Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingvilds EFIT 1. mai

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Kvart over ni: Spiser frokost og leser gårsdagens avis.

5677424840_6c619e87a3_z.jpg

Kvart over ti: Titter ut av det åpne vinduet og konstaterer at mai starter med nok en herlig vårdag.

5677425460_1dc5db5c80_z.jpg

Nitten minutter over elleve: Hopper på trikken.

5677425990_2d721ca816_z.jpg

Fem over tolv: Har vært i byen og surret litt rundt samt byttet trikk, og er nå på vei opp til Holtet. Der fikk vi selskap av en mann som hadde papegøyen sin på skulderen. Mannen satt og snakket dirty english, og fuglekreket svarte i samme stil.

5677426628_7d9817ccaf_z.jpg

Ti over ett: Auksjon på Bekkelaget skole! Har aldri vært på auksjon før jeg, men dette var morsomme greier, altså! Jeg endte opp med å by på alt mulig rart, men jeg har jo (heldigvis?) ikke penger til å by høyt nok til å få særlig mye av det.

5677427118_6a2ff9235c_z.jpg

Kvart over to: Fremdeles på auksjon. Mens fotballspill fra sekstitallet blir solgt, sitter jeg og ser på min foreløpige fangst: Stor jernstekepanne til tjue kroner samt en lampe laget av en Contreau-flaske.

5677427650_458df3f574_z.jpg

Ti over tre: I den blå veska ligger min hovedfangst: Et gammelt Pentax-kamera med to objektiv, en ekstern blits, diverse filter og bruksanvisninger til alt sammen (sistnevnte er innmari praktisk for meg som aldri har brukt filmbasert speilrefleks). Langt mer interessant er i grunnen det den blå veska står på, nemlig et symaskinbord. Venninna mi kjøpte det for hele ti kroner, og vi endte opp med å løpe etter trikken med bordet mellom oss.

5676869461_dffc22bff0_z.jpg

Fem over fire: Jeg var hjemom en snartur for å legge fra meg et par ting og hente et par andre ting. Jeg måtte dessuten teste lampen min, og den fungerte jo den, sånn bortsett fra at jeg må skaffe meg en litt større lampeskjerm.

5676869979_fb7ece83a7_z.jpg

Kvart over fem: På bursdagsmiddag hos min søster og kjæresten hennes. :)

5677429582_88d0f7dc87_z.jpg

Halv sju: Fremdeles hos min søster, vi er ferdigspiste (gelé og vaniljesaus til dessert, er det bursdag så er det bursdag), og her er en vinduskarmdetalj.

5676871017_2bb2dbd2c6_z.jpg

Jeg glemte å ta bilder litt over sju og litt over åtte, men ti over ni kom jeg på det igjen: Da var jeg fremdeles hos min søster. Veldig hyggelig kveld med oss tre + hans foreldre. :ahappy:

5677430558_00d7bd0749_z.jpg

Ti på halv elleve: På vei ned rulletrappa til t-banestasjonen for å ta banen hjem igjen.

5677431060_0c16c6676d_z.jpg

Kvart over elleve: Spise kveldsmat, lese bloggen til mamma og poste dette emnet.

5677485710_0535806ecf_z.jpg

Skrevet

Det så ut som en koselig dag ;) Auksjon har jeg aldri vært på! Lampa var dritkul! Og den kule mannen med papegøye da :D

Skrevet

Jeg og likte lampen :D Men lampeskjermen var det søteste ved den hele! :o

Koselig dag, og som vanlig, kjempe fine bilder! :D Jeg og vil på auksjon!

Skrevet

Takk for kommentarer :ahappy: Jeg syns også at lampa var helt fantastisk! Jeg likte skjermen veldig godt også jeg, egentlig, men den er rett og slett alt for liten (får den ikke til å sitte ordentlig på lyspæra), så jeg er helt nødt til å bytte den ut, gitt.

Skrevet

Oooo, for en artig dag Ingvild!

Grattis med nytt gammelt kamera :D

Litt heldig hun venninna di da, en gammel Singer med bord og greier *sikle*

PS; Du, send meg url'en til den bloggen da, pliiis?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...