Gå til innhold
Hundesonen.no

Å klippe hunden halvkort

Zitka

Recommended Posts

Skrevet

Jeg klipte en golden for en kollega for noen år siden, med saks da, så det så egentlig ut som han bare hadde litt lite pels til å være golden, han var ikke helt bar. Han var kastrert og hadde ganske mye å ta av, for å si det sånn.

Min golden har sikkert ikke like mye å ta av som han sikkert :) Men varmt nok blir det! :) Om eg ender opp med å gjøre det selv så blir det nok sikkert ikke med saks :P

Det er vel kanskje lettere med maskin som nybegynner?

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Her er en klippet phalene vs. ikke klippet, og om jeg må si det selv så syntes jeg ikke det ser så ille ut, meeeen hun er mye penere i pels.

page.jpg

PS. Hun ble klippet med Europris sin barbermaskin for dyr.

Hodebilde sees i avateren min :)

Skrevet

"Skamferte" halen og skjørtene til frøkna her igår. Tror muligens jeg går inn for en sånn klippemaskin når jeg får lønning.

Skrevet

Her er en klippet phalene vs. ikke klippet, og om jeg må si det selv så syntes jeg ikke det ser så ille ut, meeeen hun er mye penere i pels.

page.jpg

Sååårry, men ser virkelig ikke om det er bildet til høyre eller venstre hun er klipt på? :lol:

Skrevet

Trenger ikke klippe hundene for å få pelsen av, det er bare å ha valper det :lol: Sheltier blir skikkelig lekre etter valpekull...

Saeta i 2008 (godt pelsen vokser fort):

Saetapels-april-mai-juni.jpg?t=1305486353

Synes hun var skikkelig pen med lite pels jeg! :wub:

Skrevet

Ikke akkurat klippet da, men en hormonforstyrra løpetid gjør sitt med pelsen den også.. :whistle:

10956_204201050090_721740090_4400731_4379425_n.jpg

Rett etter en krøka løpetid, sensommeren/høsten 2009 tror jeg bildet er tatt.

183141_10150142449245091_721740090_8322270_7001194_n.jpg

I full pels vinter 2011.

Hu ble kastrert vintern 2009 var det vel.

Skrevet

page.jpg

Sååårry, men ser virkelig ikke om det er bildet til høyre eller venstre hun er klipt på? :lol:

Nei, det var ikke lett å se! Men går ut ifra det er det til venstre hun er klippet på?

Skrevet
Nei, det var ikke lett å se! Men går ut ifra det er det til venstre hun er klippet på?

Helt riktig, og et bevis på at man faktisk kan få det til å se ganske ålreit ut :) Tiltross for at jeg bare kjøpte en maskin på Europris og satte igang alene.

Skrevet

Siden jeg har puddel har jeg maskin (Oster) med skjær som setter igjen 9mm, 3.5mm og ca 1.5mm. Det blir helt jevnt når det klippes med en skikkelig maskin. Om man ikke ønsker helt ribbet utseende kan man jo la det være igjen litt fane på beina og halen, som klippes til med saks (med hårene, det blir hakk når det klippes mothårs!).

Om noen vil ha ribbet hund kan jeg stille med klipper og 9mm skjær jeg! Har utekontakt og lang ledning, så vi kan stå ute :) (Pleier klippe min hund ute på sommeren, slipper all pels inne!)

Edit: Bor i Oslo

Mvh Cecilie

Hadde eg bodd nærmere skulle eg uten tvil slått til :)

Guest Stella
Skrevet

Labbis: Det kan jeg vet du! Bare send meg pm du når du begynner å gå lei pelsen!

Slik ble Stella i dag, etter en omgang med saksa:

Stella5111.jpg

70-tall stil med stort hår og slengbukser :lol: Klippe hund er moro!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...