Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant en flått


Recommended Posts

Ettersom dette er min første sommer med hund, har jeg cirka null erfaring med hund og flått. Jeg har ikke satt på flåtthalsbåndet enda, men det burde jeg tydeligvis gjort. Jeg fant nettopp en flått og selv om det ikke så ut som om den hadde kommet seg særlig langt inn i huden, etterlot den seg en kul.

Såvidt jeg har klart å google, er det ikke unormalt med slike kuler. Bør jeg avvente med veterinær til allmenntilstanden eventuelt endres, eller kan jeg anta at hunden er smittet av noe nå? Er vel bare smitte i 25% av flått uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hunder og katter får masse flått hver eneste sesong - ihvertfall her på vestlandet. Vi har begge deler, og om vi skulle til veterinæren hver gang, så kunne vi like godt hatt fast time hver uke. Foreslår at du gjør som oss andre - dvs. fjerner flåtten og lar livet gå sin gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte. Var faktisk ikke klar over at det var så mange flått her på vestlandet. Har aldri fått flått selv her, kun i agder-fylkene egentlig.

Nå er halsbåndet på, så får jeg vente på røde ringer (eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fått fjernet flåtten så har et veterinærbesøk lite for seg. Det er uansett ikke mulig å påvise smitte før etter noen uker. Det vanlige er å ikke teste for borreliose før det er reell grunn til mistanke. Dvs at hunden begynner å vise symptomer.

Men at tiden er inne for å tenke på beskyttelse for hunden er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla får som regel noen flåtter iløpet av sesongen, av en eller annengrunn ofte i fjeset.

Når flåtten fjernes blir det ofte en klump, denne har alltid gått bort etter noen dager eller noen uker tenker ikke så mye over det. Har regnet med at det er en "hevelse" etter flåtten er vridd ut, eller at det er en reaksjon på noen flåtten sprøyter inn for å få blodet tynnere.

Nei jeg vet ikke helt hva jeg tror det er, men poenget er at det forsvinner. Og skulle den ikke forsvinne på tja en måned da kunne jeg vurdert dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nettopp en flått og selv om det ikke så ut som om den hadde kommet seg særlig langt inn i huden, etterlot den seg en kul.

Såvidt jeg har klart å google, er det ikke unormalt med slike kuler. Bør jeg avvente med veterinær til allmenntilstanden eventuelt endres, eller kan jeg anta at hunden er smittet av noe nå? Er vel bare smitte i 25% av flått uansett?

Embla får som regel noen flåtter iløpet av sesongen, av en eller annengrunn ofte i fjeset.

Når flåtten fjernes blir det ofte en klump, denne har alltid gått bort etter noen dager eller noen uker tenker ikke så mye over det. Har regnet med at det er en "hevelse" etter flåtten er vridd ut, eller at det er en reaksjon på noen flåtten sprøyter inn for å få blodet tynnere.

Nei jeg vet ikke helt hva jeg tror det er, men poenget er at det forsvinner. Og skulle den ikke forsvinne på tja en måned da kunne jeg vurdert dyrlege.

Flåtten fester de svarte "klørne" i huden (heter vel ikke klør :icon_redface: )og der sitter den og koser seg. Fra å være en bitteliten klump vokser den og blir stor og grå.

Min erfaring er også at når jeg fjerner den så blir det en liten hevelse. Har hatt utallige flått på hunder gjennom årene uten at de har blitt dårlige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...