Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilke andre muligheter har vi?


MariaogBrigg

Recommended Posts

Siden dachsen tydelighvis ikke egner seg som rednings hund lurer jeg på hav annet jeg kunne funnet på med Brigg?

Siden jeg driver med kaninhopping så virker jo agillity spennende, men stoler ikke nokk på han til å slippe han løs å løpe rundt.

omtrent alt annet enn jakt ting er av interesse :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle rasene egner seg like godt til AG. Men agility er for alle rase :-)

Ikke helt enig der, mange vetrinærer anbefaler at man er svært forsiktig med å trene agility med dachs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rallylydighet :) Ikke så mye pirk som i vanlig lydighet og ikke så mye hopping og fysisk belastning som i agility. Hunden går i bånd i klasse 1, men må gå løs i høyere klasser.

Ellers er det kanskje naturlig om en dachs er mer interessert i spor enn i lydighetssporter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill på lag med dachsens naturlige instinkter. En dachs har jo anlegg for å snuse seg frem til ting, så hvorfor ikke trene den opp til å finne f.eks. nøklene dine? :D Eller noe annet for den delen. Hovedsaken med å finne noe og trene hunden i nevnte du ikke, så jeg vet ikke om det er for at du VIL konkurrere i noe, eller om det er for å ha noe bestemt å gjøre sammen med hunden og aktivisere den. Å lukte seg frem til ting er iallefall noe som faller svært naturlig for en dachs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle rasene egner seg like godt til AG. Men agility er for alle rase :-)

AG dach, hentet fra gooogle:

Mocca1.jpg

Mocca2.jpg

Det er jo Mocca! hunden til mormor ^^

hun er virkelig herlig, hun hadde ett kull for ikke så lenge siden, kom en valp som mormor beholdte selv, han er litt yngre enne brigg de to går godt sammen, mormor har egen inngjerda AG bane men dem skal flytte fra det huset, håper dem får ny inngjerda AG bane da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo Mocca! hunden til mormor ^^

hun er virkelig hærlig, hun hadde ett kull for ikke så lenge siden, kom en valp som mormor beholdte selv, han er litt yngre enne brigg de to går godt sammen, mormor har egen inngjerda AG bane men dem skal flytte fra det huset, håper dem får ny inngjerda AG bane da :D

Jammen da finnes det jo ikke en bedre person og spørre om dach i agility enn mormoren din da! :ahappy: Tror nok hun kan svare bedre enn oss over forumet her.

Ellers er jeg enig i at blodspor kunne vært noe for dere. Dachen ska jo være en god blodspor hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: men er dette kanskje også Mocca da? :) I allefall gøy å se utradisjonelle raser på agilitybanen :ahappy:

DSC_0091.jpg

Sånn tilbake til tema, som andre har nevnt så er jo blodspor perfekt for en dachs. Hva med å trene til godkjenning som ettersøkshund? (for skadeskutt vilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...