Gå til innhold
Hundesonen.no

gå videre med saken?

elinebj93

Recommended Posts

problemet er at jeg får ikke sendt han noen sted nå, pga vet fryste han istad, og obduksjonen ville komme på 10 tusen kroner.

Men jeg har sendt meld til forbruker rådet, så får vente på svar der.

Selv så knakk han jo kun ett bein den første gangen, men at det andre beinet skulle knekke av så lite, det kom veldig uventet. Så nå sitter jeg uten hund og med en samboer som har det veldig vondt.

Du kan ringje raseklubben og høyre om dei vil vere interessert i å betale heilt eller delvis for å obdusere hunden din, for å finne ut om det er noko som er relevant for rasen / linja. Anar ikkje om dei vil ha nokon som helst interesse for det, men det skadar iallefall ikkje å spørje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, uten å være for sikker at det vil være for sent med obduksjon nå siden hunden er frosset ned. Tror hunden skal oppbevares kjølig, men frostfritt før obduksjon. Syns prisen TS fikk oppgitt på 10 000 hørtes noe rart ut. Trodde obduksjon lå på 2500-3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffer du deg hund igjen så har du iallefall lært to ting av denne hendelsen:

1. skaff forsikring fra dag 1!

2. signer aldri på lugubre kontrakter som stinker ansvarsfraskrivelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Altså så lenge hunden er fryst kan man ikke finne virus på obduksjon, men alt annet kan man sjekke uansett. Det er heller ikke normalt at veterinærer fryser ned levninger, så mulig du har misforstått noe. Det kostet meg 700kr å få obdusert to valper for 2 mnd siden, jeg tviler på at en italiensk mynde som veier to kg koster 10.000 kr å obdusere. Jeg vil heller tro at det ligger på rundt 1500kr. Du er ikke myndig og har derfor skrevet under på en kontrakt som ikke har juridisk holdbarhet og bryter den nye dyrevernloven som sier at man MÅ være myndig for å eie dyr. Så jeg anbefaler deg å ta kontakt med foreldrene dine eller en annen voksen person som kan hjelpe deg med denne saken. Skrive ned hele saksgangen i hva som har skjedd når og hvordan. TA kontakt med forbrukerrådet evt en advokat og hør om dette faktisk er en sak som har noen fremtid eller om dette er bortkastet tid. Hvis oppdretter har forsikret tispa si med en avlsforsikring, så er ihvertfall valpene forsikret mot sjulte feil og mangler i fem år, noe som faktisk kan være tilfellet i din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså så lenge hunden er fryst kan man ikke finne virus på obduksjon, men alt annet kan man sjekke uansett. Det er heller ikke normalt at veterinærer fryser ned levninger, så mulig du har misforstått noe. Det kostet meg 700kr å få obdusert to valper for 2 mnd siden, jeg tviler på at en italiensk mynde som veier to kg koster 10.000 kr å obdusere. Jeg vil heller tro at det ligger på rundt 1500kr. Du er ikke myndig og har derfor skrevet under på en kontrakt som ikke har juridisk holdbarhet og bryter den nye dyrevernloven som sier at man MÅ være myndig for å eie dyr. Så jeg anbefaler deg å ta kontakt med foreldrene dine eller en annen voksen person som kan hjelpe deg med denne saken. Skrive ned hele saksgangen i hva som har skjedd når og hvordan. TA kontakt med forbrukerrådet evt en advokat og hør om dette faktisk er en sak som har noen fremtid eller om dette er bortkastet tid. Hvis oppdretter har forsikret tispa si med en avlsforsikring, så er ihvertfall valpene forsikret mot sjulte feil og mangler i fem år, noe som faktisk kan være tilfellet i din sak.

De legges på frys før de blir levert til kremasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

De legges på frys før de blir levert til kremasjon :)

Da må det være ny prosedyre, for ingen klinikker eller veterinærer jeg vet om eller har jobbet hos har gjort det fra 1998 og fram til 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være ny prosedyre, for ingen klinikker eller veterinærer jeg vet om eller har jobbet hos har gjort det fra 1998 og fram til 2009.

De hadde da frysere på veterinærkontoret jeg til vanlig bruker, og har vært utplassert hos. Og det er jo en 3-4 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel avhengig av hvor nært krematoriet er og hvor ofte det leveres dit? Nordpå finnes det ikke dyrekrematorium, det er satt opp ovn i Tromsø men den er ikke i bruk, og der fryses alle dyr ned. De sendes med frysebil til Trondheim ca hver 6-8 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er vel avhengig av hvor nært krematoriet er og hvor ofte det leveres dit? Nordpå finnes det ikke dyrekrematorium, det er satt opp ovn i Tromsø men den er ikke i bruk, og der fryses alle dyr ned. De sendes med frysebil til Trondheim ca hver 6-8 uke.

Selvfølgelig er det logisk. Da har jeg sannsynligvis oppholdt meg i nærheten av dyrekrematoriet. Vi sendte dyr en gang i uka, de var på kjøla men ikke fryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men.. Vi hadde fryser på veterinærklinikken jeg hadde praksis på i 2005/2006, og da ble dyrene henta av krematoriet når fryseren var full (som f.eks når vi hadde avlivet en st. bernard, det er ikke så mye plass igjen i en fryser da :aww: ), eller annenhver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...