget senga.

Her er litt mer info.

Og her står det at loppene ikke vil leve mer enn en til to uker i inneklima...

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5568&MainArea_5661=5568:0:15,3369:1:0:0:::0:0&MainLeft_5568=5544:83151::1:5570:4:::0:0

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper kan (så vidt jeg vet) ikke overleve på mennesker.

Så hvis dette har vart i flere uker, tror jeg ikke det er det...

Fikk selv en del stikk/bitt på bena (hunden sover nede ved føttene mine) som klødde noe helt forferdelig!

Etter 4-5 dager fikk jeg ikke flere.

Byttet også sengetøy og støvsuget senga.

Åja? Det viste jeg ikke.

Hunden eller katten sover ikke i senga, men hunden sover på soverommet. De har alltid oppe vinduet iallefall. men det som er rart er at mannen ikke har fått et eneste stikk, bare hun? Har kanskje noe med blodet å gjøre??

Hvis det for eksempel er fuglereir på taket og et vindu står åpent kan jo stikkene fortsette. Det samme gjelder om katten besøker fuglereir jevnlig.

Sant ja. Hun kan ikke si hun har sett noen fuglereir, men det kan jo være "overalt".

Hun har vasket sengetøy og alt, men de kommer tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja? Det viste jeg ikke.

Hunden eller katten sover ikke i senga, men hunden sover på soverommet. De har alltid oppe vinduet iallefall. men det som er rart er at mannen ikke har fått et eneste stikk, bare hun? Har kanskje noe med blodet å gjøre??

Det er nok ikke rart at bare den ene får.. Jeg er den i forholdet her som blir spist opp av alt mulig rart.. Gubben derimot får jo knapt myggstikk.. (den shitungen :getlost: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det som er rart er at mannen ikke har fått et eneste stikk, bare hun? Har kanskje noe med blodet å gjøre??

Jeg kunne telle over 60 myggestikk på èn dag på ferie i Hellas. Han jeg var der sammen med hadde null. Så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglelopper kan (så vidt jeg vet) ikke overleve på mennesker.

Så hvis dette har vart i flere uker, tror jeg ikke det er det...

Fikk selv en del stikk/bitt på bena (hunden sover nede ved føttene mine) som klødde noe helt forferdelig!

Etter 4-5 dager fikk jeg ikke flere.

Byttet også sengetøy og støvsuget senga.

Så lenge katten fortsatt er frittgående og vanker på smittede steder, så kommer det jo nye lopper inn på nytt og på nytt.

De 2 første vårene våre hadde lopper varte det leeeeeenge før vi fikk bukt med problemet selv om vi gjorde masse tiltak.

Først når jeg begynte å behandle kattene var det en kortvarig affære.

Men så lenge man ikke behandler katten kan slikt vare lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er nettopp hundene blitt behandlet med Frontline da det er DEM som har dratt inn lopper.

Har huset fullt av katter, INNEkatter, også kommer pokker meg bikkjene med loppekrek istedet. Og jeg klør. Og ser ikke ut på leggene.

Men heldigvis blitt stopp på det nå med frontline.

Alltid slitt med lopper på kattene da jeg vokste opp. Pappa og jeg ble bitt, mens mamma og min bror somregel slapp unna. Så de velger nok sine ofre med omhu :P

Men ja, altså... Tydeligvis kan både katter og hunder dra inn lopper. Ikke at jeg i det hele tatt skjønner HVOR bikkjene får disse loppene fra, men det er bevist at det er fra dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun mest plaget om morgenen? Det er jo mulig hun har fått veggdyr i hus? Verdt å sjekke, de har blitt mer og mer vanlige i Norge de siste to-tre åra. En relativt enkel måte å sjekke på er å sove med lyset på om natta, har hun ikke nye stikk på morgenen er det meget mulig hun har veggdyr i senga. De liker nemlig ikke lys, så de kommer kun fram i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er nettopp hundene blitt behandlet med Frontline da det er DEM som har dratt inn lopper.

Har huset fullt av katter, INNEkatter, også kommer pokker meg bikkjene med loppekrek istedet. Og jeg klør. Og ser ikke ut på leggene.

Men heldigvis blitt stopp på det nå med frontline.

Alltid slitt med lopper på kattene da jeg vokste opp. Pappa og jeg ble bitt, mens mamma og min bror somregel slapp unna. Så de velger nok sine ofre med omhu :P

Men ja, altså... Tydeligvis kan både katter og hunder dra inn lopper. Ikke at jeg i det hele tatt skjønner HVOR bikkjene får disse loppene fra, men det er bevist at det er fra dem ;)

:lol: skal ikke være så lett noen ganger :)

Frontline ja, da får hun vel prøve det ;) Hun klør seg ihjel noen ganger :P

Er hun mest plaget om morgenen? Det er jo mulig hun har fått veggdyr i hus? Verdt å sjekke, de har blitt mer og mer vanlige i Norge de siste to-tre åra. En relativt enkel måte å sjekke på er å sove med lyset på om natta, har hun ikke nye stikk på morgenen er det meget mulig hun har veggdyr i senga. De liker nemlig ikke lys, så de kommer kun fram i mørket.

Ææææ det hørtes skummelt ut :lol: skal høre med ho på jobb i morra. Hva kan man evt gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontline ja, da får hun vel prøve det ;) Hun klør seg ihjel noen ganger :P

Ææææ det hørtes skummelt ut :lol: skal høre med ho på jobb i morra. Hva kan man evt gjøre med det?

Hun må kontakte skadedyrsfirma, og det er mye mulig at senga må kastes... De sprayer et middel som tar knekken på dyra rundt om i rommet, men det hender de må inn flere ganger for å bli kvitt egga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...