Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser i dårlig lys


Steffen

Recommended Posts

Hvordan har det seg sånn at andre hunderaser er "dårligere" og "mindre verdt" enn andre raser? Jeg hører stadig vekk at amstaffen og pitbullen er stygge og dumme hunder. Hva har selve rasen gjort? Hvordan kan en hunderase stille seg selv i ett bra lys ?

Amstaffen er jo en rase som er kjempe flink med barn, det har jeg selv erfart etter å ha vært i USA på besøk med ett søskenbarn som har en sånn hund. Hunde eierer har rett og slett ødelagt hunderaser som f.eks pitbull og amstaffen.

Uheldigvis er det tydeligvis pitbull og amstaffen som har havnet i feil hender. Til og med rottweilerer sies at er aggressive hunder! De er ikke aggressive, de trenger bare en mer følsom oppdragelse enn andre hunder.

Vet desse hundene ble ulovlig i Norge pga. at de hadde bitt flest folk. Men er det selve rasen sin feil eller er det eieren?

Desse hunderasene har blitt ulovlig i Norge de siste årene:

- Amerikansk Staffordshire Terrier

- Amerikansk Pitbull Terrier

- Argentinsk Dogge

- Fila Brasileiro

- Tosa

Vet at desse er kamphunder, det er det jeg mener at de har havnet i feil hender. Viss de her hundene hadde blitt godt sosialisert med både hund og menneske fra de var valp og fikk en skikkelig oppdragelse, ville desse da ha vært ulovlig i Norge da?

Jeg tenkte jeg bare måtte få dette ut! Er så sint, dette er sikkert mer ett syteinnlegg.

Dette er da min mening, er dere ening eller uenig ?

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble disse hundene ulovlig i Norge pga. at de hadde bitt flest folk?

Vet du hva definisjonen på en kamphund er?

Jeg blir litt lei meg når personer som sikkert vil så inderlig vel er feilinformert, og at de feilinformerer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble disse hundene ulovlig i Norge pga. at de hadde bitt flest folk?

Vet du hva definisjonen på en kamphund er?

Jeg blir litt lei meg når personer som sikkert vil så inderlig vel er feilinformert, og at de feilinformerer videre.

Jeg googlet jo det da. Så hvorfor ble de da ulovlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet jo det da. Så hvorfor ble de da ulovlig da?

Kortversjonen: Mennene bak hundebitt.no ble hørt mer på enn NKK, veterinærer og andre fagfolk når den nye hundeloven skulle lages, samt at det ble sagt at politiet hadde problemer med å skille amstaff og pitbull(pitbull har vært forbudt i Norge siden 1991).

En kamphund er en hund, uansett rase, som trenes og brukes i hundekamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker etter "raseforbud" eller "forbudte hunderaser" på google, så finner du både nettsider og diskusjonsfora hvor dette er diskutert og forklart en del ganger før. Det er hverken svart/hvitt eller så enkelt som det ser ut som noen steder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen: Mennene bak hundebitt.no ble hørt mer på enn NKK, veterinærer og andre fagfolk når den nye hundeloven skulle lages, samt at det ble sagt at politiet hadde problemer med å skille amstaff og pitbull(pitbull har vært forbudt i Norge siden 1991).

En kamphund er en hund, uansett rase, som trenes og brukes i hundekamp.

Det gjelder vel i hovedsak de to rasene, og ikke resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel i hovedsak de to rasene, og ikke resten?

Nå har jeg vridd hjernecellen opptil flere ganger her for jeg vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet ditt.

Men så vidt jeg vet så var de fleste fagfolk enige om forbudene av de fleste rasene pga menneskeaggresivitet. De to rasene de ikke var enige om å forby var amstaff og tsjekkoslovakisk ulvehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vridd hjernecellen opptil flere ganger her for jeg vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet ditt.

Men så vidt jeg vet så var de fleste fagfolk enige om forbudene av de fleste rasene pga menneskeaggresivitet. De to rasene de ikke var enige om å forby var amstaff og tsjekkoslovakisk ulvehund.

Jeg trodde kortversjonen din bare gjaldt amstaff/pitbullproblematikken. Men jeg kjenner ikke historien bak de andre noe særlig. :P Jeg vet ingenting, jeg skal holde kjeft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at desse er kamphunder,

Før viste folk at jorden var flat.

Det å forby visse raser pga potensielt uegnete eiere var intresert i slike var en dårlig løsning i mine øyne. Men skaden har alerede skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe håp/noen som jobber for å lempe på raseforbudet? Den rasen jeg personlig ikke forstår hvorfor er forbudt er den tsjekkoslovakiske ulvehunden. Jeg mener, den er vel neppe representert på noen bittstatistikk i Norge?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så vidt jeg vet så var de fleste fagfolk enige om forbudene av de fleste rasene pga menneskeaggresivitet.

