Gå til innhold
Hundesonen.no

Overnatting ute med hund


Marthe

Recommended Posts

Jeg har lyst å gå et par lengre fjellturer i vår/sommer, og da blir det et par overnattinger ute. Hva trenger jeg av utstyr til hunden og meg? Kom gjerne med linker og anbefalinger :)

Kløv, potesokker, førstehjelp / ormetabletter og ellers minst mulig.

Med litt skift, telt, sovepose, mat, og liggeunderlag blir sekken sykt tung - så alt for å unngå at den blir enda tyngre.

Prioriter nyttige ting som du kan bruke på turen / det nødvendigste. :)

Eget teppe til hunden + mat og vannskål er ting jeg ser på som litt unødvendig. Heller et lite lett håndkle til å tørke av våt hund så den kan få komme inn i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal du sove i telt så ville jeg tatt med et ekstra liggeunderlag. Inn i teltet med meg og hunden og hunden legger seg tett inntil meg og dermed blir jeg dyttet bort. Derfor to liggeunderlag. Ellers hvis det skal bli hveldig kaldt så får sikkert hunden din låne en genser til å ha over seg.

Hund så blir det jo kløv, for å bære maten sin og kanskje litt til. en lang reim til å koble mellom kløv og belte på sekken din(brukes blandt annet til å holde igjen kløven når dere går nedover). Ikke alle steder det er like lurt å la hunden gå løs.Ellers et lite førstehjelps skrin og potefett og noen potesokker hvis hunden får sår. Mine hunder har spist tørrfor med vann i på sanne turer og da har dem i grunnen fått det i reine skitposer(Liten plass og liten vekt er riktig) Du trenger to liggeunderlag et telt en sovepose, fjellstøvler stormkjøkken på gass(enkelt å bruke og varmer mer en spriten) og en hel haug med andre mer eller mindre nyttige ting. Klær som ull stilongs og trøye, klær som tørker lett, regntøy kan også være nyttige. http://turistforeningen.no/article.php?ar_id=6746 kan du jo se på angåenda utstyr også har du det med hva en vil ha og hva en egentlig får brukt for og hva lommeboka vil at en skal ha, det kan godt være tre forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ett eller to skift? Man trenger ikke prioritere å være sååååå hygienisk hvis turen er litt lengre enn noen dager. Telt, sovepose og kanskje liggeunderlag? Klarer du å sove rett på bakken sparer du vekt og plass i sekken.

Så for deg: Skift, mat, ekstra sokker osv du kan bytte til, bandasje eller noe, i tilfelle skade, hodepinetabletter, mat og drikke hvis du ikke får tilgang til elver/bekker. Primus eller noe?

Hunden: Huggormtabletter, bandasje, potseokker, dekken, sele/halsbånd/magebelte hvis du trenger det, mat, kløv hvis den er vandt med det. Liggeunderlag er vel ikke nødvendig når det er sommer? Noe du kan tjore fast hunden i som er sikkert, med mindre dutelter ved trær.

Minst mulig så sekken blir lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det som er gøy med tur i fjellet er at du like godt kan få minusgrader eller ned mot null tåke og regn som sol og sommer på samme turen.Så derfor ull og lue og votter har ejg satt utrolig pris på selv i starten av august. Har i hvertfall erfart etter flere hunder hvor alle har vært med i teltet at ejg tar med to liggeunderlag Og hunden inn i teltet men noe vi alle har glemt foruten kart og kompass/gps er lommelykt det blir mørkt om kvelden selv på sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg har lyst å gå et par lengre fjellturer i vår/sommer, og da blir det et par overnattinger ute. Hva trenger jeg av utstyr til hunden og meg? Kom gjerne med linker og anbefalinger :)

Kari Isingruds På streif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi med forskjellige ting om det er vår/høst, sommer eller vinterturer vi er på.

