Gå til innhold
Hundesonen.no

"Ekthets-garanti"?

Lekr

Recommended Posts

Skrevet

Kom over en annonse hvor det stod at valpene ikke leveres med stamtavle, men det finnes en "ekthets-garanti" som bekrefter at de er renraset. Hva slags papirer er det?

Tar man DNA-test av valpene og foreldrene, og så bekreftes det at valpene stammer fra to registrerte foreldre som har stamtavle?

Vil ikke det være ganske kostbart å gjennomføre? Jeg har sendt mail til personen som står bak annonsen, men synes det var greit å spørre her også.

Skrevet

Jeg synes det hele høres bare shady ut jeg, hundene er ikke offisielt renraset med mindre de har stamtavle fra NKK og da oppfyler ev raseklubbens grenser for avl. Ekthetsgaranti låt bare ut som en dårlig måte å komme seg unna at hunden f.ex ikke er røntget, testet, har tilstrekkelige premieringer/prøver...

Finner svært lite om ekthetsgaranti og hund på google, finner dog mye om aviser og at det beviser at det er riktig og virkelig riktig avisutklipp ol.

"Valpene selges uten stamtavle, men med et skriftlig ekthets-garanti på at de er 100% ekte Rottweilere. "

Står desverre ingenting om foreldrene for da kunne man søkt opp i dogweb men jeg synes det låter ut som en måte å snike seg unna at de ikke følger ev raseklubbens krav og ikke er registrerte valper.

Guest Jonna
Skrevet

Kan skrive hvor mye de vil, men det er ikke noe som heter det. Og den kan vel heller ikke motstrides av en annen part.

Skrevet

Jeg har fått svar. Begge foreldrene skal være registrerte, og det er han selv som skriver "garantien" slik jeg forstod det.

Det er da ikke noe gyldig bevis, stamtavle og registrert kull i NKK er. Ergo hunden kan likegodt være en blanding, du har ingen beviser.

Skrevet
Så hvorfor er da ikke valpene registrerte, dersom begge foreldrene er? Fått forbud om å bruke de i avl, kanskje?
Akkurat det tenkte jeg også, og absolutt et spørsmål verdt å stille "oppdretter".
Skrevet

Nå er vel ikke registrering i NKK heller noen 100% sikker garanti for at foreldrene er de som står på papiret, da. Har man to hannhunder selv og en tispe, kan man fint registrere valpene på den "beste" hannen selv om den andre er faren, f.eks ved et "uhell" i løpetiden når man egentlig ikke skulle ha valper? :aww: Selv om jeg håper færrest mulig gjør sånt, da, såklart.

Skrevet

Nå er vel ikke registrering i NKK heller noen 100% sikker garanti for at foreldrene er de som står på papiret, da. Har man to hannhunder selv og en tispe, kan man fint registrere valpene på den "beste" hannen selv om den andre er faren, f.eks ved et "uhell" i løpetiden når man egentlig ikke skulle ha valper? :aww: Selv om jeg håper færrest mulig gjør sånt, da, såklart.

Man trenger ikke å ha dem selv heller... Mange "passer" og "låner" jo hunder av venner og bekjente. Og det er nok noe som skjer mer enn vi aner. :( Spesielt på småhundraser vet jeg det forekommer en del. Man hører jo om oppdrettere som stiller ut championtispa og selger valper etter både henne og vraket "der hjemme" i hennes navn...

Skrevet

Kom over en annonse hvor det stod at valpene ikke leveres med stamtavle, men det finnes en "ekthets-garanti" som bekrefter at de er renraset. Hva slags papirer er det?

Tar man DNA-test av valpene og foreldrene, og så bekreftes det at valpene stammer fra to registrerte foreldre som har stamtavle?

Vil ikke det være ganske kostbart å gjennomføre? Jeg har sendt mail til personen som står bak annonsen, men synes det var greit å spørre her også.

Du kan jo spørre hva denne ekthetstesten er godt for?

Guest Jonna
Skrevet

Forsjellen er vet at hvis det hersker sterkt tvil så kan NKK stille spørsmål ved farsskap og kreve DNA prøve.

Skrevet

Kan du spørre om stamtavlenavnet til begge foreldrene? :-) Slik at vi kan sjekke de opp på dogweb. Eller så kan du si at du vill sjekke helse ol. til foreldrene før du evt. kjøper valp fra de :-)

Skrevet

JeanetteH: Såklart. Det er jo en vesentlig forskjell også, men, hvor ofte gjør man det da? Jeg vet det har vært mistanke om sånt på basenji, men samtidig vet jeg at farge-nedarvingen på basenji kan jo være ganske overraskende iblant, så hva som er fakta der skal jeg ikke uttale meg om i det hele tatt. :aww: Tror ikke noen har krevd farskapstest av de valpene enda iallefall, selv om det prates litt om i miljøet.

Skrevet

Kan du spørre om stamtavlenavnet til begge foreldrene? :-) Slik at vi kan sjekke de opp på dogweb. Eller så kan du si at du vill sjekke helse ol. til foreldrene før du evt. kjøper valp fra de :-)

Jeg har allerede sagt til han at jeg ikke er interessert i hund fra han.

Skrevet

Fra ordboka:

ekthetsgaranti' m1 det å ekthetsgarantere; gi sikkerhet, ekthetsgaranti for at valpekjøpere ikke har gjort tilstrekkelig forarbeid gi ekthetsg- for slepphendt avl / full ekthetsg- for latskapsoppdrett/

Guest Gråtass
Skrevet

Fra ordboka:

ekthetsgaranti' m1 det å ekthetsgarantere; gi sikkerhet, ekthetsgaranti for at valpekjøpere ikke har gjort tilstrekkelig forarbeid gi ekthetsg- for slepphendt avl / full ekthetsg- for latskapsoppdrett/

:D :D :D OMG jeg dævver!!

Skrevet

Fra ordboka:

:D :D :D OMG jeg dævver!

What she said! :lol:

Skrevet

Har fjernet link til annonsen. Husk at det ikke er lov å linke direkte til annonser på finn.no folkens :)

Moderator IW

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...