Gå til innhold
Hundesonen.no

Runderingskurs

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg og Spinoza (tipper kanskje *mokken* også er med i gjengen) er veldig interesserte i å få deltatt på et runderingskurs. Men her i Bergen (Hordaland) er det lite miljø for det. Dermed kom Spinoza med et flott forslag om at vi kunne samle en gjeng med folk som ønsket å være med på kurs, for deretter å finne en kursleder som vil avholde dette på vestkanten av Norge :) Så, er vi nok interesserte her inne?

Jeg syns også vi kunne tatt et skikkelig tak i å lage miljø for dette :) Kanskje prate med noen hundeklubber om å ha fast trening eventuelt ha en fast trening uten å involvere en hundeklubb om det er lovlig :ahappy:

Hva sier dere Bergensere/vestlendinger? :D

Skrevet

Jeg kan kontakte Lise Mordal/klikkerkult.no om hun vet noe mer om runderingmiljøet i Bergen. Jeg vet hun i hvert fall har trent rundering med ene hunden sin, så jeg regner med det finnes noe her et eller annet sted...

Skrevet

Jeg kan kontakte Lise Mordal/klikkerkult.no om hun vet noe mer om runderingmiljøet i Bergen. Jeg vet hun i hvert fall har trent rundering med ene hunden sin, så jeg regner med det finnes noe her et eller annet sted...

Jo, det kan stemme at det er en liten Canisgjeng som trener litt ett eller annet sted.

BSBK har muligens noe trening også. Jeg leitet etter kurs der for noen måneder siden, men da var de visst i vinterdvale :P

Skrevet

Jo, det kan stemme at det er en liten Canisgjeng som trener litt ett eller annet sted.

Ja, det stemmer. Jeg søkte opp i bloggen hennes og fant det jeg mente å ha lest en gang.

Skrevet

Et søk på "rundering bergen" ga et par treff her til sonen. Audi har blant annet spurt om dette for et års tid siden.

Hvis vi er 4-6 personer så burde det vel være mulig å få tak i en instruktør som kan holde nybegynnerkurs for oss. Det finnes vel i hvert fall én person her inne som erfaring med dette *smiske* :innocent: Det gjør vel heller ingenting om en hundeklubb involveres i akkurat kurset?

Et spor/runderingsmiljø i Bergen, med regelmessige treninger, høres kjempebra ut.

Skrevet

Joda dere, tanken er bra men jeg vet sannelig ikke hvor ofte jeg kan love meg vekk til noe jevnlig trening.

Agility og lydighet kommer først og uken min har noe begrenset tid å ta av.

Også er jeg jo utrolig sær når det kommer til instruktør da... :innocent::lol:

Skrevet

Buu! Savner entusiasme! :P

Skjønner selvsagt poenget. Det kan være vanskelig å få til noe fast. Men om vi har som mål å få til et kurs i første omgang, så er jo det en god start.

Skrevet

Det er en gjeng som trener rundering hver tirsdag med bsbk. De hadde kurs med Turid Stavn i mai i fjor, og da var det iallfall ganske mange som trente rundering :)

Forøvrig er både Voss og Kvam hundeklubb ivrige på bruks. Kanskje dere kan forhøre dere litt der?

Skrevet

Jeg bor i Egersund, 1 time fra Stavanger og vil veldig gjerne være med på et kurs hvis vi får det til. :) Har ingen problemer med å kjøre et stykke. Kan ikke være med på treninger så lenge dere holder til i bergen, men et helgekurs er jeg med på. :) så lenge det passer med eksamen og jobb ol. har ikke problemer med jobb så lenge det ikke kommer brått på.

Skrevet

Det er en gjeng som trener rundering hver tirsdag med bsbk. De hadde kurs med Turid Stavn i mai i fjor, og da var det iallfall ganske mange som trente rundering :)

Men man må ha vært med på kurs før man kan være med på treninger, vil jeg tro?

Skrevet

Men man må ha vært med på kurs før man kan være med på treninger, vil jeg tro?

På siden står det "For å delta må man ha et kurs eller litt erfaring fra før. I rundering bør man dukke opp regelmessig. Av hensyn til de andre så gir man beskjed til kontaktpersonen når man ikke kan komme."

Det er går jo å kontakte dem for å høre, tror ikke de er så fryktelig strenge på det :ahappy:

Skrevet

Blir vell litt vell langt å reise til Voss for å trene regelmessig.

Jeg har sendt mail til BSBK og spurt om de har kurs i rundering i år og bare fått svar på at de ikke vet hva de setter opp av kurs utover høsten. På vårtiden har de allerede hatt et blodsporkurs, noe mer vet jeg ikke.

Skrevet

Sotra Brukshundklubb har planer om runderingskurs i oktober og rottweilerklubben har nettopp hatt kurs eller skal ha snart...

Det er også en gjeng som trener rundering på sotra.

Skrevet

Sotra Brukshundklubb har planer om runderingskurs i oktober og rottweilerklubben har nettopp hatt kurs eller skal ha snart...

Det er også en gjeng som trener rundering på sotra.

Takk for svar! Har ikke fått med meg dette kurset på Sotra, men da må jeg jo bare melde interesse med en gang da :D

Skrevet

Blir vell litt vell langt å reise til Voss for å trene regelmessig.

Tenkte i forhold til deltakere til kurs, evt om de skulle ha kurs :)

Skrevet

Tenkte i forhold til deltakere til kurs, evt om de skulle ha kurs :)

Ja, det er jo noe. Jeg trodde du mente å dra på treninger der.

Forøvrig så har jeg ikke funnet noe angående runderingskurset som skal arrangeres i samarbeid med Sotra Brukshundklubb. Kunne du sendt en link?

• 4 weeks later...
Skrevet

Nå har jeg funnet dette runderingskurset som de planlegger. Det er visst bare "muligens" enda, men jeg har meldt min interesse til Sotra Brukshundklubb og sagt at jeg vet om flere som er interesserte. Dette er blitt mailet videre til en kanskje intruktør, så da krysser vi fingrene :D Håper folk i denne tråden fremdeles er interesserte :)

Angående miljø, så er det jo kommet frem et par steder de trener her, så det er godt mulig det ikke er noe å bekymre seg over :) Bsbk og Sotra brukshundklubb skal visst ha noe treninger innen rundering :ahappy: Men om de ikke har det, så er det jo bare å prøve å få til noen treninger i blant med forumbrukerne i Bergen :)

Bare til å melde deres interesse for kurset dere også hos SBK :D

• 3 months later...
Skrevet

Neste helg skal BSBK arrangere runderingskurs! De har ganske få påmeldte, så jeg tipper det er flere plasser. Jeg og Blondie er påmeldt!

Skrevet

Vi har fått hjelp med runderingen og er snart klar til c godkjenning som redningshund så vi blir desverre ikke med på nybegynner kurs :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...