Til hundene;

På sommerturer tar jeg kanskje med et liggeunderlag til hundene. Har kjøpt billige liggeunderlag (svarte eller grønn/hvit) på en eller annen butikk, og delt de i passelige biter til hundene. Har omtrendt bare liggeunderlag med om det kan bli kaldt på natta. Sambo kan ha med et tynt fleecedekken til ridgebacken om vi skal steder hvor det kan bli kaldt. Ellers har vi med mat til hundene, en skål til hver til mat/vann litt førstehjelpsutstyr og potesokker i tilfelle. Så går hundene med kløv og bærer sitt eget pluss endel mitt. Er det en tung tur tar vi med ekstra energifor til hundene, pemmikan, energipølser/snackpølser, frysetørket vom e.l. Har også med bånd/wire/kjetting til å sette hundene fast ute med. Er det fint vær ute og lite mygg så kan de liksågodt sove ute, det blir fort varmt i teltet i løpet av natta.

På høst/vårturer hvor det kan bli kaldt på kvelden/natta, har vi med liggeunderlag til hundene, samme billige som på sommerturer. I tillegg kan vi ha med tynne dekken og/eller hvilepose til hundene som vi tar på om det blir kaldt. RR'n har mer "klær" med enn huskyen og aussien. Ellers har vi med som på sommeren.

Til oss/meg selv;

Lett telt, primus, turkopp, ett/to sett bestikk, kasserolle, stekepanne og noe å røre med, turkniv, fyrstikker, samt kart og kompass er hovedting som blir pakket. Så klær; har med meg ett sett ekstra med, evt to sett, alt etter hvor langt en skal gå og hvor lenge vi er borte. Ett sett å gå i, samt ett å skifte til på leirplassen for å holde meg tørr og varm. Har BESTANDIG med en god genser, en god lue, votter og skjerf, longs og langarmet ullundertøy. Jeg fryser fort. Ellers blir det jo klær som man føler for. På sommerturer blir det oftest sommer-turklær, låringser og regnjakke. T-skjorte, skjorts m.m. etter forholdene.

På vår/høsten må jeg ha med meg fjellduken min, men den er foret. hadde jeg hatt en helt tynn fjellduk hadde jeg nok tatt den med på sommeren sikkert også.

Om en vil kan en sløyfe telt og heller ta med seg en lett pressenning og tau feks, slik at du kan spenne opp en gapahuk. Beskytter mot regn og vind, lettere å bære og utrolig trivelig synes jeg :-) Det krever at du går i terreng med trær/busker som du kan spenne den opp i mot da, samt at det er lite behagelig i skikkelig myggland. En kan også være uten innerteltet, det sparer en del vekt.

Mat; ta med lette ting om du skal gå langt. Real turmat smaker ikke godt hjemme, men er veldig godt etter en god dagsmarsj.

God sekk til deg er et stort must, samt en god kløv til bikkja om den skal kløve! (Jeg brukte vel 3 uker på å aktivt prøve sekker for å finne den som passet best)

Det gjelder ikke å pakke med seg mest mulig. Jeg pakker alt jeg tror jeg vil ha med ut på senga, og deretter pakker jeg ned det jeg MÅ ha med i sekken. Resten blir liggende igjen på senga.

redigert: På høstturer (og vinterturer) tar jeg med lommelykt, på våren (nå) og utover sommeren blir det ikke mørkt her oppe, så da er ikke lommelykt noe jeg trenger. En liten lett hodelykt er kjekt å ha i sekken om det blir mørkt på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hundene pleier ikke vi ta med annet enn mat (tørket kjøtt og tørrfor), potesokker og to sammenleggbare tekstilskåler.

Vi har alltid med førstehjelpsutstyr, det samme til hunder og mennesker. Ellers er vi alltid to, så hundene deler soveposer/liggeunderlag med oss og ligger inne i teltet.

Når vi har gått sent på høsten, har hundene bare fått låne våre tykke gensere om natten, vi har ikke hatt med dekken el. til dem.

Tar med minst mulig, både til to-og firbeinte. Det blir fort tungt å bære sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på overnattingstur med vofsen nå til helgen, og har med så lite som mulig egentlig..

Til vovva her jeg med: Klær (Hun er en frysepinne) potesokker, flytevest (skal på kanotur) flåttjager, førstehjelpsutstyr, langline og mat. Skal også kjøpe ormtabletter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...