Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser i dårlig lys

Steffen

Recommended Posts

Guest vivere
Skrevet

Angående TSU, så kan jeg skyte inn at ulvehybrid er forbudt i Norge. Hvordan det gikk til at en FCI godkjent hunderase (som det riktignok er krysset inn ulv i, som en del av et systematisk planlagt avlsarbeid)ble definert som ulvehybrid, det kan ikke jeg svare på.

Men det ble den vel ikke definert som heller?

Skrevet

Men det ble den vel ikke definert som heller?

Nei, det har du rett i. Hunderase med opprinnelig blanding av ulv er mer korrekt.

Dette er hentet fra forskrift om hunder. Forskriften er hjemlet i hundeloven.

"§ 1. Forbud mot farlige hunder

Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) Pitbullterrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven."

• 3 weeks later...
Skrevet

Nei, det har du rett i. Hunderase med opprinnelig blanding av ulv er mer korrekt.

Dette er hentet fra forskrift om hunder. Forskriften er hjemlet i hundeloven.

"§ 1. Forbud mot farlige hunder

Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) Pitbullterrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven."

Kan hende jeg misforsto litt dette innlegget, men er det slik at en rase som er innblandet med ulv skal være ulovlig i Norge?

Viss det var slik så; er ikke det mange hunder med ulv i seg da?(alle stammer fra ulver, men jah.), saarlos wolfhound er jo schæfer/ulv osv. å denne er jo lovlig i Norge?????

Ehh, tror kanskje jeg misforsto dette litt ;)

Skrevet

Kan hende jeg misforsto litt dette innlegget, men er det slik at en rase som er innblandet med ulv skal være ulovlig i Norge?

Viss det var slik så; er ikke det mange hunder med ulv i seg da?(alle stammer fra ulver, men jah.), saarlos wolfhound er jo schæfer/ulv osv. å denne er jo lovlig i Norge?????

Ehh, tror kanskje jeg misforsto dette litt ;)

Saarloos er lovlig i Norge, men den tsjekkoslovakiske ulvehunden er forbudt.

Skrevet

Så vidt jeg husker ligger ikke golden retriever på toppen av noen av de, så det er nok en myte.

Iflg. et program på Animal Planet kalt "Dogs 101", så er golden retriever på toppstatistikken når det gjelder hundebitt,jo. Programmet er forøvrig amerikansk.

Hvorfor er golden med på en slik "stygg" statistikk, en rase som de fleste av oss anser som myk og vennlig? Jo, en rase som er vanvittig populær og som finnes så enormt mange individer av, er nødt til å vises på bitt-statistikken også. Rene skjære antallet, som gjør det, med andre ord.

Det er altså ingen myte, golden er med i statistikk-toppen. Men om man vred på måten og lese statistikk på, så ville de se annerledes ut. F.eks.om man leste hvor mange prosent av rasen som beit et menneske i løpet av sin levetid, er jeg sikker på at de ville havne langt nede, sett ifht andre raser.

Skrevet

Saarloos er lovlig i Norge, men den tsjekkoslovakiske ulvehunden er forbudt.

Jeg vet at saarlos er lovlig, men hvorfor den er det da når omtrent ingen andre "ulvehunder/hybrid" er lov da?

De som ligner en del på ulv er jo jamthunden osv. desse er jo fortsatt lovlige i Norge?

Skikkelig forvirrende, hvem kommer på noe så dumme regler og lover?

Skrevet

Jeg vet at saarlos er lovlig, men hvorfor den er det da når omtrent ingen andre "ulvehunder/hybrid" er lov da?

De som ligner en del på ulv er jo jamthunden osv. desse er jo fortsatt lovlige i Norge?

Skikkelig forvirrende, hvem kommer på noe så dumme regler og lover?

Ja, det kan man lure på!

Tror saarloos slapp gjennom nåløyet fordi det ble iblandet ulv i senere tid hos den tsjekkoslovakiske enn hos saarloosen. (Rett meg om det er feil!)

Skrevet

Iflg. et program på Animal Planet kalt "Dogs 101", så er golden retriever på toppstatistikken når det gjelder hundebitt,jo. Programmet er forøvrig amerikansk.

