Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjekking av helse på amerikanskfødte hunder


MiO

Recommended Posts

Skrevet

Altså, hunder har jo ledd, muskler og sener beregnet for SIN størrelse. Så selvsagt vil en liten hund lide under sin HD like mye som en stor! Får små hunder lettere/svakere hjernehinnebetennelse enn de store, fordi de har mindre hjerne?? :icon_confused:

Det har vel uansett mer med selve hundens vekt å gjøre sant? Altså at en overvektig hund vil risikere å lide mer, enn en hund som holdes slank (med HD selvfølgelig).

Skrevet

Det har vel uansett mer med selve hundens vekt å gjøre sant? Altså at en overvektig hund vil risikere å lide mer, enn en hund som holdes slank (med HD selvfølgelig).

Overvekt er EN faktor, men en stor rase er vel ikke tyngre til sine ben enn en liten rase???? Jeg ser oftere overvektige miniatyrer enn giganter. Men mener dere da at giganten alikevel ville lidd mer av sin HD enn miniatyren, fordi den har høyere egenvekt??

Skrevet

Jeg syns det høres logisk ut jeg!

F.eks. En kvinne som er overvektig belaster de dårlige knærne sine langt mer og får mer smerter, enn en kvinne som er slank og lett med samme kne-problem/lidelse.

En nett liten sheltie presser ikke ned så tungt som en stor rase gjør, og får derfor ikke samme trykket på sine ledd og knokler, og derfor ikke like mye smerte som den store rasen...syns faktisk det høres logisk ut jeg? :icon_confused:

Meeeen...eh...sannsynligvis er dette en av tingene man kan diskutere frem og tilbake til man blir blå i fjeset uten å komme frem til noe sikkert! :lol:

Skrevet

Overvekt er EN faktor, men en stor rase er vel ikke tyngre til sine ben enn en liten rase???? Jeg ser oftere overvektige miniatyrer enn giganter. Men mener dere da at giganten alikevel ville lidd mer av sin HD enn miniatyren, fordi den har høyere egenvekt??

Hææ? Nå skjønner jeg ikke hvor du fikk det fra. Men for å presisere mer, en sheltie med 10% overvekt, vil lide mindre enn en GD med 20% overvekt (forutsatt at de har samme HD-grad og annet). På lik linje vil jo da en sheltie med 20% overvekt lide mer enn GD med 10% overvekt.

Skrevet

Altså, hunder har jo ledd, muskler og sener beregnet for SIN størrelse. Så selvsagt vil en liten hund lide under sin HD like mye som en stor! Får små hunder lettere/svakere hjernehinnebetennelse enn de store, fordi de har mindre hjerne?? :icon_confused:

Det har vel uansett mer med selve hundens vekt å gjøre sant? Altså at en overvektig hund vil risikere å lide mer, enn en hund som holdes slank (med HD selvfølgelig).

Hææ? Nå skjønner jeg ikke hvor du fikk det fra. Men for å presisere mer, en sheltie med 10% overvekt, vil lide mindre enn en GD med 20% overvekt (forutsatt at de har samme HD-grad og annet). På lik linje vil jo da en sheltie med 20% overvekt lide mer enn GD med 10% overvekt.

Ser du hva jeg uthevet? Derfra fikk jeg det fra. Det kan leses (som jeg gjorde) at det er hundens vekt som bestemmer om den lider av HD, ergo en tung/stor rase mer enn en lett/liten. For som jeg skrev øverst, alle raser er tilpasset sin str i ben, muskler og sener. Det andre svaret ditt er jeg helt enig i :)

Jeg syns det høres logisk ut jeg!

F.eks. En kvinne som er overvektig belaster de dårlige knærne sine langt mer og får mer smerter, enn en kvinne som er slank og lett med samme kne-problem/lidelse.

En nett liten sheltie presser ikke ned så tungt som en stor rase gjør, og får derfor ikke samme trykket på sine ledd og knokler, og derfor ikke like mye smerte som den store rasen...syns faktisk det høres logisk ut jeg? :icon_confused:

Meeeen...eh...sannsynligvis er dette en av tingene man kan diskutere frem og tilbake til man blir blå i fjeset uten å komme frem til noe sikkert! :lol:

Så en nett liten sheltie på la oss si 10 kg og 0,5 cm tykke ben lider mer av HD enn en 60 kg GD med 5 cm tykke ben?? En sheltie som brekker benet vil gro fortere enn en GD fordi den har tynnere ben? En sheltie trenger ikke behandle livmorbetennelse, for livmora er jo så mye mindre enn en GD sin?? Små hunder blir fortere husrene enn store fordi de har så små blærer/tarmer??

Ser du hvor logikken din faller ut i sand? En normalvektig hund uansett str vil lide like mye av sin HD. Overvekt uansett størrelse gir ekstra belastning. Se SiriE sitt svar, det hun sier er helt korrekt.

Skrevet

Hehe, jeg tror du har misforstått littegrann. MIN logikk er det ikke, jeg siterer kun hva jeg har lest i diverse bøker og lignende. Og tilføyde at jeg syns det hørtes logisk ut. I motsetning til alle de andre sammenligningene du dikter opp! :whistle:

"Don't shoot the messenger" ;)

Boksitatet i innlegget mitt ovenfor kom jeg over i boken jeg leste ferdig i går kveld, og jeg nevner både ISBN nr og tittel på boka om noen vil sjekke. Men dette er ikke første gang jeg har lest det, og blir sannsynligvis ikke siste heller. Det er mange som hevder det at lette hunder har lettere symptomer av HD enn tyngre raser. Selv har jeg lest det så mange ganger at jeg ikke gidder å prøve og huske hvor, engang.

Skrevet

Men spiller det egentlig noen rolle da? Så lenge det finnes tilfeller der sheltier må avlives i ung alder pga HD er det ikke da nok bevis på at de kan "plages" av det? I følge statistikken på dogweb er det veldig få sheltier som røntges og det er synd når det viser seg at det finnes en del HD allikevel..

Skrevet

...det er synd når det viser seg at det finnes en del HD allikevel..

Enig i det :)

Skrevet

Hehe, jeg tror du har misforstått littegrann. MIN logikk er det ikke, jeg siterer kun hva jeg har lest i diverse bøker og lignende. Og tilføyde at jeg syns det hørtes logisk ut. I motsetning til alle de andre sammenligningene du dikter opp! :whistle:

"Don't shoot the messenger" ;)

Det er jo din (om enn adopterte) logikk når du er enig?? Om mine eksempler gikk på samme logiske rekka de... Helt sinnsvake ikke sant? Men det er logikken om at små hunder ikke lider av HD også.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...