Raseforbudene anno 1991 kom som et resultat av raseforbudene i Storbritannia.

Aggresjon mot mennesker var ikke avgjørende faktor for raseforbudene, de fleste av rasene på forbudslista fantes det ikke et eneste eksemplar av her til lands. Raseforbudene i 1991 er en kopi av raseforbudene i England, som igjen kom etter et par alvorlige bitehendelser der borte.

Nå i senere tid har det blitt lempet veldig på restriksjonene i England, det er vel ikke langt unna at de blir helt fjernet siden de bevist ikke har en effekt på problematikken rundt farlig hundehold. Det er jo bare å håpe at Norge følger etter.

Til trådstarter: Raseforbud er en kompleks problematikk uten en enkelt årsak. Det er et sammensurium av skitten politikk, mediadekning og et altfor lite samkjørt hundemiljø. Blant annet.

Grunnen til at enkelte raser er særlig utsatt har også en sammensatt årsak. Utseende, historie og temperament er kun en svært liten del.

Raseforbud har faktisk overraskende lite med hunder å gjøre .

MrsPowers: Det er flere som jobber for å få fjernet raseforbudene her til lands. NKK har tatt opp kampen igjen nå, i samarbeid med FrP. Du nevner TSU, men jeg lurer på hvorfor du forstår forbudene mot de andre rasene? Ingen av rasene på forbudslista er representert i noen bitestatistikk her i Norge. Ingen.

ETA:

En kamphund er en hund, uansett rase, som trenes og brukes i hundekamp.

I følge bokmålsordboka er kamphund definert som en hund som er avlet fram for bruk i kamp mot hunder eller andre dyr.

Jeg mener at hverken amstaff eller pit bull ikke nødvendigvis havner under den paraplyen. Det begynner å bli så mange hundegenerasjoner siden at de neppe kan regnes som kamphunder lengre. Spesielt siden det er et så ladet begrep er det viktig at det brukes korrekt. Det er jo også slik at amstaffen aldri har blitt avlet som noe annet enn utstillings- og familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsPowers: Det er flere som jobber for å få fjernet raseforbudene her til lands. NKK har tatt opp kampen igjen, i samarbeid med FrP. Du nevner TSU, men jeg lurer på hvorfor du forstår forbudene mot de andre rasene? Ingen av rasene på forbudslista er representert i noen bitestatistikk her i Norge. Ingen.

Flott. Jeg nevnte bare TSU fordi det er en rase jeg interesserer meg for. Jeg ikke for raseforbud for de andre rasene heller slik at det er sagt. Formulerte meg nok litt dårlig der.

Edit: Jeg har fått med meg at NKK spesielt arbeider med dette her med bevisbyrde i disse sakene hvor det mistenkes at en hund kan være av ulovlig rase/blanding. Men var usikker om det arbeides med raseforbudene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Jeg nevnte bare TSU fordi det er en rase jeg interesserer meg for. Jeg ikke for raseforbud for de andre rasene heller slik at det er sagt.

Det er fint. :) Det kom ikke helt klart fram i det forrige innlegget ditt, men det gleder meg selvsagt å høre.

Edit: Jeg har fått med meg at NKK spesielt arbeider med dette her med bevisbyrde i disse sakene hvor det mistenkes at en hund kan være av ulovlig rase/blanding. Men var usikker om det arbeides med raseforbudene også.

Det er en artikkel senest i forrige hundesport om at NKK ønsker å reevaluere dagens lovverk om farlige hunder spesielt med tanke på raseforbudene.

Det mange hundefolk går glipp av er at det er ikke bare oss raseentusiaster raseforbud går ut over. Det går ut over alle hundeeiere. Raseforbud kan ha enorme ringvirkninger, og jeg personlig mener det er viktig at hele hundemiljøet bør stå samlet mot et raseforbud nettopp fordi et slike typer lovverk har konsekvenser for oss alle.

Heldigvis var høringsinstansene fra hundemiljøet rimelig entydige under forarbeidene til den delen av hundeloven. Men på folkenivå har dessverre virkeligheten ikke vært like utvetydig.

Man skal ikke tåle så indelig vel, den urett som ikke rammer seg selv. Og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg innser at jeg formulerte meg dårlig der Mari. Hadde amstaffen vært lovlig i Norge skulle jeg ikke utelukket at det hadde kommet en i hus en gang. :ahappy: Jeg tenkte vel mer at historisk sett og utseendemessig så skiller jo TSU seg fra rasene på listen. Den er jo ikke "skummel kamphund". Og det var vel bare en hund av rasen i Norge da forbudet kom?

