Gå til innhold
Hundesonen.no

Chipping påbudt for registrering av kull?


Ane

Recommended Posts

Jeg spurte på "statusfeltet" for en uke siden om det var regler for at valper må være chippet for å kunne bli registrert i NKK. Da fikk jeg til svar av en bruker om at "ja, det må dem".

Idag snakket jeg med en som skal selge noen valper. Jeg spurte om valpene var chippet, og han sa nei. Jeg spurte om han ikke skulle gjøre det, siden han sa dem ble levert registrerte i NKK. Da fikk jeg som svar at dem var registrert, og at det ikke var nødvendig.

Så da spør jeg her! Hva er riktig? Er det ikke "påbudt" for å registrere et valpekull? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke påbudt for registrering tror jeg, men det er jo påbudt for å kunne delta på offisielle konkurranser o.l., og for oss som har raser som øyelyses er det obligatorisk med ID-merking før øyelysning, så da blir det selvfølgelig gjort samtidig som valpesjekk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig nei. På en del raser venter man jo ofte med chipping også, Kovu var f.eks. ikke chippet da vi fikk han levert, siden chippen lett flytter på seg på en rase som vokser såppas mye.

Men øyelysing ja... det minner meg på at det snart er på tide å bestille røntging til Pølsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som svarte med at Ja, det må de.

For dette fikk jeg beskjed om når jeg skulle registrere siste kullet til Boris, men er jo tydelig at dette ikke stemmer. Er godt mulig vi har misforstått hverandre for når jeg snakket med nkk snakket vi og om utstilling, å for å være med på utstilling må de ha chip mener jeg å ha lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som skal stille i klasser etter fylte ni mnd MÅ være id-merket.

For at hunden kan få gå MH og andre tester må de være id-merket. For å registrere kull etter en hund må den være id-merket. Det er altså ingen grunn til å vente med id-merking av valper synes jeg.

Men nei, det er ikke noe krav fra NKK om at valpene må være id-merket før man registrerer dem og leverer dem til nye eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men en del veterinærer anbefaler heller ikke vaksine på valpen før den er tre måneder gammel.

Full vaksine anbefales ikke før 3 mnd, men mange (inkl meg selv) vaksinerer med parvovaksinen når valpene er 7-8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full vaksine anbefales ikke før 3 mnd, men mange (inkl meg selv) vaksinerer med parvovaksinen når valpene er 7-8 uker.

Ja, men det er også de veterinærer (og oppdrettere) som ikke ser noen grunn til å sette parvovaksinen. På NKKs oppdretterskole ble det for eksempel ikke kategorisk anbefalt å gi vaksinen, men at en heller så an hvor valpen havnet og hva slags smittepress en kunne forvente. Jeg kjenner flere oppdrettere som ikke gir noen form for vaksine ved levering, og jeg kjenner oppdrettere som gir full pakke før levering.

Poenget mitt var at det er ulike praksiser og anbefalinger, så da må en som oppdretter selv finne ut hva en vil gjøre. Om en ikke ser behovet for vaksine, men vil ID-merke før levering - så er jeg overbevist om at en ringerunde til et par veterinærkontor gjør det mulig å komme fram til en grei deal. Jeg tar det som en selvfølge at det er billigere å chippe et kull på seks valper, enn å chippe seks hunder. Altså hvis pris var en issue her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en del veterinærer anbefaler heller ikke vaksine på valpen før den er tre måneder gammel.

Jeg vet, men om du ikke har noe behov for å ha valpen chippet før tre måneder uansett (jeg vet ikke hva forsikringsselskapene krever) så kan det jo være liksågreit å ta det samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, men om du ikke har noe behov for å ha valpen chippet før tre måneder uansett (jeg vet ikke hva forsikringsselskapene krever) så kan det jo være liksågreit å ta det samtidig.

Både jeg og mange oppdrettere jeg kjenner liker å levere valpen ferdig ID-merket, så en vet at det er i orden. Utsatt vaksine handler om hva som er nødvendig helsemessig. ID-merking er en sikkerhet og en forsikring om hunden skulle bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mange oppdrettere jeg kjenner liker å levere valpen ferdig ID-merket, så en vet at det er i orden. Utsatt vaksine handler om hva som er nødvendig helsemessig. ID-merking er en sikkerhet og en forsikring om hunden skulle bli borte.

Helt greit det, men i TSs tilfelle ville hun få valpen uten ID-merke, så da tipset jeg om at det kan være billigere å chippe bikkja i lag med første vaksinering. Om hun ikke trenger det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært oppdretter, hadde jeg garantert valgt å chippe valpene før levering. Det er for mange "slappe folk" som ikke gidder å bruke de kronene det koster senere. Er den chippet "i valpekassa", så er den sikret identifisering for resten av livet.