Hvorfor er golden med på en slik "stygg" statistikk, en rase som de fleste av oss anser som myk og vennlig? Jo, en rase som er vanvittig populær og som finnes så enormt mange individer av, er nødt til å vises på bitt-statistikken også. Rene skjære antallet, som gjør det, med andre ord.

Det er altså ingen myte, golden er med i statistikk-toppen. Men om man vred på måten og lese statistikk på, så ville de se annerledes ut. F.eks.om man leste hvor mange prosent av rasen som beit et menneske i løpet av sin levetid, er jeg sikker på at de ville havne langt nede, sett ifht andre raser.

Gi meg kilden du, så skal jeg tro deg. Men jeg tror jeg har lest omtrent alt som finnes av forskning om hundebitt relatert til rase, de ligger pent sortert her på maskina mi, og ingen refererer til at golden ligger på topp. De fleste tar selvsagt med hvor utbredt og populær rasen er, men ikke alle. Det aller meste av denne forskningen er amerikansk.

Nå vet jeg ikke hvor mye tid du har brukt på å lese bitestatistikker eller om farlig hund problematikk, men jeg gjetter at det ikke er veldig inngående. For min del har det vært en hobby i noen år, jeg har til og med flere bøker om det.

Animal Planet er ingen god referanse altså. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte for å understreke hvor problematisk det er å bruke en underholdningskanal drevet av profitt som referanse om man ønsker å ha en seriøs debatt.

Skrevet

Ja, man skal vel ikke tro alt man hører. Eller leser :-) Men min "kilde" fikk du jo, det ble sagt muntlig av programoppleseren, men hvilken kilde han brukte igjen, det vet jeg ikke. Noe amerikansk...:P

PS! Jeg er enig med deg at man ikke skal tro alt de sier der i den programserien, for i blant sier de ting som er ufattelig at noen kan ta helt alvorlig. De kunne blant annet fortelle en gang at dachs egnet seg godt som innendørshund... den måtte egentlig ikke ut noe særlig, men kunne trimmes ved å løpe frem og tilbake i entreen hjemme. Den tålte å være ute i blant altså, men kunne fint leve inne og lære seg å tisse på wee-wee pad...

Skrevet

Ja, man skal vel ikke tro alt man hører. Eller leser :-) Men min "kilde" fikk du jo, det ble sagt muntlig av programoppleseren, men hvilken kilde han brukte igjen, det vet jeg ikke. Noe amerikansk...

Nei, dette er ikke noe motargument til at det er en myte. Å bruke annenhåndsinformasjon fra en upålitelig kilde når det kommer til forskning, er som å bruke hviskeleken til å finne svar i jeopardy.

Skrevet

Ingen av rasene på forbudslista er representert i noen bitestatistikk her i Norge. Ingen.

I denne sammenheng er det vel også viktig å få frem at INGEN raser er representert i noen bitestatistikk i Norge..

All den tid det ikke finnes noen slik statistikk.

(Det kan hende en og annen lege eller kommune fører en viss statistikk, men vi har ikke noen ordentlig statistikk på landsbasis..)

Jeg håper vi en dag får dette inn i et av helseregistrene, det er på tide.

Men det vil også åpne for en rekke problemer med at feil rase blir oppgitt i en god del tilfeller.

Skrevet

En statistikk over hvilke hunder som biter vil ikke være verdt noe som helst med mindre den tar hensyn til populasjonens størrelse. (Her vil det i hovedsak holde med et overslag over populasjonens størrelse, et eksakt tall er ikke nødvendig..)

Guest vivere
Skrevet

Tror saarloos slapp gjennom nåløyet fordi det ble iblandet ulv i senere tid hos den tsjekkoslovakiske enn hos saarloosen. (Rett meg om det er feil!)

Trenger ikke rette på det :) For Saarloos wolfhound skjedde første kryssing mellom ulv og hund i begynnelsen av 1930-tallet, mens det for tsjekkoslovakisk ulvehund skjedde i midten av 1950-tallet. Følgelig er tsjekkoslovakisk ulvehund etter justisdepartementets beregninger ca 25 år farligere enn Saarloos.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...