Jeg merker jo at hvis man diskuterer raseforbud og ulovlige hunderaser med den jevne "mann i gaten" så er oppfatningen at hunderasene nok må være rimelig farlige, uhåndterlige og menneskeetende siden de nå en gang har blitt forbudt. De har blitt satt skikkelig i bås, og jeg lurer på om det er en umulig oppgave å få dem ut den av båsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel mer at historisk sett og utseendemessig så skiller jo TSU seg fra rasene på listen. Den er jo ikke "skummel kamphund".

Nei, men den er en "skummel ulv". At TSU er forbudt i Norge handler egentlig om et enkeltmenneskes personlige vendetta mot et annet enkeltmenneske, og at våre myndigheter var så fullstendig lite kildekritiske at det er intet mindre enn en skamplett. Det er rett og slett litt flaut at dette mennesket fikk makt, h*n er fullstendig skrullete og det er en kjent sak både i og utenfor hundemiljøet.

Og ja, det var en enkelt (og aldeles herlig!) TSU i Norge i 2004.

Jeg merker jo at hvis man diskuterer raseforbud og ulovlige hunderaser med den jevne "mann i gaten" så er oppfatningen at hunderasene nok må være rimelig farlige, uhåndterlige og menneskeetende siden de nå en gang har blitt forbudt.

Sånt blir fort en selvoppfyllende profeti. Det er både trist og skummelt.

De har blitt satt skikkelig i bås, og jeg lurer på om det er en umulig oppgave å få dem ut den av båsen.

Ja, det tror jeg. Jeg velger iallfall å være positiv. :)

Folk er ikke dumme, men det er ikke rart at de kjøper den historien de har blitt servert så mange ganger. Det er helt forståelig, og vi har også stor tiltro til de som styrer landet vårt. Noe som vanligvis er en fin ting, om det ikke var for slike små tillitsbrudd som denne problemstillingen egentlig er.

Om vi klarer å vise fram disse rasene slik de faktisk er, på godt og vondt, så tror jeg til slutt at vi når igjennom. Men for å få til det er vi helt avhengig av å stå på lag sammen, og vi er nødt til å være utholdende og seige for å klare å forandre noe i et tungrodd system. Folk er stort sett ganske fornuftige, men sånn med tanke på hunder så har vi mennesker en tendens til å ikke være så rasjonelle. Det er egentlig ganske logisk, vi er sånn rent evolusjonært sett biologisk predisponert til å være redd for rovdyr. Og frykt er mektige saker. Så, den generelle oppfatningen er ofte slik at vi automatisk ser på hunder som potensielt farlige heller enn potensielt nyttige. Da spiller det liten rolle at et utbredt og godt hundehold i realiteten faktisk er svært samfunnsnyttig både på økonomisk og sosialt plan, når vi alltid vil huske de ytterst få bitehendelsene som skjer her til lands. Det lille negativet overdøver alt det positive, mye fordi hunder har store hvite tenner og sånt er vi programmert til å være skeptisk til.

Som sagt, denne problemstillingen er kompleks. Det er mange faktorer som fører fram til et raseforbud. Irrasjonell og ufrivillig frykt er en av dem.

Sorry, du putta på meg en femmer. Jeg blir bare så engasjert og frustrert samtidig når det kommer til dette temaet. Og da babler jeg av gårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før viste folk at jorden var flat.

Egentlig ikke. Det var aldri noen kontrovers om jorden var flat eller rund, mennesker har ment den var rund så lenge vi har drevet med sjøfart. Spørsmålet var om jorden var universets sentrum eller ikke, og derfor om solen gikk rundt jorden eller omvendt... frem til en viss Kopernikus.

(Beklager digresjonen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da ikke unnskylde deg Mari. Intressant tema dette her, og jeg håper på endringer til det bedre i fremtiden.

Og så må jeg spørre: Har raseforbudene ført til færre hundebitt i Norge? Er det noen som helst dokumentasjon på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg spørre: Har raseforbudene ført til færre hundebitt i Norge? Er det noen som helst dokumentasjon på dette området?

"Gleder meg" til den dagen golden retriever blir forbudt. Er det ikke de som "leder" disse statistikkene, da? Mener å ha hørt de er i toppen i USA i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Og så må jeg spørre: Har raseforbudene ført til færre hundebitt i Norge? Er det noen som helst dokumentasjon på dette området?

