Gå til innhold
Hundesonen.no

Reiste uten rabiesvaksine,


schnart

Recommended Posts

Min link

Er det Color Line eller eier som har ansvar her?

Jeg syns faktisk man som hundeeier burde være mer orientert. Evt. sjekke nærmere selv.

Familien til ei venninne av meg gjorde faktisk akkurat det samme for 10 - 15 år siden. Men de "skyldte" ikke på andre enn seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier. Det er eiers plikt å søke opp og passe på at man har alt nødvendige i orden når man reiser utenlands, ikke reiseselskapet.. Å ta for godt ord det man får beskjed om tlf ville ikke vært nok for meg, spesielt siden det krever et bittelite internett søk for å få mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner ikke at de skal legge skylden på dette på Color line jeg - seriøst.

Folk klarer å finne ut hvor mye sprit og tobakk de kan ha med seg inn i Norge, da burde det være en smal sak å sjekke hva som skal til for å få med hund og katt inn i Norge tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det er veldig lett å finne ut hva som kreves.

Og, som artikkelen sier, de har egne brosjyrer og info på nettsiden.

Dessuten må jeg innrømme jeg har litt problemer med ansvarsfraskrivelsen. Hvorfor er det så vanskelig å si "jeg dreit meg ut"? Og hvorfor gå til avisen med det? Håp om at Color Line skal dekke utgiftene?

Er også linket til en annen artikkel i artikkelen, samme greia men resultatet var avlivet hund.. Fryktelig trist, men igjen.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes turister som klager på at løvene er farlige på safari i Afrika også, liksom..

Kjenner jeg blir så irritert av folk som durer fram helt uten omtanke om noe som helst annet enn meg, meg, meg og meg - og resten av verden er bare til for å tilrettelegge for MEG. :whistle:

JEG skal informeres ved behov, jeg skal slippe å tenke selv og jeg skal ikke ha ansvar for noe som helst. ALT er alle andres feil og jeg er heeeelt uskyldig!

Stakkars hund - man kan jo lure på hva mer eier ikke vet om ang. hundehold... :icon_confused:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er eiers fulle ansvar for at alt skal være i orden, så burde Color Line holde seg for gode til å opplyse om ting de ikke har peiling på. Det er lov å si hos de "jeg veit ikke" også, eller ha et standard svar om at man må sjekke med Mattilsynet eller veterinær for innreiseregler.

Men at folk ikke sjekker mer enn hva de gjør er jo litt utrolig. Og at de står fram i avisene etterpå er enda litt mer utrolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min link

Er det Color Line eller eier som har ansvar her?

Er man så dum i hodet som hundeeier at man bare reiser uten å sjekke noenting hos folk som er eksperter på temaet (f.eks. veterinæren sin).... ja, da kan man bare ha det så godt! Trodde virkelig ikke det var mulig at noen voksne mennesker kan finne på sånt, og attpåtil stå frem i avisa ..! Jeg hadde aldri stolt på hva en billettbooking-medarbeider hadde å si om sånt!

Danmark tilhører kontinentet, og dermed fare for rabies. Det har jeg visst siden jeg var liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal skylde på han som solgte meg bilen da jeg ble stoppet i tollen. Han VISSTE at jeg skulle til Sverige, men han sa ikke hvor mye vin det er lov å ta med tilbake. Han burde jo ha informert meg om det...

Sorry, vet det er teit, men jeg bare måtte :lol:

Klart det er hundeeieres ansvar å sette seg inn i gjeldende regler med innførsel av dyr (av hva som helst faktisk) uansett om du skal bort eller hjem.

Syntes "synd" på fyren som måtte lære the hard way, men sånn er det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er eiers ansvar å sjekke ut hva som er nødvendig. Men Color Line kunne da pinadø meg hatt kompetente folk på telefonen også da!

Nå har vi bare eierens påstand om akkurat dèt, da. Er ikke helt sikker på hvor mye vekt jeg legger på det,da.

Sitter med mye telefoner i jobb jeg også, og duverden hvor mye rart folk "oppfatter" når de ikke helt får akkurat det svaret de ønsker..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er eiers ansvar å sjekke ut hva som er nødvendig. Men Color Line kunne da pinadø meg hatt kompetente folk på telefonen også da!

Vel det betyr jo ikke de en inkompetente bare fordi de svarte feil på et spm ang vaksine og hund da :)

Det kan være personen feks blandet Sverige og Danmark.

Eieren selv burde sjekket opp med en vetrinær hvordan reglene var ang hund og utenlandsreiser.

MEN at Color line driver med mye rart er da virkelig ikke noe nytt :lol:

Kanskje noen husker saken.

Når jeg var 22år, så hadde min mann bestilt tur med Color line. Oppgitt min alder, hans alder og da selvfølgelig alderen til vår 2åring som skulle være med.

Bestilt suiten (Bergen - Danmark) for jeg fylte 22år dagen før vi skulle reise.

Vi kom og skulle sjekke inn. Til min store overaskelse ble vi nektet og reise. :lol:

Jeg lette FEBRILSK etter det skjulte kamera. :lol:

Men fant det ingen sted :blink:

Jo saken var det, at det var 23års grense for å reise med båten. Altså jeg var 1år for ungt. Forsåvidt greit nok, men hallo :lol:

1. Min mann var 14år eldre enn meg, altså 34år. Nei det var ikke godt nok, for hvis han skulle vært min verge måtte han vært 18år eldre enn meg.

Med andre ord, på det tidspunktet kunne hverken mamman min eller pappan min ta meg med på tur, siden de bare er 15 og 17år eldre enn meg :rolleyes2:

2. Vi reiste tross alt med en liten 2åring. Sannsynligheten for at vi skulle på fylletur, var MØE liten :rolleyes2: Men det hjalp fint lite

Liten avsporin, MEN color line gjør MØE rart :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vet vel helt hvem som har sagt hva, men det må være eiers ansvar å sjekke lover og regler hos rette instans, etter min mening.

Det blir som noen jeg vet om som hentet valp i utlandet, skulle fly hjem med Ryanair, trodde de fikk med seg valpen som håndbaggasje uten å sjekke det ut, ble nektet boarding fordi hund ikke var å regne som håndbaggasje, og derfor måtte bestille ny billett hos annet selskap. Det er ikke Ryanair sin skyld at det ikke sto eksplisitt på billetten at NB, for de som måtte lure, det er ikke mulig å dukke opp med hund som håndbaggasje hos oss. Disse hadde aldri fløyet med hund før, hadde hørt om folk som reiste med valp som håndbaggasje, og trodde i beste mening at det var bare å møte opp. Noen ganger må en sjekke ting grundigere enn andre ganger, og det har så langt tilbake som jeg kan huske ikke vært mulig å reise til Danmark uten først karantene og deretter rabiesvaksine. Det er ingen ny regel han plutselig har oversett... Ingen sympati herfra, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes turister som klager på at løvene er farlige på safari i Afrika også, liksom..

Kjenner jeg blir så irritert av folk som durer fram helt uten omtanke om noe som helst annet enn meg, meg, meg og meg - og resten av verden er bare til for å tilrettelegge for MEG. :whistle:

JEG skal informeres ved behov, jeg skal slippe å tenke selv og jeg skal ikke ha ansvar for noe som helst. ALT er alle andres feil og jeg er heeeelt uskyldig!

Stakkars hund - man kan jo lure på hva mer eier ikke vet om ang. hundehold... :icon_confused:

Susanne

:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...