Gå til innhold
Hundesonen.no

Antall øvelser per trening?


Hermes

Recommended Posts

Har litt ambisjoner for sommeren, og skal se hvor langt jeg kommer med den unge whippetherremannen min. Han har fokus som en rev med ADHD, og det blir verre jo lengre vi går fra hjemmet vårt, så det blir mye fokustrening nå i starten (noe vi egentlig har gjort en del helt ifra vi fikk han, men han er jo den han er....) Hans "attention span" rekker omtrent over 4-5 godbiter, så skal han helst gjøre noe helt annet... så det blir maaaange pauser.

Uansett, jeg har et generelt spørsmål om antall øvelser i en trening. Bør jeg holde meg til én øvelse om gangen, eller kan jeg prøve litt flere i løpet av en økt?

En annen ting. Når jeg bruker leker som belønning har han kjempefokus. Er det andre øvelser enn innkalling det er lurt å bruke leke til? Skulle gjerne brukt draleken hans litt oftere, men problemet da er jo at det går mye tid mellom hver repetisjon. Og hvis han klarer å røske til seg leken så stikker han og inviterer til "catch me if you can", og løper rundt meg i en fart jeg bare kan glemme å matche.

Generelle tips om å trene fokus mottas også med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har jo litt erfaring med å trene "utrenbar" hund, så jeg har noen svar:

  • Èn øvelse per økt! Evt, etterhvert, kjeding av flere øvelser (feks sitt og bli -> innkalling -> belønning), men da skal han være veldig stødig på grunnøvelsene, og du skal fortsatt bare trene på én kjede per økt!
  • Siden han klarer å holde fokus i 4-5 godbiter, hadde jeg kjørt 2-3 repetisjoner før pause - aldri la ham få sjansen til å velge deg bort! :aww: Da kanskje han kan øke antall repetisjoner med full konsentrasjon etterhvert ;)
  • Belønn de riktig gode repetisjonene med leke!

Jeg vil tro at en whippet blir litt som en samojed: får man ikke belønning for å sitte - ja, da gidder man ikke sitte neste gang. Jeg har løst det ved å gi ham litt kjip godbit for sitter som er for dårlig iforhold til hans nivå, og god godbit for de som er ok; også belønner jeg med leke for de som er en forbedring av normalen! Etter at leka har kommet fram, så leker vi litt før vi avslutter økta med det. Altså kan jeg noen ganger ha økter med 3-4 repetisjoner - andre ganger bare en fordi han er så flink med en gang. Det har virkelig gjort underverker for pelsen min, nå syns han at det er kult å trene, flinke lille mannen :wub: Og jeg kan feile ham i de øvelsene han kan ganske godt, uten at han gir meg finger'n og stikker.

Det er ikke mange regler ovenfor her, men de er vanskelige å overholde i blant...noen ganger går det liksom så bra og man vil bare prøve og liksom liksom liksom :icon_redface: Men jeg jobber med saken, hele tida, for det utgjør virkelig en stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vil bare si at det ikke egentlig er noe grense på hvilke øvelser du kan bruke leke på. Har du en hund som ligger høyt i stress er det lurt å tenke seg om før man bruker leke på øvelser man ønsker ro på, men ellers ser jeg ingen ting i veien med å bruke leke på de aller, aller fleste øvelser. Jeg belønner til og med bli liggende med leke. Men leken må selvfølgelig være kontrollert og hunden må klare å konsentrere seg og utføre rett for å få den. Det finnes ingen regler her, du får bare se an hunden. Blir hunden så høy at den koker og ikke klarer å konsentrere seg er det noe feil.

Ellers, ikke la han få mulighet til å stikke av med leken. Ha enten hunden eller leka i bånd og tren på at han må komme tilbake til deg med den for å leke. Å leke må læres det også :) To like leker og bytting er ofte en god start.

Og som Vims sier. Om han klarer å konsentrere seg 4-5 repetisjoner tar du en pause etter 3 og bygger det gradvis opp derfra. Eller bare 1 hvis den første var skikkelig bra. Ikke la han velge når dere er ferdige. Og gi klare signaler om når det er pause og når det er trening. Pausene skal være kjeeeeedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode kommentarer!

En ting, Therese, hvis pausene skal være kjedelig, betyr det at han ikke skal få snuse rundt i hagen for seg selv et par minutter? Han syns nemlig det er kjempegøy (alt er gøy i hans verden, han går bare fort lei av én ting).

En anne ting. Jeg ønsker å lære han å kaste frisbee. Bør jeg trene på slippe frisbeen først, for så å trene apport/kaste frisbeen (han er flink til å hente baller, men tar gjerne en liten runde rundt meg når han kommer tilbake, i stedet for å komme direkte til meg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pauser: Jeg hadde ikke latt ham gå og snuse hvis det er gøy, og det er jeg helt sikker på at Therese også er enig i ;) Selv sier jeg "pause" til Nansen når vi avslutter økta, og holder ham i halsbåndet, evt i kort bånd, sånn at han ikke får gjort stort anna enn å sitte eller ligge kloss ved siden av meg, og så sitter jeg der ved siden av ham og stirrer litt. Fungerer bra for oss, når jeg spør om han vil trene og reiser meg igjen blir han superhappy og syns jeg er tidenes kuleste menneske! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...