Ifølge justisminister Storbergets orientering i Stortinget i fjor høst har man ingen oversikt over hundebitt verken før eller etter at hundeloven ble vedtatt. Fra andre land med raseforbud meldes det om ingen endringer i antall bitt før og etter at loven ble innført der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg spørre: Har raseforbudene ført til færre hundebitt i Norge? Er det noen som helst dokumentasjon på dette området?

Hehe, du tror det er noen som faktisk følger med på slikt? Det er jo den logiske slutningen, MrsPowers. Vi har jo allerede kommet fram til at raseforbud ikke er basert på fornuft. lol :D

Nei, vi har ingen oversikt over hundebitt i Norge, det er ingen krav til rapportering så vidt jeg vet, og vi har iallfall ikke noe som ligner på inndeling etter rase.

Men vi kan se på hva som har skjedd ellers i verden og tendensen er at antallet hundebitt går litt ned rett etter innførsel av raseforbud, men etter kort tid er den tilbake til samme forekomst før forbud. Grunnen til at tallet går litt ned antas å være fordi i forkant av et raseforbud blir det veldig fokus på hund, rase og hundehold i samfunnet generelt. Dette fokuset gjør at folk tar mer ansvar og følger mer med både i eget hundehold og med andre hunder. Denne effekten er med andre ord kortvarig, og har sannsynligvis ingenting med rase å gjøre.

Det er heldigvis flere som opphever raseforbud til fordel for et mer helhetlig hundelovverk som ikke skiller på rase, nettopp fordi de ser at raseforbud ikke har noen innvirkning på antallet hundebitt eller farlig hundehold generelt. Italia og Belgia er eksempler på dette.

"Gleder meg" til den dagen golden retriever blir forbudt. Er det ikke de som "leder" disse statistikkene, da? Mener å ha hørt de er i toppen i USA i hvert fall.

Det finnes flere bitestatistikker fra USA, de aller fleste er så elendig utført at enhver med ørlite innsikt i statistikk ville gremmes. (Seriøst, begynner man å pirke litt i de så er det helt utrolig å se hva de har sluppet unna med å kalle forskning.) Så vidt jeg husker ligger ikke golden retriever på toppen av noen av de, så det er nok en myte.

Uansett er raseidentifikasjon også et kapittel for seg selv, noe som betyr at det er en stor utfordring å lage bitestatistikker basert på rase som også er representativ for virkeligheten. Det er veldig vanskelig å få til. Slik ståa er nå er det oftest offeret selv som rapporterer rase, og det fører med seg mange poremstillinger. Man kan f.eks ikke forvente at allmennheten har nok rasekunnskap til at å faktisk identifisere er korrekt. Generelt sett er minner ikke helt til å stole på, spesielt i pressede situasjoner, og med tanke på hvilke sterke fordommer vi alle har så blir ting fort kludrete.

If it bit, it must be a pit. Black&tan = rottweiler, og er den grå så må det ha vært en husky. Etc, dere skjønner hvor jeg vil. Det blir en selvoppfyllende profeti.

Når media samtidig bruker begrep som "kamphundlignende" osv så ser man fort hvordan holdninger kan skapes uten at det trenger å ligge noe bak de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående TSU, så kan jeg skyte inn at ulvehybrid er forbudt i Norge. Hvordan det gikk til at en FCI godkjent hunderase (som det riktignok er krysset inn ulv i, som en del av et systematisk planlagt avlsarbeid)ble definert som ulvehybrid, det kan ikke jeg svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Det var aldri noen kontrovers om jorden var flat eller rund, mennesker har ment den var rund så lenge vi har drevet med sjøfart. Spørsmålet var om jorden var universets sentrum eller ikke, og derfor om solen gikk rundt jorden eller omvendt... frem til en viss Kopernikus.

(Beklager digresjonen.)

Au, snapdog! Sikker på at whippeten din ikke er en kamphund? Skal ikke la det gå i glemmeboken til neste gang=)

Hvordan kan man egentlig utføre en bittstatistikk, er det et arkiv en plass der det er oppført hvilken rase som har utført angrep de gangene det har vært menneskeskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au, snapdog! Sikker på at whippeten din ikke er en kamphund? Skal ikke la det gå i glemmeboken til neste gang=)

Jeg er helt sikker på at whippeten min er en kamphund, som spiser andre kamphunder - staffer, boxere, og mastiffer - til frokost. Og naboene ser forskremt på oss når det lekes drakamp i hagen (les: når kamphunden trenes til kamp).

Hermes spiser boxer.

Hermes spiser staff.

Hermes spiser mallorca mastiff.

(Beklager videre digresjon; forstå min useriøsitet som min mening om forbudte raser - det er bare tull, hele opplegget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...