Er det ikke "påbudt" for å registrere et valpekull? :S

Ikke valpene, men jeg mener å ha lest at det er krav fra NKK om at begge foreldrene må være chippet for at valpene skal kunne registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit det, men i TSs tilfelle ville hun få valpen uten ID-merke, så da tipset jeg om at det kan være billigere å chippe bikkja i lag med første vaksinering. Om hun ikke trenger det før.

Den ser og skjønner jeg - jeg bevegde meg nok over i den mer generelle sfæren framfor å svare konkret på TSs spørsmål :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full vaksine anbefales ikke før 3 mnd, men mange (inkl meg selv) vaksinerer med parvovaksinen når valpene er 7-8 uker.

Har man sett en økt forekomst av parvovirus etter innførsel av det nye vaksinasjonsprogrammet med første vaksine ved 12 uker? Jeg vet hvor alvorlig parvo kan være, så jeg forstår godt hvorfor du velger å vaksinere. Jeg bare lurer på om det har noen effekt sånn utenom for den enkelte valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har man sett en økt forekomst av parvovirus etter innførsel av det nye vaksinasjonsprogrammet med første vaksine ved 12 uker? Jeg vet hvor alvorlig parvo kan være, så jeg forstår godt hvorfor du velger å vaksinere. Jeg bare lurer på om det har noen effekt sånn utenom for den enkelte valp.

Det er påvist parvo i enkelte tilfeller, om det er mer eller mindre enn tidligere vet jeg ikke. Grunnen til at jeg velger å vaksinere valpene her er fordi våre hunder er i svært mange miljøer og kan i værste fall bringe smitte hjem. Så jeg vaksinerer for beskyttelsen av hver enkelt valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ikke valpene, men jeg mener å ha lest at det er krav fra NKK om at begge foreldrene må være chippet for at valpene skal kunne registreres.

Nei, de må ikke være chippet, men de må være id-merket, dvs enten chippet eller øretatovert.

(og det er jo logisk om man tenker på at det skal være kjent hd-status (hos mange raser) innen man får registrert avkom etter disse, og for å få avlest HD-statusen må hunden være id-merket på en eller annen "permanent" måte).

Det er påvist parvo i enkelte tilfeller, om det er mer eller mindre enn tidligere vet jeg ikke. Grunnen til at jeg velger å vaksinere valpene her er fordi våre hunder er i svært mange miljøer og kan i værste fall bringe smitte hjem. Så jeg vaksinerer for beskyttelsen av hver enkelt valp.

Same here. Vaksinerer mot Parvo, minst. Tror vi har kun hatt parvo før levering og så ordinær vaksine ved 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de må ikke være chippet, men de må være id-merket, dvs enten chippet eller øretatovert.

Er det egentlig noen som fremdeles styrer med tatovering da? :icon_redface: Microchip er liksom nåtidens og fremtidens id. Mitt inntrykk er at tatovering er "gammaldags" og litt på vei ut. Skjønner at det i en periode vil være hunder, spesielt eldre hunder, som har id-tatovering, men ettersom årene går vil vel tatoveringene utgå og microchipping overta som id?

Hvilket argument har folk som ikke vil microchippe egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen som fremdeles styrer med tatovering da? :icon_redface: Microchip er liksom nåtidens og fremtidens id. Mitt inntrykk er at tatovering er "gammaldags" og litt på vei ut. Skjønner at det i en periode vil være hunder, spesielt eldre hunder, som har id-tatovering, men ettersom årene går vil vel tatoveringene utgå og microchipping overta som id?

Hvilket argument har folk som ikke vil microchippe egentlig?

Ja, det er overraskende mange som enda tatoverer - men fra en eller annen dato jeg ikke gidder google er det kun chip som er gyldig ID-merking.

De som tatoverer framfor å chippe bruker blant annet argument som at det er lettere å sjekke ID-merkingen (med det blotte øyet versus å måtte ha en scanner), tatoveringen vandrer ikke på kroppen, å injisere en chip kan være smertefullt (som er bullshit, om en tenker på ubehaget en tatovering er) - også er noen rett og slett av den mening at det som har fungert i mange år fortsetter vi også å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hovedåsaken til at enkelte fortsatt tatoverer er at frem til 2010 så godtok ikke f.eks Tysklands største hundeklubb, SV noen annen id-merking en tatovering. Da er det litt dumt å ha id merka med chip når man har planer om å avlskåre eller meritere schäferen sin i utlandet.

Etter hva jeg har forstått er de nå på linje med resten av europa og godtar chip som id-merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...